• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93866
+
-

چینی‌ها زیر ذره‌بین تب‌سنجی ایران

بیش از ۲هزار گردشگر چینی در فرودگاه امام خمینی ره پایش تب‌سنجی شدند

گردشگری
چینی‌ها زیر ذره‌بین تب‌سنجی ایران

کرونا هنوز پشت مرزهای ایران مانده است و کمین ویروس کشنده چینی برای ورود به ایران تاکنون ناموفق مانده است. دبیرکل سازمان بهداشت جهانی چندی پیش اعلام کرد که انتشار کرونا در جهان هنوز به مرحله هشدار نرسیده است.
به گزارش همشهری، کرونا از مهم‌ترین شریک گردشگری ایران یعنی چین آغاز شد و مهم‌ترین بازار هدف گردشگری کشور را درنوردید. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از سال‌ها قبل چین را مهم‌ترین بازار هدف گردشگری ایران انتخاب کرده است و در شرایطی که هشدارها برای سفر به ایران در تنش‌های چند هفته گذشته شدت یافت، چین تنها بازار بزرگ گردشگری ایران بود که نه پروازهایش به ایران متوقف شد و نه هشدار سفر به ایران صادر کرد.
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران درحالی‌که کرونا جهان را درنوردیده است و تب سفر به جهان از هراس کرونا فروکش کرده است، در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده از گردشگران جهان دعوت کرده به ایران سفر کنند و از جاذبه‌های دیدنی کشور لذت ببرند. استراتژی او در انتشار این بیانیه دو زبانه البته که با هدف خنثی کردن تبلیغات منفی علیه ایران بوده است. اما حالا کرونا بیش از هر موضوع دیگر، گردشگری ایران را متأثر می‌کند.

عبور از گیت‌های‌امنیتی
سالن خلوت فرودگاه امام خمینی (ره) بیش از هر زمان دیگری گویای وضعیت گردشگری ورودی ایران و حتی سفرهای خروجی ایرانیان است. پروازهای چینی‌ها بامداد به مهم‌ترین مرز هوایی ایران وارد می‌شود و تنها دو بنر پلاستیکی و یک مانیتور آنلاین در بخش ورودی پروازهای خارجی کرونا را هشدار می‌دهد.
 روزنامه همشهری موفق به عبور از درهای امنیتی فرودگاه امام خمینی (ره) شد تا وضعیت گردشگران ورودی به ایران و تلاش‌ پایگاه مراقبت بهداشت مرزی ایران را برای نگاه داشتن ویروس مرگبار کرونا پشت مرزهای ورودی ایران به تصویر بکشد.
گیت‌های ورودی به ایران زیر تمهیدات امنیت بهداشتی قرار گرفته است. دکتر یاسمن سلمان یزدی، پزشک شیفت شب فرودگاه امام خمینی(ره) در اتاق کوچکی که برای کنترل بهداشت مسافران در نزدیکی گیت‌ پروازهای ورودی به فرودگاه امام خمینی(ره) تعبیه شده است و مجهز به یک مانیتور پایش و البته 2 دستگاه تب‌سنج دستی است به همشهری می‌گوید: از اواخر هفته گذشته تمامی مسافران و گردشگران ورودی به ایران به‌ویژه از مقصد چین تب‌سنجی شدند تا درصورت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های کشور ایزوله شوند.
به گفته او در 3 روز گذشته بیش از ۲ هزار گردشگر چینی هنگام ورود به ایران از مرز فرودگاه امام خمینی (ره) تب‌سنجی و پایش شده‌اند. پیگیری‌های همشهری از مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص کرد که روزانه حدود یک‌هزار مسافر چینی در فرودگاه امام خمینی (ره) به ایران ورود می‌کنند که در 3 روز گذشته 2هزار تن از آنها مورد پایش قرار گرفته‌اند.
یاسمن سلمان یزدی، پزشک مرکز مراقبت بهداشت مرزی در فرودگاه امام خمینی (ره) می‌گوید: مسافران و گردشگرانی که از خود علایم سرماخوردگی، تب یا سرفه و تنگی نفس بروز دهند، بلافاصله به پایگاه مراقبت بهداشت مرزی منتقل و تحت معاینات لازم قرار می‌گیرند تا اگر مشکوک به ویروس کرونا باشند به بیمارستان‌های مجهز جهت بررسی بیشتر اعزام شوند.

کاستی‌های یک اقدام
پیگیری‌های همشهری مشخص کرده است که تنها بیمارستانی که برای اعزام مسافران و گردشگران ورودی درصورت ابتلا به کرونا برای بستری درنظر گرفته شده است یک بیمارستان آن هم در منطقه یافت‌آباد تهران است که مجهز به اتاق ایزوله فشار منفی است و اگر مسافران ورودی به ایران مبتلا به کرونا تشخیص داده شوند به آن بیمارستان اعزام می‌شوند.
مرکز مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه امام خمینی (ره) هنگام بازدید روزنامه همشهری، برای جلوگیری از ورود کرونا به ایران، تنها 2 پرسنل مستقر که یکی از آنها پزشک شیفت و دیگری متخصص مرکز است دارد؛ شاید به همین دلیل است که وقتی 2 پرواز به فاصله اندک با یکدیگر یکی از فرودگاه وین و دیگری از فرودگاه استانبول در مهم‌ترین مرز هوایی ورودی کشور به زمین نشستند، امکان تب‌سنجی مسافران ورودی از استانبول مهیا نشد و تنها مسافران ورودی به ایران از مقصد اتریش شانس پایش و تب‌سنجی یافتند.
2 بنر پلاستکی در گیت مسافران ورودی نصب شده است که هر دو با نمایش نقشه کشور چین و توضیح در مورد ویروس کرونا به مسافران هشدار می‌دهند. 2 پزشک و متخصص مرکز مراقبت بهداشت مرزی نیز با 2دستگاه تب‌سنج دستی کنار گیت ورود ایستاده‌اند و دستگاه را به پیشانی مسافران ورودی نزدیک می‌کنند و اگر رنگ سبز، زرد و قرمز نبود اجازه ورود می‌دهند.
هر دو مراقب بهداشت مرزی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران با روپوش‌های سفید و دستکش در دست و یک ماسک معمولی بر صورت در برابر مسافران ایستاده‌اند و همین موضوع تعجب برخی مسافران ورودی به ایران را انگیخته است.
مسافر جوان ایرانی در بدو ورود و به هنگام نزدیک کردن دستگاه تب‌سنج به پیشانی‌اش از پوشش متخصصان مرکز ابراز شگفتی می‌کند و با تعجب و التماس می‌گوید: تو را به خدا مراقب خودتان باشید در فرودگاه‌های اروپا متخصصان با لباس‌های کامل یکسره و مجهز اقدام به معاینه مسافران ورودی به کشورشان می‌کنند. این ویروس خطرناک است.

چینی‌ها خطرناک‌ترند
این مسافر جوان در گوشه‌ای از گیت فرودگاه به همشهری می‌گوید: در وین تمام چینی‌ها ماسک بر صورت دارند و صورت‌هایشان را پوشانده‌اند و چینی‌هایی که به فرودگاه وین وارد می‌شدند به‌شدت مورد آزمایش قرار می‌گرفتند.
فاطمه قربانی، کارشناس بیماری‌های پایگاه مراقبت بهداشت مرزی در فرودگاه امام خمینی (ره) در پایان معاینات انجام شده بر مسافران ورودی به همشهری می‌گوید: در 3 روز گذشته حدود 2هزار گردشگر و مسافر چینی وارد ایران شدند که تب‌سنجی آنها انجام شد و مشکلی وجود نداشت. او تأکید کرد: در تمامی فرودگاه‌های ایران و حتی کشورهای دیگر تمرکز بیشتر بر گردشگران و مسافران چینی است و هنگام ورود آنها به کشور نیز بررسی دقیق‌تری بر سلامت آنها انجام می‌شود تا اگر شبهه‌ای در مورد ابتلایشان به بیماری کرونا باشد بلافاصله به بیمارستان اعزام شوند. پزشکان مرکز مراقبت بهداشت مرزی به همشهری می‌گویند: هیچ‌ کمبودی از نظر تجهیزات تب‌سنجی و مقابله با کرونا در ایران وجود ندارد. اشاره آنها به‌وجود 2 دستگاه تب‌سنج در دست‌شان است که به‌صورت دستی بر پیشانی مسافران ورودی نزدیک می‌شود تا اگر ویروس کمین کرده کرونا بخواهد به ایران وارد شود بلافاصله جلوی آن گرفته شود.

دستگاه‌هایی که نداریم!

به‌صورت معمول تب بالا یکی از علائم اصلی ابتلای افراد به ویروس‌های خانواده کرونا به‌حساب می‌آید. این مسئله درباره ویروس 2019-nCoV از این خانواده که به تازگی شیوع آن از چین باعث وحشت مردم جهان شده هم صادق است. به همین‌خاطر در مکان‌های عمومی شلوغ ازجمله ورودی مرزی مانند فرودگاه‌ها کشورهای جهان از اسکنرهای مادون قرمز برای رصد سریع دمای بدن مسافران ازجمله آنهایی که از مبداهای مشکوک قصد ورود به کشور دیگری دارند استفاده می‌کنند. این اسکنرها بدون آنکه مسافری را متوقف کنند به‌صورت عمومی می‌تواند روی مانیتور حدود دمای بدن افراد را به اپراتور نشان دهد. این کار سرعت بررسی را بسیار بالا می‌برد و مانع از تشکیل صف‌های طولانی می‌شود. در واقع این اسکنرها یک نقشه دمایی از مسافران را نشان می‌دهد که سرعت کار و دقت رصد را بسیار بالا می‌برد. درصورتی‌که براساس این اسکن فردی با تب تشخیص داده شد مأموران وزارت بهداشت او را برای معاینه‌های دقیق‌تر و چک سلامتی از بقیه مسافران جدا می‌کنند. در اینجاست که دماسنج‌های دستی مرسوم می‌توانند برای تشخیص دقیق میزان دمای بدن وارد کار شوند. مهم‌ترین مزیت این اسکنرها امکان رصد سریع جمعیت ورودی است. از سوی دیگر دقت سنجش دمای این اسکنرها مانند دماسنج بالا نیست و حتما نیاز به بررسی بیشتر سلامت افراد مشخص شده را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید