• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93975
+
-

رقم سود صنایع بزرگ ایران در دی‌ماه به‌طور محسوسی افزایش یافت

ظهور نشانه‌های رونق زمستانی در صنعت

بورس
ظهور نشانه‌های رونق زمستانی در صنعت


تازه‌ترین نشانه‌های رونق صنعت در آمارهای ارائه‌شده در بورس بروز و ظهور یافته است. محاسبات همشهری نشان می‌دهد با درنظر‌گرفتن رشد 10هزار میلیارد تومانی مجموع سود شرکت‌های بورس در دی‌ماه، جمع کل سود صنایع فعال در بورس به 168هزارو 655میلیارد تومان، معادل 12.5میلیارد دلار، رسیده است؛ رقمی که در تاریخ فعالیت بازار سرمایه ‌ایران بی‌سابقه است. به گزارش همشهری، با وجود آنکه اقتصاد ایران در رکود به سر می‌برد، اما مقدار سود شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر رشد ریالی قیمت فروش محصولاتشان در حال افزایش است؛ با این حال، اطلاعات کاملی از تغییر حاشیه سود شرکت‌های بورس در دسترس نیست تا نشان دهد آیا افزایش فروش و رشد درآمد شرکت‌ها با تغییراتی در حاشیه سود صنایع هم همراه بوده است یا خیر؟ با این حال، داده‌های آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر رشد تورم و افزایش قیمت فروش محصولات، سود شرکت‌های بورس‌ از اول امسال تاکنون، دست‌کم 88.5درصد رشد کرده؛ این موضوع خود عامل و محرکی برای افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس در ماه‌های اخیر بوده است.
 رشد 5/6درصدی دی‌ماه
داده‌های آماری نشان می‌دهد فقط در دی‌ماه امسال سود شرکت‌های بورس 10هزار میلیارد تومان معادل 6.5درصد نسبت به آذر‌ماه افزایش یافته؛ در آذر‌ماه امسال سود شرکت‌های بورس تغییر محسوسی نکرده بود اما در دی‌ماه سود صنایع فعال بورس از 158هزار و 573میلیارد تومان به 168هزارو 655میلیارد تومان معادل 12.5میلیارد دلار رسید که بی‌سابقه‌ترین رقم سود در تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود.
آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین مقدار رشد مربوط به گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی اتفاق افتاده به‌طوری که در دی‌ماه امسال جمع کل سود گروه فلزات اساسی 4762میلیارد تومان و سود شرکت‌های فعال در گروه فرآورده‌های نفتی که عمدتا شامل پالایشگاه‌ها‌ست، 3526میلیارد تومان افزایش یافته. این افزایش سود 2‌ماه بعد از افزایش قیمت بنزین در پالایشگاه‌ها محقق شده است. با این روند رشد سود جمع کل سود شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی به34هزارو 129تومان معادل 2.5میلیارد دلار و پالایشگاه‌ها به 23هزار میلیارد تومان معادل 1.8میلیارد دلار رسیده است.
از دیگر صنایعی که در دی‌ماه امسال سودشان افزایش یافته می‌توان به گروه داروسازی اشاره کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد سود شرکت‌های داروسازی در دی‌ماه امسال 831میلیارد تومان افزایش یافته و به 4هزارو 146میلیارد تومان رسیده است.
با وجود رشد سود اغلب شرکت‌های بورس، سود برخی گروه‌ها ازجمله گروه مهم بانکداری و صنایع شیمیایی در دی‌ماه امسال با کاهش مواجه شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 1500میلیارد تومان از مقدار سود شرکت‌های فعال در بخش قندوشکر، محصولات کاغذی، وسایل ارتباطی، هلدینگ‌ها، بانک‌ها، گروه محصولات شیمیایی و استخراج نفت‌گاز کاسته شده که بخش اصلی آن مربوط به کاهش درآمد‌های گروه صنایع شیمیایی بوده که جمعا 1100میلیارد تومان از مقدار سودش نسبت به آذر‌ماه کاسته شده است. محاسبات همچنین نشان می‌دهد سود بانک‌ها نیز در دی‌ماه 77میلیارد تومان کاهش یافته است.





روند رو به رشد از ابتدای سال

داده‌های آماری از وضعیت سود‌آوری شرکت‌های بورس نشان می‌دهد سود شرکت‌های بورس از اول امسال تاکنون به‌طور مداوم در حال افزایش است، به‌طوری که جمع کل سود شرکت‌های بورس از اول امسال 79هزارو 144میلیارد تومان معادل 88.5درصد افزایش یافته است. در ابتدای سال سود کل شرکت‌های بورس 6.6میلیارد دلار بود که اکنون این مقدار به 12.5میلیارد دلار رسیده است. جهش رشد سود شرکت‌های بورس از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و سپس در تیر‌ماه به اوج خود رسید. در اردیبهشت امسال سود شرکت‌های بورس نسبت به فروردین‌ماه 9237میلیارد تومان معادل 10درصد رشد کرد اما در تیر‌ماه امسال جمع کل سود شرکت‌های بورس به یکباره بیش از 30هزار میلیارد تومان معادل 29.3درصد افزایش یافت و ارزش کل سود شرکت‌های بورس ناگهان به مرز 134هزار میلیارد تومان رسید. با این حال، نوار صعودی رشد سود شرکت‌های بورس در همان‌جا متوقف نشد و از تابستان تاکنون هر ‌ماه دست‌کم 5هزار میلیارد تومان به سود شرکت‌های بورس اضافه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید