• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93897
+
-

آموزش‌های زیست‌محیطی برای ارتقای محیط‌زیست

آموزش
آموزش‌های زیست‌محیطی برای ارتقای محیط‌زیست

جشنواره ملی آموزش محیط‌زیست با حضور مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در دانشگاه پیام نور برگزار شد. به گزارش همشهری، شینا انصاری در این جشنواره به حوزه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگسازی محیط‌زیست بر 2 محور اصلی اشاره کرد و گفت: «نخست آموزش شهروندی در حوزه محیط‌زیست است که هم اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران و هم معاونت اجتماعی شهرداری اداره کل آموزش‌های شهروندی در آن دخیل‌ هستند و محور دوم آموزش مدیران، پیمانکاران و کارشناسان شهرداری تهران است که با توجه به فراوانی گروه‌های هدف در جامعه شهروندی کلانشهر تهران اعم از کودکان، ‌نوجوانان، ‌جوانان، بانوان، ‌مدیران آموزش اصناف و کسبه و... ضرورت آموزش ویژه به آنها احساس می‌شود.» او ادامه داد: «آموزش‌ها می‌تواند از طریق برنامه‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم ارائه شود. برنامه‌های آموزشی مستقیم به‌صورت کارگاه‌های آموزشی در سطح کانون‌های محلات ازجمله خانه‌های محیط‌زیست، سراهای محله و فرهنگسراها برگزار می‌شود. آموزش‌های غیرمستقیم نیز با برگزاری همایش‌های مردمی در مورد امور مختلف حوزه محیط‌زیست اعم از مصرف بهینه انرژی، حوزه‌های آلودگی‌های موجود، استفاده از انرژی‌های پاک، حفاظت از تنوع زیستی و گسترش سرانه فضای سبز و با تعامل با سازمان‌های دولتی و غیردولتی ارائه و سعی شود تا شهرنشینان به شهروندانی فعال، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند.»  مدیرکل محیط‌زیست تأکید کرد: «درس انسان و محیط‌زیست را از پایه یازدهم در نظام رسمی آموزشی کشور داریم. این اقدامی قابل تقدیر است اما برای اینکه بتوانیم مسائل زیست‌محیطی را در وجود فرزندان خود نهادینه کنیم، کافی نیست و باید آموزش را از سنین کوچک‌تر آغاز کرد تا مهارت‌های زیستن با طبیعت و تعامل با طبیعت در وجود نسل آینده نهادینه شود.»
انصاری با اشاره به اصل۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آنکه «حفاظت از محیط‌زیست وظیفه همه آحاد جامعه‌ است»، گفت: «از این منظر نیز نقش آموزش محیط‌زیست بسیار پررنگ است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در حوزه محیط‌زیست و تأکید ایشان بر مدیریت جامع هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی اعم از هوا، خاک، آب و تنوع زیستی همچنین گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و ارتقای مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط‌زیست در تمامی سطوح و اقشار جامعه موضوعی است که همه ارکان جامعه و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها باید برای تحقق آن مشارکت کنند.» مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با اشاره به اینکه در کشور مشکلات عدیده‌ای در حوزه محیط‌زیست داریم، عنوان کرد: «ایران جزو ۱۰کشور نخست تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و نهمین مصرف‌کننده انرژی در جهان است و 2.5برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کند.»
انصاری با ارائه آماری در حوزه آلودگی هوا یادآور شد: «با توجه به آلودگی هوای شهرهای بزرگ حدود ۲.۴درصد از تولید ناخالص ملی ما در جهت کاهش آلودگی هوا صرف می‌شود. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که از نظر محیط‌زیستی در وضعیت شکننده‌ای به سر می‌بریم و این شرایط ایجاب می‌کند به موضوعات آموزشی محیط‌زیست بیشتر بپردازیم.»
مدیرکل محیط‌زیست با اشاره به شعار اصلی و محوری شهرداری تهران (تهران شهری برای همه) تأکید کرد: «مهم‌ترین ابزار حل معضلات عدیده‌ای که در پایتخت با آن مواجه هستیم، مشارکت مردم و استفاده حداکثری از تمام امکانات و توان مدیریتی موجود با نگاه محله‌محور است. هم‌اکنون در شهر تهران ۳۵۲محله وجود دارد و استفاده از ظرفیت این محله‌ها در جهت ارتقای محیط‌زیست می‌تواند باعث تغییر رفتارهای شهروندی در حوزه محیط‌زیست و درنهایت بهبود کیفیت زندگی شهروندان شود. تلاش می‌کنیم تا با تمام امکانات موجود در شهر تهران رفتارهای شهروندان در یک فرایند زمان‌بندی شده تغییر کند و به شهروندانی فعال و مسئولیت‌پذیر تبدیل شویم.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید