• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93878
+
-

راه‌‌های ناتمام البرز

راه‌‌های ناتمام البرز

پروژه‌های راه‌سازی در البرز به دلیل محوری بودن این استان و همسایگی‌ آن‌ با پایتخت اهمیت زیادی دارد. آزادراه همت، آزادراه تهران - شمال، کمربند شمالی کرج، جاده هشتگرد - طالقان و متروی کرج بخشی از پروژه‌های راه‌سازی این استان است که هنوز به نتیجه نرسیده و احتمالا به برنامه‌های بهره‌برداری دهه فجر امسال هم نمی‌رسد.
در میان این پروژه‌ها مسیر هشتگرد - طالقان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بهره‌برداری از جاده طالقان به هشتگرد نقش مهمی در اقتصاد البرز دارد و ضمن کاهش 35 کیلومتری و یک ساعت سفر طالقانی‌ها، توسعه این منطقه را درپی خواهد داشت.
پیش‌تر اعلام شده بود مسیر هشتگرد - طالقان تا پایان تابستان 98 به بهره‌برداری می‌رسد، اما حالا زمان بهره‌برداری از آن تابستان 99 اعلام می‌شود.
جاده هشتگرد - طالقان پس از گذشت 24 سال فقط 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. طول این جاده 38 کیلومتر است و 3 پیمانکار در 3 قطعه عملیات اجرایی آن را انجام می‌دهند.
یکی از اهالی طالقان در این باره می‌گوید: آغاز عملیات نه تنها طالقانی‌ها، بلکه گردشگران تهرانی و کرجی را هم به وجد آورد. طالقانی‌ها با ساخت این جاده می‌توانستند بعد از سال‌ها محرومیت به امکانات تهران و البرز دسترسی راحت‌تری داشته باشند و از سوی دیگر، چشم گردشگران در طول این جاده به دیدن شاهکار دیگری از طبیعت خیره شود.
محمد مهرانی می‌افزاید: متاسفانه در طول زمان با کمبود بودجه این پروژه کند شد و حالا هر از گاهی اندک کاری در این مسیر صورت می‌گیرد.
کبری رزاقی، ساکن روستای «هرنج» از بخش میان طالقان، هم که از نبود امکانات درمانی در طالقان گلایه‌مند است، می‌گوید: با ساخت این راه، بار سنگینی از محرومیت مردم طالقان برداشته می‌شود.

 ویژگی‌های پروژه
عزیزالله شهبازی، استاندار البرز، با بیان این‌که این پروژه ۳۲ کیلومتر طول دارد و به شبکه راه اصلی در اتوبان کرج - قزوین متصل می‌شود، به همشهری می‌گوید: ۲۶ میلیارد تومان در قالب اعتبار جدید به این پروژه تزریق شد تا کارهای آن‌ با شتاب بیشتری پیش رود. مدیرکل راه ‌و شهرسازی هم در این باره می‌گوید: در مسیر پروژه طالقان - هشتگرد شاهد رانش‌های سنگین زمین بودیم که بهره‌برداری از این پروژه را با تأخیر مواجه کرد.  تقی رضایی بارش‌های چندمتری برف در ارتفاعات طالقان را یکی از عوامل رانش‌های متعدد پروژه می‌داند و می‌افزاید: این پروژه با احتساب کنارگذر و بدون در نظر گرفتن تونل به طور کلی حدود ۵/۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته وی، پیشرفت فیزیکی قطعات یک و ۳ به ترتیب ۹۰ و ۸۷ درصد و قطعه دوم نیز که تونل در آن قرار دارد، ۱۳درصد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید