• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 8 بهمن 1398
کد مطلب : 93945
+
-

هشدار رئیس جمهور نسبت به تشریفاتی شدن انتخابات

مهم‌تر از انتخابات اعتماد مردم است

می‌ترسم یک روزی کلمه جمهوری هم جرم شود

دولت
مهم‌تر از انتخابات اعتماد مردم است

 بعضی‌ها نسبت به همه‌پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند

پایان‌بندی سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور یک دعا بود؛ دعایی که مقدمه آن برگزاری انتخابات باشکوه بود و مؤخره‌اش حراست از اسلامیت و جمهوریت آن؛ «ان‌شاءالله 2اسفند باشکوهی داشته باشیم و خداوند از ما راضی باشد و ما جمهوریت و اسلامیت را حراست و حفاظت کنیم.» حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در یک سخنرانی که آمیخته به هشدارهای انتخاباتی بود، تذکر داد که مبادا انتخابات به یک انتخابات تشریفاتی تبدیل شود که این بزرگ‌ترین خطر برای دمکراسی است. او در سخنانی که از قضا از سیمای جمهوری اسلامی ایران هم پخش نشد، بر نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی، اهمیت رفراندوم در نظام جمهوری اسلامی و همچنین حضور مردم در انتخابات اشاره و تأکید کرد: بزرگ‌ترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفاتی شود و جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند، بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود با تأکید بر اینکه یک پایه قانون اساسی ما همه‌‌پرسی است، گفت: یعنی قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی دومرتبه با همه‌پرسی و رفراندوم، قانون اساسی شد. در بازنگری هم باز با همه‌پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد، این را تأکید می‌کنم برای اینکه اخیرا بعضی‌ها نسبت به این کلمه همه‌پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند و بعضی از حساسیت‌ها‌ به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ما‌ست، نظر دیگری نسبت به آن پیدا نکنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: قانون اساسی پایه کار ما‌ست، بدون استثنا‌ مشروعیت همه ما از قانون اساسی است و مشروعیت قانون اساسی و همه قوانین و مقررات، از آرا‌ و رأی مردم است. البته در چارچوب موازین اسلام که همه ما به چارچوب موازین اسلام متعهد و معتقد هستیم.

دی‌96 تلخ بود
رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود با تأکید بر اینکه یک دلیل انقلاب مردم ما این بود که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و حاکمیت ملی، یکی از پایه‌های حرکت انقلابی ما بود، گفت: بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه یکی را برگزینند. این می‌شود انتخابات، حالا اگر در تمام حوزه‌های انتخابیه سلیقه‌ها و افکار و مذاهب و قومیت‌های مختلف، همه حضور داشته باشند، طرف می‌رود انتخاب می‌کند، حالا هر که آمد و هر کسی که انتخاب شد.
روحانی گفت: آن قدرتی که قدرت دائم برای یک ملت است، حضور ملت است. شما ببینید چطور در دی سال‌96 در برابر یک گروه، ملت ما پیروز شد. ملت ما به صحنه آمد. یک عده آمدند و شلوغ کردند، زدند و یک کارهایی کردند، حالا ممکن بود در آنها یک عده‌ای معترض، یا غیرمعترض باشند، کاری به 96 ندارم چون 96 جزو روزهای تلخ تاریخ ماست که هیچ وقت یادم نمی‌رود و این دی سال‌96 بود که ترامپ را پررو کرد که در برابر ایران بایستد و دشمنان ما را تشویق کرد. او افزود: یادمان نرود روز مشکل همه باید با هم باشیم، بگذاریم روز انتخابات هم همه با هم باشیم.

می‌ترسم کلمه جمهوری جرم شود
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر ما می‌خواهیم به اهداف خود برسیم، مسلما برای همه ما کشور مهم است، برای همه ما نتیجه انتخابات مهم است، ما بیاییم پاسدار جمهوریت هم باشیم، قانون اساسی ما در آن جمهوریت هم هست.
رئیس‌جمهور افزود: کلمه جمهوری در قانون اساسی ما هست، اما می‌ترسم یک روزی این کلمه جمهوری هم باز جرم شود، هست در قانون اساسی ما کلمه جمهوری، رئیس‌جمهور، جمهوریت هست، اینها در قانون اساسی ما هست. وی گفت: ما باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت باشیم. همه ما باید از اسلام، جمهوریت، ایران و قانون اساسی به خوبی دفاع کنیم.

اعتماد مردم مهم‌تر از انتخابات
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه مهم‌تر از انتخابات اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی است، گفت: یک وقتی است که من می‌خواهم در انتخابات به‌دلیلی شرکت نکنم، این یک گونه است اما یک وقتی من اعتماد ندارم که پای صندوق بروم و این خیلی خطرناک است و فرق می‌کند.
وی گفت: بیایید به مردم اعتماد دهیم و به مردم بگوییم که نظام ما، نظام تک‌حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، ما نظام شاه نیستیم و ما فقط حزب رستاخیر و کمونیسم نداریم. تک حزبی نیستیم و نظام چندحزبی هستیم و احزاب در این کشور آزاد هستند. مخصوصاً در دولت تدبیر و امید این همه احزاب دست و بالشان باز شده و هر کسی خواسته مجوز بگیرد، به راحتی مجوز گرفته است. خانه احزاب فعال شده و آمدند کنار هم نشستند. همه باید بیایند و حضور پیدا کنند. تک‌حزبی نیستیم، می‌خواهند اعتماد مردم را ترور کنند، باید حواس‌مان جمع باشد. همه ما در یک شرایط بسیار حساسی قرار گرفته‌ایم و نباید بگذاریم آمریکا پیروز شود و ان‌شاء‌الله این ملت با انسجام و وحدت نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد.
امروز روزی است که باید برویم پای صندوق رأی، ولو اینکه گله داریم، ناراحت هستیم و ممکن است در ذهن ما مشکلاتی باشد و یا اینکه ممکن است یک جایی بگوییم فلان جا دقیق اجرا و عمل نشده است. با صندوق قهر نکنیم؛ هرچند اینکه شما در تهران 30کاندیدایی، یک وقتی بگردید همه 30تا را ندارید، 15تا 29و یا هر عددی دارید. در یک جایی که 6کاندیدا دارد، شما ببینید 4کاندیدا دارید، یک جا 30تا داریم یک جا 6نفر را داریم. بعد  5 تا  یک نفر است.
در انتخابات اگر هم دیدیم نقص و ایرادی است، خواهش می‌کنم روز انتخابات (2اسفند) که یک روز تاریخی و یوم‌الله برای ماست، کاری نکنیم که صف‌های ما خلوت باشد، همه ما بیاییم پای صندوق‌های آرا، البته از حالا تا آن زمان به آقای وزیر کشور، همه مسئولان، استانداران و فرمانداران می‌گویم شماها با هیأت‌های نظارت رابطه و گاهی دوستی و رفت‌وآمد دارید و اینها را می‌شناسید آنهایی که مسئولان بالاتر را می‌شناسند، خودم هم اقدامات را انجام دادم و نامه‌های لازم را نوشتم و مصلحت ندیدم برخی از نامه‌ها را منتشر کنم، همه ما باید تلاش کنیم و این رقابتی بودن را درست کنیم. ما الان در اینجا در رقابت مشکل داریم. یک ذره بیشتر یا کمتر. ممکن است از یک ذره بیشتر باشد الان.
امیدواریم این رقابت را درست کنیم. بگذاریم همه گروه‌ها بیایند. اینکه نمی‌شود نهادهای اصلی قانونی، 4رکنی که باید بگویند این فرد صالح است یا نیست، همه گزارش درست دادند، و یکی را فرستادند در یک کوچه‌ای و اصلاً معلوم نیست با چه‌کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد آمده گزارشی نوشته، مگر می‌شود با یک چنین چیزی کشور را اداره کرد. اگر می‌خواهیم با رفتن به در خانه‌ها درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم. پس این وزارت اطلاعات ، نیروی انتظامی و دادگستری را برای چه داریم، برویم همان در خانه‌ها و از دو تا همسایه بپرسیم.

مجلس مال شما؛ نوش جان
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اگر باید 2یا 5نفر تأیید شوند نگذاریم اختلاف و دعوا درست شود. شماها که در جلسات خصوصی خود می‌گویید مجلس بعدی صددرصد مال ماست اگر مال شماست چرا غصه می‌خورید؟ شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی صددرصد مال ماست الحمدلله مال شماست اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد مشارکت بالا برود مجلس هم مال شما باشد، نوش جان شما. ما در این داستان اصلا مشکل نداریم پس بگذاریم امنیت و رقابت حاصل شود، انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم مشارکت بالا برود.
وی افزود: همیشه مشارکت‌های ما معمولا اینطور بوده که هر چه بیشتر بهتر. مثلا بین 50درصد تا 70درصد چرخش کرده ، چنین چیزی در مجلس، حالا در ریاست‌جمهوری یک کم بیشتر بوده، نگذاریم حداقل شود. نگذاریم خدای ناکرده حداقل آرا باشد، باید حداکثر آرا باشد.


می خواهند دور ایران دیوار بکشند
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تخریب برجام اشاره کرد و گفت: معلوم است چرا شروع به تخریب کردند و چرا یک عده‌ای تروریست جهانی مثل کاخ سفید، صهیونیسم و برخی ارتجاع عرب که با آنها هستند، تصمیم گرفتند برجام را ترور کنند، چرا؟‌ چرا تیراندازی کردند به سمت برجام؟ دلیلش چه بود؟ برای اینکه 94برجام اجرایی شد و کشور در سال 95بالاترین رشد اقتصادی را داشت. همه شرکت‌ها به ایران آمدند و همه سرمایه‌گذاری‌ها آغاز شد، تحرک بزرگی شروع شد.  بسیاری از استانداران به من گزارش دادند که در سال 95چقدر از طرح‌هایی که مانده بود به حرکت درآمد.
او با ذکر خاطره‌ای گفت: یکی از مقامات منطقه آمده بود، این داستان راجع به سال 92و سفر اول من به نیویورک است. به او گفتم شنیدم در منطقه دوستان شما، شب تا صبح از ناراحتی خوابشان نبرده بود و او گفت نه این خبر درست نیست، نه تنها شب تا صبح خوابشان نبرده بود بلکه همه آنها مریض شده بودند و یک هفته افتاده بودند و زندگی‌شان بهم خورده بود. یعنی یک تلفن می‌تواند یک عده‌ای را در منطقه مریض کند؟ به‌ویژه وقتی که قدرت، حضور، اقتصاد و نشاط مردم ایران را دیدند. شما دیدید در منطقه هم چه موفقیت‌هایی به‌دست آوردیم، یعنی اینکه ترامپ اول برجام را ترور می‌کند، بعد سردار عزیز ما سپهبد سلیمانی را ترور می‌کند، بعد می‌خواهد رفاه و وحدت و آسایش مردم و انسجام ملی ما را ترور کند. اینها همه یک مسیر است. اینها می‌خواهند به دنیا بگویند که ایران یک جزیره تنها و منزوی است و می‌خواهند دور ایران را دیوار همیشگی بکشند و ما نباید بگذاریم این کار بشود. اینها می‌خواهند ما را از دنیا جدا کنند.
وی در جملاتی که ظاهرا اشاره به معطل ماندن لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصحلت نظام بود گفت: نمی‌شود یک قانون و مقرراتی را که دولت آن را تصویب کرده و به‌عنوان لایحه داده به مجلس و مجلس به‌عنوان نماینده ملت، آن را تصویب کرده، بین زمین و آسمان بماند و روابط ‌ما با دنیا دچار مشکل شود. مگر چنین چیزی می‌شود مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و بهم بریزد. چه‌کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟ دولت به‌صورت لایحه تصویب کرده، مجلس تصویب کرده و رهبری هم که به صراحت می‌گوید با لوایح دولت مشکلی ندارم. حال چطور می‌شود؟ اینها باید پاسخگو باشند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی یا حقیقی و یا در این رسانه و آن رسانه، منافع ملی را زیر پا گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید