• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94050
+
-

ویروس ترس در یک قدمی ایران

وزارت بهداشت: سفرهای مستقیم از چین به ایران و بالعکس ممنوع شد

گزارش
ویروس ترس در یک قدمی ایران


ویروس کرونا که ترس را به جان جهانیان انداخته حالا به یک قدمی کشورمان هم رسیده است تا جایی که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند 6مورد مشکوک به این بیماری در کشور مشاهده شده  که بررسی‌ها نشان داده است به این ویروس مبتلا نبوده‌اند. البته مدیرکل دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که احتمال ورود این بیماری به کشورمان وجود دارد، اگرچه  تاکنون هیچ فرد مبتلایی به این بیماری در کشور شناسایی نشده است. 
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون گفت: این ویروس وارد ایران خواهد شد، اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهم ویروس وارد شود، حرف غیرعلمی زده  است. همه کشورها 4وظیفه دارند. مسائل را به مردم آموزش دهند، اگر کسی مبتلا شد، کار او به بیمارستان کشیده نشود، اگر فرد در بیمارستان بستری شد، مراقبت خوبی از او صورت گیرد و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت شود. اگرمبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند. زمانی که ویروس وارد کشور شود، ما آن را پنهان نخواهیم کرد، باید توجه داشت، این بیماری مسئله نگران کننده‌ای نیست که بخواهیم پنهان کنیم، این ویروس در دوران نهفتگی هم قابل انتقال است.
در روزهای گذشته اخبار و شایعاتی درباره بستری شدن افرادی به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا در شهرهای مختلف منتشر شده است. مثلا روز گذشته مطالبی درباره بستری شدن 10 تا 12نفر که مشکوک به بیماری کرونا هستند در بیمارستان امام خمینی منتشر شد که یکی از مسئولان بیمارستان که دوست ندارد نامی از او اعلام شود در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را رد کرد. اخبار رسمی که به همشهری رسیده است نشان می‌دهد در شهر تهران تنها یک مورد مشکوک به این بیماری تاکنون شناسایی که شده که فرد در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بوده است ولی هم‌اکنون هم با رد بیماری ترخیص شده است. روز گذشته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت درباره شناسایی افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در کشور به ایرنا گفت:«در داخل کشور هنوز هیچ مورد اثبات شده این ویروس را نداشته‌ایم. تاکنون درمجموع ۶ نفر فرد مشکوک شناسایی شدند که 2نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و 2نفر در تبریز بوده‌‌اند. آزمایش‌های تشخیصی نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نبودند و 2نفر مشکوک در تبریز نیز به ویروس آنفلوآنزای نوع B مبتلا بودند. همه این افراد از بیمارستان مرخص شده‌اند و فعلا جای نگرانی نیست.» همچنین روز گذشته از مشکوک بودن ابتلای فردی (مسافر اصفهانی که به تازگی به تاجیکستان و ازبکستان سفر کرده بود) در شهر مشهد به بیماری کرونا خبری منتشر شد که بیمارستان علوم پزشکی مشهد ساعتی بعد اعلام کرد که آزمایش‌ها مشخص کرده است این فرد به کرونا مبتلا نبوده است.

ورود چینی‌ها ممنوع و محدود می‌شود
  مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند خطر ورود ویروس کرونا به کشور وجود دارد و از همین رو باید محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان دیگر کشورها به‌خصوص چینی‌ها به ایران وضع کرد تا احتمال ورود بیماری به کشور کاهش یابد. سخنگوی دولت در همین زمینه اعلام کرد: در تمام مرزها نیروهای وزارت بهداشت با آزمایشگاه مستقر می‌شوند و پروازهای مستقیم ایران و چین متوقف شده است.
در این بین و باتوجه به هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به گسترش ویروس کرونا در جهان، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه از دولت خواسته‌اند تا ممنوعیت و محدودیت‌هایی برای سفر از چین به ایران برقرار کند. روز گذشته سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخاجه در توییتی نوشت: «وزیر امور خارجه (محمدجواد ظریف) در جلسه یکشنبه گذشته هیأت دولت پیشنهادهای متعدد برای رسیدگی به وضعیت ایرانیان مقیم چین و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به داخل کشور ازجمله محدود کردن رفت‌وآمد به چین را مطرح کرد.» 
روز گذشته علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت هم به ایرنا گفت: «با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه براساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به‌صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می‌شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز (جمعه) از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود خواسته شده است که همه سفرهای غیرضروری و ازجمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفرهای کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود. نکته دیگری که مورد توجه است، فعالیت کارگران فنی چینی است که در ایران کار می‌کنند به‌عنوان مثال حدود ۱۰۰کارگر چینی در عسلویه شاغل هستند که احتمالا از هفته آینده و بعد از تعطیلات سال نو چین قصد بازگشت به ایران را دارند. درمورد این افراد اگر قرار به بازگشت آنها باشد قطعا اقدامات کنترلی و قرنطینه‌های سختگیرانه هنگام ورودشان به کشور اعمال می‌شود.»
علیرضا رئیسی ادامه داد: آمادگی‌های لازم برای غربالگری و کنترل این بیماری در همه مرزهای هوایی، زمینی و ریلی وجود دارد و همه افرادی که از ایران به خارج سفر می‌کنند تحت آموزش‌های پیشگیرانه قرار می‌گیرند. در مورد کشورهای دیگر غیراز چین موارد ابتلا به ویروس کرونا به‌صورت تک‌گیر بوده و در هیچ کشور دیگری شیوع این بیماری مشاهده نشده است. البته همه پروازهایی که به‌صورت غیرمستقیم از چین به ایران می‌آیند نیز دقیقا کنترل می‌شوند.

کرونا جهان را درنوردید
طبق آمارهای جهانی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به حدود 10هزار نفر در سطح جهان رسیده و سازمان بهداشت جهانی باتوجه به وسعت و سرعت شیوع این بیماری در کشورهای مختلف، اعلام وضعیت اضطراری کرده است. البته باوجود گذشت حدود 10روز از شناسایی این بیماری و افزایش سریع تعداد مبتلایان تعداد افرادی که جانشان را از دست داده‌اند نسبت به شیوع بیماری چندان نبوده است.
طبق آمارهای جهانی تاکنون 213نفر در سطح جهان به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که همگی هم داخل مرزهای چین زندگی می‌کرده‌اند. یکی از نکات مهم درباره ویروس کرونای جدید این است که مرگ‌ومیر آن نسبت به سایر ویروس‌های کرونا مانند مرس و سارس که در گذشته در بخش‌هایی از جهان شایع شده بود، کمتر بوده است. همچنین بیشتر افرادی که درگذشته‌اند یا به بیماری زمینه‌های تنفسی مبتلا بوده‌اند و یا اینکه سن بالایی داشته‌اند. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی هم‌اکنون حدود 100مورد از ابتلا به این بیماری در 20کشور ازجمله آمریکا، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، فرانسه شناسایی شده است. همچنین در بین کشورهای همسایه ایران در امارات متحده عربی، عربستان و پاکستان مبتلایانی به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و از همین رو می‌توان گفت که ویروس کرونا به یک قدمی مرزهای کشورما نیز رسیده است.
سازمان بهداشت جهانی باتوجه به اعلام وضعیت اضطراری در سطح جهان از کشورها خواسته است تا درباره بستن مرزهای خود، لغو پروازها، معاینه مسافران و... تصمیماتی را بگیرند. تیدروس دهانوم گیبریسوس، مدیر سازمان بهداشت جهانی گفته است:« علت این تصمیم آن چیزی نیست که در چین در حال روی دادن است، بلکه به‌علت آن چیزی است که در نقاط دیگر جهان در حال وقوع است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید