• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93808
+
-

قاچاقچی مخوف که با قاچاق 400تن مواد به کشور گردش مالی 2هزار میلیارد تومانی را رقم زده بود به دار مجازات آویخته شد

پایان تمساح خلیج‌فارس

داخلی
پایان تمساح خلیج‌فارس


سرباز فراری، مردی با تحصیلات پنجم ابتدایی، قاچاقچی بین‌المللی، تبهکار میلیاردر و... اینها همه مشخصات مردی است که به تمساح خلیج‌فارس معروف است و توانسته در سال‌های فعالیتش، صدها تن مواد‌مخدر را وارد کشور کرده یا به دیگر کشورهای دنیا قاچاق کند. او که از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه دیروز به همراه یکی از شرکایش در زندان بندرعباس به دار مجازات آویخته شد.
به گزارش همشهری، سال‌ها بود که باندهای بزرگ قاچاق مواد‌مخدر محموله‌های کلان را از مرزهای شرقی کشور وارد و به اروپا ترانزیت می‌کردند. مافیای بزرگ مواد‌مخدر برای عملی کردن نقشه‌شان دست به هر کاری می‌زدند اما از چند سال قبل با ایجاد دیوار و موانع و افزایش پاسگاه‌ها در مرزهای شرقی به‌تدریج کار قاچاقچیان هم سخت شد و آنها را به فکر استفاده از راه‌های دیگری انداخت. از اوایل سال90بود که مأموران مبارزه با مواد‌مخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد پسر جوانی که به تمساح خلیج‌فارس معروف است، باندی سازمان یافته راه انداخته و اقدام به قاچاق موادمخدر به ایران و دیگر کشورها می‌کند.
هرچند در ابتدا مأموران فقط یک اسم از این فرد در اختیار داشتند اما هرچه تحقیقات ادامه پیدا می‌کرد اطلاعات تازه‌تری از او به‌دست می‌آمد. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن بود که این جوان که اهل جنوب کشور است عیسی نام دارد و متولد سال 1362است. او که فقط 5کلاس درس خوانده و سرباز فراری بود از مدتی قبل وارد کار قاچاق مواد‌مخدر شده بود و در 3کشور ایران، پاکستان و افغانستان به شکل گسترده‌ای در زمینه قاچاق مواد‌مخدر فعالیت می‌کرد و صدها نفر برای او کار می‌کردند.
این قاچاقچی مرموز سعی می‌کرد که هیچ ردپایی از خود به جا نگذارد و چراغ خاموش به قاچاق محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر ادامه می‌‌داد؛ اما سرانجام مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر که با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سایه به سایه در تعقیب او بودند توانستند به اسرار پشت پرده فعالیت هایش دست پیدا کنند. شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد بعد از مسدود شدن مرزهای شرقی تمساح خلیج‌فارس راه دیگری را برای ترانزیت مواد‌مخدر انتخاب کرده است. او محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر را این بار نه از مرزهای شرقی بلکه با استفاده از قایق‌های تندرو و لنج از مرزهای آبی جنوبی وارد کشور می‌کرد. او برای این کار شبکه گسترده‌ای از قاچاقچیان مخوف را به‌کار گرفته بود که هر کدام در ایران و کشورهای مختلف وظیفه مشخصی داشتند. گروهی در افغانستان محموله را تحویل گرفته و به پاکستان منتقل می‌کردند. در آنجا گروه دیگری بودند که محموله را به مرزهای آبی این کشور می‌بردند و در نهایت به لنج و قایق‌هایی که از قبل برای انتقال محموله از دریا درنظر گرفته شده بود منتقل می‌کردند. از اینجا به بعد قاچاقچیان ایرانی وارد عمل می‌شدند و پس از تحویل گرفتن محموله‌ها در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان از طریق شبکه‌ای که داشتند مواد‌مخدر را به استان فارس و تهران منتقل و توزیع می‌کردند. از این گذشته بخشی از محموله مواد‌مخدر هم به استان آذربایجان غربی منتقل و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شد. با روشن شدن ابعاد پشت پرده فعالیت‌های باند مخوف تمساح خلیج‌فارس تلاش‌ها برای دستگیری او آغاز شد.

تمساح در تور
سرکرده این باند قاچاق مواد‌مخدر مدام در حال جا به جایی مخفیگاهش در افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج‌فارس بود تا ردیابی نشود. او معمولا چندین رابط داشت که وقتی شرایط برایش مهیا می‌شد برای چند روز به کشور وارد می‌شد. اواخر شهریورماه سال 93مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد تمساح خلیج‌فارس که آن زمان 31سال داشت از دوبی وارد استان هرمزگان شده است. او قصد داشت برای وارد کردن محموله 100تنی مواد‌مخدر به کشور برنامه‌ریزی کند. او این بار از زمانی که وارد کشور شد در تور اطلاعاتی گرفتار شد و سرانجام در عملیات مشترکی که بین نیروی انتظامی و سربازان گمنام وزارت اطلاعات انجام شد این قاچاقچی در مخفیگاهش محاصره و دستگیر شد.
وقتی عیسی، ملقب به تمساح خلیج‌فارس تحت بازجویی‌های تخصصی قرار گرفت معلوم شد که در زمان دستگیری 2و نیم میلیارد تومان پول نقد در مخفیگاهش داشته که همه آنها کشف شد. او اعتراف کرد که در مدت 2سال با تغییر مسیر ترانزیت مواد‌مخدر از مرزهای زمینی به مرزهای آبی توانسته بیش از 400تن مواد‌مخدر وارد کشور کند. او همچنین برای انتقال پول از حساب بانکی افراد فوت شده یا افرادی سالمند استفاده می‌کرد که کشف و بررسی این حساب‌ها نشان می‌داد که وی در دو سال بالغ بر 2هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این، همه دارایی تمساح خلیج‌فارس نبود؛ چرا که در ادامه معلوم شد او در پوشش بنگاه دار معاملات ملکی پول‌های به‌دست آمده از راه قاچاق مواد‌مخدر را در شهرهای مختلف کشور به ملک تبدیل کرده است که در زمان دستگیری‌اش ارزش این املاک بالغ بر 500میلیارد تومان بود.

شریک اصلی
هرچند با دستگیری تمساح خلیج‌فارس حجم قابل توجهی از واردات مواد‌مخدر به کشور کاسته شد اما شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد همچنان اعضای باند او فعال هستند. بازجویی‌های فنی از سرکرده باند به شناسایی و دستگیری ده‌ها نفر از اعضای این شبکه مخوف منجر شده بود اما تحقیقات نشان می‌داد که جانشین تمساح همچنان مشغول به‌کار است. به این ترتیب تلاش‌ها به دستگیری نفر دوم این باند معطوف شد تا اینکه تیرماه سال 97وی نیز در عملیاتی ضربتی دستگیر شد. در این عملیات 10نفر دیگر از افراد مرتبط با این باند نیز به دام افتادند تا پرونده باند تمساح خلیج‌فارس بسته شود. درحالی‌که اموال و دارایی‌های اعضای این باند که از راه قاچاق مواد‌مخدر به‌دست آمده شناسایی شده بود، آنها پای میز محاکمه قرار گرفتند و تمساح و شریک اصلی‌اش به اعدام و بقیه اعضای باند نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند. رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان گفت: دیگر اعضای این باند 18نفر بودند که به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.
علی صالحی ادامه داد: بین 4 تا 5 سال برای دستگیری این فرد اقدامات اطلاعاتی انجام شد و طی روند تحقیقات و تکمیل دادرسی از این باند سازمان یافته تعداد زیادی املاک زراعی، ۶۵ منزل مسکونی، چندین فروند شناور از قبیل: لنج و قایق، ۱۶ دستگاه انواع خودرو، ۶ قبضه اسلحه شکاری و بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال وجه نقد کشف و ضبط شد.

پای چوبه دار
با صدور حکم اعدام تمساح خلیج‌فارس و شریکش، این احکام پس از تأیید و استیذان از رئیس قوه قضاییه، سحرگاه دیروز در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد و به این ترتیب 2قاچاقچی مخوف به دار مجازات آویخته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید