• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 94010
+
-

شوک بولتون به کاخ سفید

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب خود فشار ترامپ به رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره بایدن را تأیید کرده است

استیضاح ترامپ
شوک بولتون به کاخ سفید


جواد نصرتی ـ خبرنگار

انتشار بخش‌هایی از کتاب منتشر نشده جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهور آمریکا، فشارها برای احضار شهود جدید به دادگاه محاکمه دونالد ترامپ در سنا را بالا برده است.
بولتون، در بخشی از کتاب منتشر نشده خود، با جزئیات دقیق توضیح داده است که ترامپ چطور به رئیس‌جمهور اوکراین فشار وارد کرده تا درباره جو بایدن رقیب انتخاباتی خود تحقیق کند. ترامپ، به این خاطر استیضاح شده که از قدرت ریاست‌جمهوری برای تخریب یکی از رقبای انتخاباتی خود سوءاستفاده کرده است. او متهم است که نه‌تنها از ولودیمیر زیلنسکی خواسته چنین کاری را انجام دهد که کمک چند صد میلیارد دلاری نظامی به این کشور را گروگان گرفته بود. بولتون گروگان گرفتن کمک نظامی را هم تأیید کرده است.
ترامپ و تیم او، بارها این ادعای دمکرات‌ها را رد کرده‌اند، اما انتشار این بخش از کتاب بولتون توسط نیویورک تایمز، موقعیت را به‌شدت به ضرر ترامپ تغییر داده است. بولتون در کتاب خود، همچنین جزئیات جدیدی از آگاهی مقامات ارشد دولت ترامپ از فشار رئیس‌جمهور آمریکا به همتای اوکراینی خود ارائه کرده است. مایک پمپئو و ویلیام بار، پیش از این گفته بودند که در جریان تماس تلفنی ترامپ با زیلنسکی نبوده‌اند.
در پی انتشار گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ آخر شب به وقت واشنگتن به تندی در توییتر واکنش نشان داد و آن را رد کرد.
بولتون که تابستان توسط ترامپ اخراج شد براساس قانون، پیش‌نویس خود را به کاخ سفید داده است. مقامات رده بالای دولت آمریکا، باید کتاب خاطرات خود از دوران خدمت در دولت را برای بازبینی به کاخ سفید بدهند. ممکن است دولت آمریکا بخش‌هایی از این خاطرات را سانسور کند یا کلا جلوی انتشار آن را بگیرد.
در این مورد، بخش‌هایی از نسخه منتشر نشده به‌دست نیویورک تایمز رسیده است. این جزئیات جدید، موضع دمکرات‌ها برای احضار شهود جدید به دادگاه محاکمه ترامپ را تقویت می‌کند. دادگاه محاکمه ترامپ در سنا در حالی در جریان است که سناتورهای جمهوریخواه، با درخواست دمکرات‌ها برای ارائه اسناد و شهود جدید مخالفت کرده‌اند. رهبران جمهوریخواه امیدوارند پروسه محاکمه هر چه سریع‌تر به پایان برسد؛ درحالی‌که دمکرات‌ها بر احضار شهود جدید تأکید دارند.
ترامپ در توییتر در واکنش به جزئیات منتشر شده از کتاب بولتون نوشت: «من هرگز به بولتون نگفتم که کمک به اوکراین به تحقیقات درباره دمکرات‌ها، ازجمله بایدن مرتبط است. در واقع، او در آن زمان هرگز در این‌باره گله نکرد. اگر بولتون این را گفته، تنها هدفش این است که فروش کتاب را بالا ببرد.»
بر خلاف ترامپ، دمکرات‌ها از انتشار این گزارش استقبال کرده و درخواست کرده‌‌اند که سناتورهای جمهوریخواه با احضار شهود جدید موافقت کنند. آنها مشخصا بر احضار بولتون، مایک پمئو و نیک مالونی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا اصرار دارند. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون تردیدی برای احضار شهود باقی نمی‌گذارد. شومر هم در توییتر نوشت: «بولتون مدارک را دارد. حالا نوبت سناتورهای جمهوریخواه است تا مطمئن شوند که بولتون و مالونی و دیگر افرادی که اطلاعات دست اولی از اقدامات رئیس‌جمهور ترامپ دارند در محاکمه سنا شهادت بدهند.»
مدیران استیضاح (دادستان‌های محاکمه ترامپ) هم درخواست مشابهی را مطرح کردند و از جمهوریخواهان خواستند تا با احضار شهود جدید موافقت کنند.
ترامپ، بامداد دوشنبه در توییتر این مسئله را مطرح کرد که اگر بولتون چیزی را برای ارائه داشت، در مجلس نمایندگان احضار می‌شد. استیضاح ترامپ، ابتدا در مجلس نمایندگان، جایی که دمکرات‌ها اکثریت نفرات را دارند تصویب شد. در جریان تحقیقات کنگره، کاخ سفید شهادت دستیاران ارشد خود در تحقیقات استیضاح را بلوکه کرد. با این حال، بولتون بعدا اعلام کرد که اگر احضار شود، آماده است که شهادت بدهد.
بخش‌های منتشر شده از پیش‌نویس کتاب بولتون، به خوبی نشان می‌دهد که او درصورت احضار شدن چه چیزهایی را مطرح می‌کند. چنین شهادتی، قطعا به ضرر ترامپ تمام خواهد شد. یکی از دستیاران بولتون گفته است مشاور امنیت ملی سابق آمریکا چند دلیل برای شهادت دارد. نخست اینکه او اطلاعات زیادی در این‌باره دارد. بولتون همچنین از این بابت نگران است که اگر روایتش درباره ماجرای اوکراین بعد از محاکمه منتشر شود، متهم خواهد شد که فقط به فکر افزایش فروش کتاب خود بوده است.
بولتون 71ساله که یکی از تندروترین افراد تیم امنیت ملی دولت ترامپ بوده است،‌ ماه سپتامبر و در پی اختلاف نظر با رئیس‌جمهور آمریکا در برخی مسائل ازجمله واکنش به ایران اخراج شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید