• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93853
+
-

عملیات علیه دیپلماسی

کاخ سفید بعد از تلاش‌های ناکام در کنترل وزیر خارجه ایران حالا به راهبرد حمله از داخل کشور به ظریف دل بسته است

عملیات علیه دیپلماسی

توییتر، این روزها یگانه کانال رد و بدل شدن پیام بین مقامات ایران و آمریکا شده، پس از آنکه صفحه توییتر وابسته به دفتر رهبری پیامی را از سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به ترامپ توییت کرد و با عصبانیت ترامپ مواجه شد، حالا دونالد ترامپ در توییتر، وزیر خارجه ایران را مخاطب خود قرار داده است.

محمد جواد ظریف با اشپیگل مصاحبه‌ای کرده بود که بخشی از آن جنجال‌‌ساز شده است، اظهارنظر ظریف درباره سؤال خبرنگار این رسانه پیرامون احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا هم در آمریکا و هم در ایران سر و صدای زیادی به پا کرد؛ از جواب دو کلمه‌ای ترامپ تا اظهارات تند در داخل. البته ظریف با انتشار اصل اظهارات خود در این مصاحبه مطالب منتشر شده را تکذیب کرد.

ترامپ در توییتر به زبان فارسی نوشت: وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی! محمد جواد ظریف، وزیر خارجه هم در واکنش به این توییت متن اصلی مصاحبه‌اش با اشپیگل را در توییتر قرار داد و خطاب به ترامپ نوشت: اظهارات و تصمیمات خود در سیاست خارجی را براساس واقعیات بنا کن نه اخبار فاکس نیوز و مترجمین فارسی‌ات!
کنایه ظریف از طرفی به رویکرد ضد‌ایرانی شبکه فاکس نیوز و مخاطبان فارسی‌زبان او‌ست که عمدتا از نیروهای برانداز مقیم آمریکا هستند. از سوی دیگر ظریف به یک ویژگی شخصیتی ترامپ هم اشاره کرده که رئیس‌جمهور آمریکا علاقه‌ای به خواندن متن‌های بلند ندارد و به همین دلیل از ترامپ خواسته آن بخش مورد نظرش که سوء تفاهم ایجاد کرده را از منبع اصلی بخواند.
ظریف در این توییت نوشته است:« برای آگاهی بهتر، ترامپ می‌تواند متن کامل مصاحبه من با اشپیگل به زبان انگلیسی را بخواندو اگر آن متن طولانی است، پس فقط این بخش که اینجا آورده شده را بخواند.» در این مصاحبه خبرنگار اشپیگل از ظریف پرسیده آیا شما بعد از قتل سردار سلیمانی توسط ایالات متحده، امکان مذاکره با ایالات متحده را منتفی می‌دانید؟ که ظریف در پاسخ می‌گوید: خیر. من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه‌کسی در کاخ سفید حضور دارد؛آنچه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بر دارد و به میز مذاکره بر گردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم. با این حال نحوه انتشار اظهارات ظریف باعث شد که در داخل هم موجی علیه وزیر خارجه راه بیفتد و منتقدان و مخالفان همیشگی خواهان استعفای او شوند، ظریف قبلا دو بار، یک‌بار هنگام سفر بشار اسد و یک‌بار پس از پخش سریال گاندو استعفا داده بود اما بار نخست به درخواست رئیس‌جمهور و باردوم با حمایت رهبری به‌کار خود ادامه داد . منتقدان، اظهارات ظریف را خیانت به خون شهید سردار سلیمانی عنوان کرده‌اند؛ درحالی‌که سردار سلیمانی و ظریف روابط بسیار خوب و نزدیکی با هم داشته و به‌صورت هفتگی جلسات منظم داشته‌اند تا جایی که پس از تحریم ظریف، سردار سلیمانی نخستین کسی بود که به دیدار او رفت و در هنگام استعفای ظریف نیز نامه سردار سلیمانی ازجمله دلایل بازگشت به‌کار وزیر خارجه به شمار می‌رفت. ظریف در مصاحبه اخیر با اشپیگل سردار سلیمانی را دوست خوب خود معرفی کرد که شهادتش بسیار مهم و جبران ناپذیر است اما تأثیری بر سیاست ایران در منطقه نخواهد داشت.


   بن‌علوی به تهران بازگشت


وزیر خارجه عمان برای دومین بار طی 5 روز به تهران سفر کرد. بنابر اعلام وزارت خارجه ایران، یوسف بن علوی در مسیر بازگشت از اجلاس داووس به تهران سفر کرده و در دیدار با ظریف، 2 وزیر درخصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به‌ویژه همکاری‌های 2‌کشور در تنگه هرمز تبادل نظر و بر اراده دولت‌های متبوع خود در جهت تداوم همکاری‌ها و رایزنی‌ها با هدف تضمین ایمنی دریانوردی و امنیت انرژی برای همگان تأکید کردند. آنها از همه طرف‌ها خواستند نقش مثبتی را در این روند ایفا کنند. بن علوی روز اول بهمن هم در سفری از پیش اعلام نشده به تهران سفر کرد. او 20روز قبل هم برای شرکت در اجلاس گفت‌وگوی منطقه‌ای به تهران آمد و اردیبهشت و مرداد هم سفرهای دیگری به تهران داشت تا پر رفت‌وآمد‌ترین دیپلمات به ایران در یک سال اخیر لقب بگیرد. عمان در گذشته لابی مخفی روابط ایران و آمریکا به شمار می‌رفت که در جریان توافق هسته‌ای و حل موضوع زندانیان 2 کشور نقش آفرین بود، با این حال‌ماه گذشته سلطان قابوس پادشاه عمان در گذشت و سلطان هیثم جانشین او شد تا فصل تازه‌ای از روابط بین تهران و مسقط صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید