• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93962
+
-

گرم‌کردن موتور خودرو

 
  اگر شما هم جزو افرادی هستید که در روزهای سرد فصل زمستان با مشکل ریپ‌زدن و حرکت‌نکردن خودرو بلافاصله بعد از استارت‌زدن مواجه شده‌اید، باید توجه کنید که گرم کردن خودرو، اصلی ضروری برای جلوگیری از واردشدن صدمه به موتور خودرو است.
  توجه داشته باشید که برای حرکت خودرو، صد‌ها قطعه مختلف با سرعت متفاوت حرکت می‌کنند؛ مثلا زمانی که عقربه دورشمار عدد 2هزار را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها 2هزاربار در دقیقه بالا و پایین می‌روند. در نتیجه‌ این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌شود که روغن موتور وظیفه کاهش این اصطکاک و حرارت را برعهده دارد.
   گرچه روغن موتور با فرمولی که دارد در هوای سرد هم به وظیفه خود عمل می‌کند، اما در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند. موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر نیز با یک استارت روشن می‌شود، اما در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش‌نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتور‌ها می‌دهد و این سوخت زیاد، روغن را از دیواره سیلندرها شست‌وشوداده و درنتیجه، اصطکاک بین پیستون و دیواره سیلندر‌ها افزایش پیدا می‌کند.
   این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰درجه برسد همچنان ادامه دارد، اما روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن‌رسانی را به درستی انجام دهد. بر این اساس بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین یک تا ۲دقیقه به‌صورت درجا کار کند.
   سپس به آرامی شروع به حرکت کنید، دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید و طی ۳- ۲ دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از 2هزار اجتناب کنید.
  فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو نیز نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک‌فنر‌ها می‌شود. با این روند در سرد‌ترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل رسیده، می‌توانید بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید