• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93965
+
-

بودجه99 شهرها، سال رونق حمل‌ونقل عمومی

بررسی بودجه تهران و 5کلانشهر کشور نشان از افزایش متوسط 32درصدی در بودجه سال 99می‌دهد

گزارش
بودجه99 شهرها، سال رونق حمل‌ونقل عمومی


مجید جباری ـ خبر‌نگار

بودجه کلانشهرهای کشور پس از سال‌ها روی دور تغییر افتاده است. رقم‌های بودجه از یک‌سو و ورود جزئیات جدید در منابع و مصارف از نظر فروش اوراق مشارکت و توسعه محله‌ای از سوی دیگر نشان می‌دهد که بودجه سال آینده شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران تفاوت‌های اساسی نسبت به سالیان گذشته دارد. علاوه بر توسعه محله‌ها که یکی از رویکردهای اصلی بودجه سال آینده شهرهاست، نکته حائز اهمیت دیگری که در بودجه99 پایتخت و دیگر کلانشهرها وجود دارد این است که در ارقام بودجه کلانشهرهایی همچون مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و همدان یک نقطه مشترک وجود دارد و آن هم توجه ویژه به توسعه حمل‌ونقل عمومی است. در بودجه سال99 کلانشهرهایی که عنوان شد، حمل‌ونقل عمومی به اتفاق، بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده است. از این‌رو می‌توان سال99 را سال رونق حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرهای کشور دانست. موضوع مهم دیگر در بودجه‌ریزی شهرها اما به افزایش رقم درآمدها و هزینه‌ها برمی‌گردد که حاکی از آن است سال99 و حتی سال1400 بودجه شهرها برای تامین نیازهای شهر و شهروندی انقباضی تنظیم نخواهد شد. برای نمونه مدیریت شهری پایتخت بودجه سال بعد را روی رقمی نزدیک به 30هزار میلیارد تومان خواهد بست که از رشد نزدیک به 25درصدی حکایت می‌کند؛ چراکه بودجه شهر تهران برای امسال 18900میلیارد تومان بود که چند روز پیش رقم 5300میلیارد تومانی به‌عنوان متمم به آن اضافه شد. البته چنین وضعیتی در همه کلانشهرها دیده می‌شود. علاوه بر پایتخت، 5کلانشهر مشهد، شیراز، اصفهان، همدان و تبریز نیز هر یک شاهد رشد مبلغ بودجه سال آینده‌شان هستند. در این بین با اینکه اصفهان و همدان با 25درصد افزایش، بودجه سال آینده را انبساطی بسته‌اند، اما تبریز و شیراز به‌ترتیب با 82  و 33درصد بیشترین افزایش را در میان دیگر کلانشهرها شاهد هستند.


توسعه محلات در بودجه99 
حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران: 

شعار بودجه سال آینده هزار پروژه محله‌ای است و توجه ویژه به ‌پروژه‌های محلی در بودجه سال۹۹ یکی از محورهای لایحه بودجه سال آینده تهران به شمار می‌رود. خوشبختانه در سطح معاونت‌های شهرداری و کمیسیون‌های شورای شهر به مدلی رسیدیم که هم برنامه پنجم‌توسعه بر آن تأکید می‌کند هم براساس توصیه‌های شهردار تهران و مبتنی بر مباحث اعضای شورای شهر است. مدل مورد تفاهم این بود که تمرکز اصلی بودجه سال آینده روی محله‌ها باشد. این مدل، تحول تاریخ است که در هیچ دوره‌ای شاهد آن نبوده‌ایم. در تمامی دوره‌های مدیریت شهری مگاپروژه‌ها در شهر جذاب بوده و همواره انجام شده است. در واقع برخی دوره‌های شهری با این پروژه‌های بزرگ خودشان را معرفی می‌کردند، اما اکنون در مقطعی هستیم که مدیریت شهری قصد دارد خود را با توجه به محلات معرفی کند. این موضوع در 100سال اخیر رخ نداده است. رقم قابل‌توجهی را برای توسعه محلات در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده و 3شرط برای تامین نظام مالی در این بخش درنظر گرفته‌ایم. نخست آنکه یک پروژه به‌معنای واقعی کلمه محلی باشد. دوم اینکه پروژه سبب ارتقای کیفیت زندگی مردم شود و از دید مردم با زندگی آنان سروکار داشته باشد. ضمن اینکه مردم باید در تصمیم‌سازی‌‌ها مداخله داشته باشند. درواقع اگر پیوست‌هایی در این رابطه وجود نداشته باشد، این پروژه‌ها تامین مالی نمی‌شود. از طرف دیگر شورایاران باید در این زمینه مشارکت داشته باشند. استفاده از نظر شورایاران در تصمیمات در سطح محله‌ها دمکراتیک‌ترین و پیشرفته‌ترین راه اداره شهر است و با این حساب، شرط سوم هم بحث مشارکت است. یعنی حتی اگر پروژه‌ای محلی است و مردم درباره آن نظر دادند کفایت نمی‌کند و مردم باید به نوعی در این‌ پروژه‌ها دخالت کنند. 


حمل‌ونقل عمومی و TOD اولویت بودجه 99
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران:

موضوع حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها به‌ویژه تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. در بحث بودجه سال آینده نیز اولویت‌ها مشخص شده، اما اولویت شورا توسعه حمل‌ونقل عمومی و TOD است. برای بودجه 98هم برای اینکه بتوانیم شهرداری را نسبت به پیگیری تأمین منابع مالی از دولت برای تأمین اتوبوس موظف کنیم یک تبصره به سقف بودجه اضافه کردیم. ضمن اینکه در این زمینه، هم کمیسیون حمل‌ونقل و هم اعضای شورای شهر به‌صورت جدی مسائل حمل‌ونقل شهر تهران را دنبال می‌کنند. من نیز بارها این مسائل را پیگیری کردم و مصوباتی را در دولت می‌گیریم که به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌ها اجرا نمی‌شود. برای تأمین اتوبوس در شهر تهران قرار شد طبق مصوبه شورای اقتصاد 6هزار میلیارد تومان از طرف دولت به کلانشهرها کمک و 19هزار اتوبوس تامین شود. این میزان به 3هزار دستگاه رسید و قرار شد از این میزان 1500دستگاه برای تهران و 1500دستگاه دیگر برای سایر کلانشهرها باشد. برای تأمین 1500دستگاه اتوبوس تهران قرار شد 3هزار میلیارد تومان دولت پرداخت کند و محل تأمین اعتبار آن از محل مدیریت مصرف سوخت باشد که بازپرداخت شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه بودجه تهران 2 سال به‌صورت انقباضی بسته شد، متمم 5300میلیارد تومان را برای آن آوردیم که فعالیت‌های عمرانی را در شهر اضافه کنیم. بنابراین بودجه سال 99انبساطی خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید