• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93915
+
-

نامه‌ رئیس‌جمهور در حمایت از رسانه‌های مجازی

دولت
نامه‌ رئیس‌جمهور در حمایت از رسانه‌های مجازی

رئیس‌جمهور با انتشار متن کوتاهی به اقدام رئیس قوه‌ قضاییه در صدور بخشنامه در حوزه فضای مجازی واکنش نشان داد. براساس گزارش ایسنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به غلامحسین اسماعیلی، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه با اشاره به بخشنامه اواخر دی‌ماه رئیس قوه قضاییه با موضوع «مسئولیت صداوسیما درخصوص صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن» بیان کرد که بخشنامه مذکور به استحضار رئیس‌جمهور رسید و ایشان چنین پی‌نوشت کردند: «حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس محترم قوه قضاییه، سلام‌علیکم؛ احتراما، اینگونه امور مرتبط به شورای‌عالی فضای مجازی است.»
اگرچه براساس ابلاغیه رهبر انقلاب تنظیمات و مقررات صوت و تصویر فراگیر برعهده صداوسیماست و صداوسیما نیز بعد از این ابلاغیه سازمان جدیدی به نام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر یا اختصارا ساترا را راه‌اندازی کرد، ولی سازوکارهای موازی ازجمله شورای‌عالی فضای مجازی یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از این تصمیم برکنار مانده بودند. وزارت ارشاد به‌عنوان ارگانی که مجوزهای فعالیت سرویس‌های فعال در فضای مجازی ازجمله سرویس‌های اشتراک ویدئو را صادر می‌کند هم طرف دیگر این بحث است. هنوز در قوانین عادی مصادیق و تعاریف مشخصی برای صوت و تصویر فراگیر وجود ندارد و این نگرانی در بین افکار عمومی ایجاد شده که آیا قرار است تمام تولیدات صوتی و تصویری و تمام فعالیت‌های شبکه‌های مجازی تحت انحصار صدا‌وسیما قرار بگیرد؟
در بخشنامه 28دی‌ماه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور آمده بود: «با عنایت به نظریه تفسیری مورخ 10/07/1379 شورای محترم نگهبان ذیل اصول 44 و 175 قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورخ 22/06/1394 خطاب به رئیس‌جمهور محترم مبنی بر اینکه «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صداوسیماست»، ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌عمل آورند. بدیهی است هرگونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیرمجاز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید