• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93823
+
-

نماینده مجلس: باید مانع قانونی برای مهاجرت ورزشکاران ایجاد کنیم

از همدلی تا محکومیت

نمایندگان مجلس واکنش‌های مختلفی به مهاجرت ورزشکاران داشته‌اند

از همدلی تا محکومیت

لیلا شریف _ روزنامه‌نگار

داغ مهاجرت سال‌هاست که بر تن ایران نشسته است؛ روزگاری این رفتن‌ها به مهاجرت نخبگان علمی محدود می‌شد اما چند سالی است که ورزشکاران ملی نیز چمدان‌هایشان را در سکوت خبری می‌بندند و برای ادامه زندگی ورزشی‌شان راهی کشور دیگری می‌شوند. خبر تلخ مهاجرت ورزشکاران، محدود به امروز، دیروز و حتی یک رشته ورزشی نیست، این مهاجرت‌ها از همان سال‌هایی کلید خورد که به هزار و یک دلیل ملی‌پوشان احساس کردند رقابت زیر پرچم کشوری دیگر، بهتر از ماندن در ایران است.

 نگرانی توئیتری نمایندگان از مهاجرت ورزشکاران
در میان این اخبار رفتن‌های بی‌خداحافظی، هر مسئول و مقامی تلاش می‌کند تا بار این اتفاق را به دوش دیگری بیندازد، یکی مانند هادی ساعی در واکنش به خبر مهاجرت کیمیا علیزاده این مهاجرت‌ها را ذلت‌وار تلقی کرد و افراد دیگری نیز مانند پروانه سلحشوری، نماینده تهران، با توئیتی به این اتفاقات واکنش نشان دادند: «غم مهاجرت نخبگان علمی کم بود، مهاجرت ورزشکاران هم اضافه شد که ترجیح می‌دهند با پرچم سایر کشورها مسابقه بدهند ولی زحمات‌شان بر باد نرود. این هشدار جدی برای مسئولان است. تا کی قرار است آقایان بر خواسته‌های ایدئولوژیک خود اصرار ورزند و مردم را نادیده بگیرند؟».
علیرضا رحیمی، نماینده تهران نیز جزو چهره‌هایی بود که با نوشتن یک توئیت به این موضوع واکنش نشان داد و این اتفاق را ناشی از بی‌کفایتی وزارت ورزش دانست؛ «بین اخبار مربوط به سردار سلیمانی و سقوط هواپیما خبر مهمی در حوزه ورزش، دیده نشد: کیمیا علیزاده از ایران رفت.» این عضو فراکسیون امید افزود: «فدراسیون‌ها و وزارت ورزش در بی‌کفایتی و برخورد قیم‌مآبانه با سرمایه‌های انسانی نیاز به خانه‌تکانی دارند. مدیران و فدراسیون‌ها تریبون دارند، اما صدای ورزشکاران شنیده نمی‌شود». در ادامه واکنش‌های توئیتری، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس هم بعد از رفتن کیمیا علیزاده دست به قلم شد و در مورد این اتفاق در توئیتر خود نوشت: «قهرمانان ما در جودو و تکواندو و شطرنج سرمایه‌های انسانی کشورند. تا کی باید با وجود عشقشان به کشور، مجبور به ترک وطن باشند؟ چه زمانی نوبت پاسخگویی کسانی‌است که با سوءمدیریت و ناکارآمدی، باعث فرار سرمایه‌ها می‌شوند؟ کیمیا علیزاده و امثالش فقط برای تبلیغات و تیزرهای انتخابات نیستند!».

 عضو فراکسیون ورزش: باید مانعی برای خروج راحت ورزشکاران ایجاد شود
اسدالله عباسی، عضو فراکسیون ورزش مجلس دهم ازجمله چهره‌های اصولگرایی است که نسبت به مهاجرت ورزشکاران ابراز نگرانی کرده اما در عین حال معتقد است که این موضوع بزرگ‌نمایی شده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، در رابطه با موج مهاجرت ملی‌پوشان به کشورهای دیگر گفت: «به‌نظرم این موضوع بزرگ‌نمایی شده است. اگر افرادی که در سکوی قهرمانی هستند، دست به چنین کاری بزنند، باید حساسیت بیشتری وجود داشته باشد. در واقع باید گفت که شاید این مشکل ناشی از عملکرد ضعیف وزارت ورزش است».
این نماینده مجلس در توضیح مفهوم بزرگ‌نمایی اخبار مهاجرت ورزشکاران توضیح داد: «اینکه یک نفر، ‌یک قهرمان، دختر یا پسری بین صدها قهرمان ورزشی ما تصمیم به رفتن، می‌گیرد ما نباید این موضوع را آنقدر بزرگ کنیم که آن فرد تصور کند خیلی فرد مهمی است. البته از سوی دیگر باید موانع قانونی و اجرایی ایجاد کنیم تا افرادی که در ورزش به جایگاهی دست پیدا می‌کنند حق خروج از کشور- به این شکل- را نداشته باشند، چرا که این افراد با تکیه بر خودشان به جایگاه بالای ورزشی نرسیده‌اند که به راحتی از کشور بروند. ما نباید آنقدر به قضیه مهاجرت‌ها دامن بزنیم تا فردی که قهرمان رشته ورزشی است به قهرمان مهاجرت ورزشی تبدیل بشود. ما باید راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات ورزشکاران ایجاد کنیم اما از سوی دیگر در مسئله رفتن آنها، باید با استفاده از تعهدات کافی مانع از چنین مهاجرت‌هایی شویم».

عباسی در ادامه صحبت‌هایش به بی‌انصافی مشترک ورزشکاران و مدیران ورزشی اشاره کرد و گفت: «ما نباید اجازه بدهیم افرادی که بعد از این همه زحمت و سرمایه‌گذاری به جایی می‌رسند تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند، با مهاجرت پرونده‌شان در ایران بسته شود. به‌نظر من چنین اتفاقی ناشی از بی‌انصافی ورزشکار و مسئولان است. در واقع باید از مدیران هم پرسید که چرا با سوء مدیریت موجب از دست دادن این سرمایه‌های ورزشی می‌شوند؟ در گذشته هم چنین اتفاقی افتاده است و افرادی در سطح ملی و جهانی بنا بر دلایلی از ایران رفته‌اند. در آن زمان به‌دلیل آنکه این مهاجرت‌ها گسترده نبود، حساسیت چندانی هم وجود نداشت اما این روزها شاهد هستیم که فضای مجازی از خبر مهاجرت نخبگان ورزشی پر شده است، پس لازم است زودتر به این موضوع رسیدگی کنیم».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید