• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93876
+
-

آرامش نسبی در مناطق سیل‌زده

بعد از گذشت 2 هفته از سیلاب در جنوب و جنوب شرق کشور و بارندگی چند روز گذشته، شرایط نسبتا آرامی در هرمزگان، سیستان ‌و بلوچستان و کرمان برقرار است

گزارش
آرامش نسبی در مناطق سیل‌زده

سیده زهرا عباسی-  خبرنگار

  شرایط جوی کشور در حالی به آرامش نسبی رسیده است که استان‌های جنوبی یعنی سیستان ‌و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بعد از گذشت 2 هفته از سیلاب، در روزهای گذشته هم با بارندگی شدید، کاهش دما، آب‌گرفتگی و بسته شدن راه‌های روستایی مواجه بودند.
به گزارش گروه ایرانشهر، در سیستان‌ و بلوچستان، مردم هنوز از زیر بار مشکلات سیلاب رها نشده‌اند که هواشناسی از وزش باد شدید و نفوذ هوای سرد در این استان خبر می‌دهد؛ شرایطی که تا سه‌شنبه ادامه دارد.  رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: با نفوذ توده هوای سرد به استان از روز گذشته (یکشنبه) وزش باد شدید با سرعت 40 تا 70 کیلومتر بر ساعت برخی نواحی استان را دربرگرفت.
علی ملاشاهی با بیان این‌که وزش باد بیشتر در شمال، مرزشرقی، غرب، جنوب و دریای عمان رخ می‌دهد که پیامد آن کاهش دما و کاهش دید افقی در مناطق مستعد است، می‌افزاید: این شرایط تا سه‌شنبه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در نیمه شمالی استان یخبندان شبانه‌ روی دهد.

 امدادرسانی به 35 هزار خانوار سیستان و بلوچستان
در جنوب استان هم با وجود بهبود شرایط سیل‌زدگان، هنوز بسیاری از مردم در چادرهای امدادی ساکنند تا کار ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی‌شان‌ انجام شود.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان ‌و بلوچستان با بیان این‌که بارندگی‌ چند روز گذشته مشکل حادی برای استان ایجاد نکرده است، به همشهری می‌گوید: در بارندگی اخیر، چند راه فرعی مانند دلگان - ایرانشهر، کتیج - فنوج، فنوج - ایرانشهر، رمشک – دلگان – زهکلوت و کنارک - جاسک بسته شده بود که بازگشایی شدند.
عباسعلی ارجمندی با بیان این‌که راه‌های مسدود از سیلاب 2 هفته پیش به‌ طور کامل باز شده است، می‌افزاید: در برخی از راه‌ها به دلیل تخریب‌های صورت‌گرفته یا گل‌ولای برجامانده تردد به کندی یا فقط با ماشین‌های سنگین صورت می‌گیرد، اما با وجود این، امدادرسانی‌ها به صورت منظم ادامه دارد.
وی با بیان این‌که هلال‌احمر سیستان ‌و بلوچستان به 35 هزار و 627 خانوار امدادرسانی کرده است،‌ اظهار می‌کند: این تعداد خانوار شامل 156 هزارو 751 نفر بوده‌اند. البته دستگاه‌های دیگر هم در حال امدادرسانی‌ هستند و هرکدام بخشی از کار را برعهده دارند.
ارجمندی با بیان این‌که دیگر اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان ‌و بلوچستان برپا نیست، تصریح می‌کند: برخی از خانوارها در کمپ ساکن شده‌اند،‌ اما بیش از 80 درصد افراد ساکن در چادر، چادرهای‌شان را نزدیک خانه خود برپا کرده‌اند.  به گفته وی، بیش از 24  هزار واحد شهری و روستایی در دستور کار ساخت و تعمیر بنیاد مسکن قرار گرفته که از این تعداد 14 هزار و 100 واحد روستایی،2150 واحد شهری احداثی و 8  هزار واحد هم تعمیری است.
با این همه، رئیسی، یکی از ساکنان منطقه زرآباد در بلوچستان، با بیان این‌که بسیاری از خانه‌ها بر اثر سیلاب تخریب شده است،‌ به همشهری می‌گوید: مردم چشم‌انتظار بنیاد مسکن هستند تا هر چه سریع‌تر سرپناهی برای آنها ایجاد کنند، زیرا مردم توان بازسازی ندارند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌ و بلوچستان هم با بیان این‌که ۱۶۱هزار و۵۲۴ آسیب‌دیده ناشی از سیل این استان از ۲۰ دی تاکنون از سوی نجاتگران جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند و این روند همچنان با قوت ادامه دارد، به همشهری می‌گوید: 1125 روستا در ۱۵ شهرستان سیستان و بلوچستان دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شده بودند که امدادرسانی شدند. رسول راشکی با بیان این‌که در این مدت ۱۶هزار و ۳۸۳ نفر از آسیب‌دیدگان از سیل در چادرهای این جمعیت اسکان اضطراری یافتند، می‌افزاید: 3555 چادر، 7546 تخته موکت، ۱۵هزار و ۵۳ تخته پتو و ۱۰هزار و ۳۵۴ کیلوگرم نایلون از اقلامی بود که برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان توزیع شد. ‌

امدادرسانی هوایی به روستاهای جاسک و بشاگرد
در هرمزگان هم شرایط مشابه سیستان ‌و بلوچستان است. با این تفاوت که در این استان، برخی روستاهای 2 شهرستان جاسک و بشاگرد به دلیل مسدود ماندن راه‌، هنوز به صورت هوایی امدادرسانی می‌شوند.  مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان با بیان این‌که راه تعداد زیادی از روستاهای بشاگرد و جاسک هنوز مسدود است، به همشهری می‌گوید: 5-6 بالگرد در حال امدادرسانی به این روستاها هستند.
عبدالحمید سعدینی با بیان این‌که طی امروز و فردا بسته‌های غذایی یک‌ماهه به این روستاها می‌رسد، می‌افزاید: البته تا امروز به این روستاها امدادرسانی شده، اما بسته‌های یک ماهه در حال توزیع است.
وی با بیان این‌که سیل‌زدگان این استان بیشتر چادرهای خود را در کنار خانه‌های‌شان برپا کرده‌اند، اظهار می‌کند: 1200 چادر امدادی در میان سیل‌زدگان توزیع شده که بیش از 80 درصد افراد همچنان در چادر زندگی می‌کنند. البته برخی هم در کمپ مانده‌اند که جمعیت‌شان حدود 800-900 خانوار می‌شود.

خسارت سیلاب دوم در ریگان
در کرمان هم با وجود بارندگی و جاری شدن سیلاب، اوضاع به نسبت آرام است. قطع برق چند روستا در ریگان به دلیل طغیان رودخانه و فوت یک نفر خبری است که از خسارت سیلاب و بارندگی اخیر در این استان منتشر شده است. به گفته فرماندار ریگان، طی 2 روز متوالی طغیان رودخانه‌ها موجب قطع برق ۱۰روستای این شهرستان شده است. امین باقری همچنین با بیان این‌که سقف منازل برخی از اهالی مناطق کوهستانی شهرستان ریگان ریخته است، می‌گوید: این منازل از نوع سنگی و خاکی هستند که به دلیل شدت بارندگی ریزش کرده‌اند. به گفته وی، سیلاب 2 روز قبل در شهرستان ریگان یک قربانی گرفت که به دلیل ریزش ساختمان یک واحد مسکونی از نوع خشت و گلی بود.

جو آرام در کشور
بنابر این گزارش، سامانه بارشی فعال در کشور روز گذشته (یکشنبه) از مرزهای شرقی خارج ‌شد که با خروج آن در نوار شرقی 3 تا 2 درجه کاهش دما اتفاق می‌افتد و در نتیجه از امروز تا پایان هفته هوا در این مناطق سردتر می‌شود. امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) در بیشتر مناطق کشور جوی آرام خواهیم داشت که در شهرهای پرجمعیت، صنعتی و کلان‌شهرها افزایش غلظت آلاینده‌ها را به همراه دارد. چهارشنبه موج ضعیفی از روی شمال غرب و غرب کشور عبور می‌کند که در شمال غرب، غرب و دامنه‌های زاگرس بارش‌های پراکنده به همراه خواهد داشت و پنجشنبه اواخر وقت یک سامانه بارشی دیگری وارد کشور می‌شود.

   پیش‌بینی آب‌گیری ۱۰۰ درصدی جازموریان
بارندگی و سیلاب‌های اخیر با وجود همه مشکلات، آثار مثبتی هم بر جای گذاشته است. آب‌گیری تالاب جازموریان یکی از این آثار مثبت است که مرجان شاکری مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست کرمان درباره آن می‌گوید: با توجه به بارش‌های خوب و درصد تبخیر اندک، پیش‌بینی می‌کنیم امسال تالاب جازموریان ۱۰۰ درصد آب‌گیری شود.

برخی از روستاهای جاسک و بشاگرد در هرمزگان به دلیل بسته بودن راه‌ها هنوز با بالگرد امدادرسانی می‌شوند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید