• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93759
+
-

آغاز مقابله با ویروس‌کرونا از فرودگاه امامره

با استقرار تیم کارشناسی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار در فرودگاه امام خمینی ره پایش مسافران ورودی آغاز شده است

آغاز مقابله با ویروس‌کرونا از فرودگاه امامره

با جدی شدن خطر شیوع ویروس خطرناک و کشنده موسوم به کرونا از چین،  اداره بهداشت مرزی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تمرکز بیشتری وارد عمل شده و به‌صورت 24ساعته مسافران و خدمه پروازهای ورودی از شرق آسیا،  به‌ویژه چین را معاینه می‌کند. البته این معاینه‌ها پیش‌ از این نیز به‌صورت رندوم و گزینشی انجام می‌شد اما حالا برای به صفر رساندن احتمال ورود ویروس کرونا به ایران،  گفته شده معاینه مسافران و برخورد با موارد مشکوک با وسواس بیشتری انجام خواهد شد.
به گزارش همشهری،  با انتشار نخستین اخبار از شیوع ویروس کرونا در چین،  بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی در سراسر جهان با استقرار تیم‌های تخصصی و پزشکی،  مسافران پروازهای ورودی را مورد بررسی و معاینه قرار می‌دهند. در این میان فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در تهران نیز به‌عنوان پرترافیک‌ترین مرز هوایی کشور،  شاهد استقرار یک تیم کارشناسی از «مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار» است که  رصد و پایش مسافران ورودی به این فرودگاه در دستور کار این تیم تخصصی قرار گرفته است. همزمان واحدهای قرنطینه انسانی در سایر نقاط مرزی کشور نیز بیش ‌از پیش فعال شده‌اند تا خطر ورود این ویروس به فضای سرزمینی را دفع کنند.

کنترل صددرصدی پروازهای چینی
«اداره بهداشت مرزی» همیشه براساس استانداردهای بین‌المللی و مقررات ایکائو و همچنین طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت  در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران مستقر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اداره در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) نیز به‌صورت شبانه‌روزی مستقر است و همواره به رصد موردی مسافران و معاینه موارد مشکوک به بیماری اقدام می‌کند اما حالا آنگونه که معاون بهره‌برداری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به رسانه‌ها گفته است، با توجه به شیوع بیماری کرونا،  همه مسافران و کادر پرواز پروازهای کشور چین در مبادی ورودی معاینه می‌شوند و تک‌تک مسافران قبل از ورود به سالن فرودگاه چک خواهند شد. به گفته حسن خوش‌خو،  اداره بهداشت مرزی باید طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت  اقدام‌ کند. به گفته او  اکنون که خطر شیوع ویروس کرونا تشدید شده،  این اداره باید رفتارهای خاص مقابله با انتقال این بیماری را انجام دهد. خوش‌خو با اشاره به اینکه 4پرواز مستقیم از 4شهر چین به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران انجام می‌شود،  می‌گوید: علاوه بر این 4پرواز مستقیم،  از کشورهای دیگر که سرایت ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند نیز پروازهای کانکشن غیرمستقیم به فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می‌شود که احتمال آلودگی برخی از مسافران آنها وجود دارد. بر این اساس تلاش می‌شود همه این موارد با جدیت و وسواس مورد معاینه قرار بگیرند. به گفته او، این تمهیدات از نخستین روز شیوع بیماری کرونا،  اندیشیده شده و تا رفع خطر شیوع ویروس برقرار است.

ناقلان ویروس کرونا چگونه شناسایی می‌شوند؟
تب بالا،  اصلی‌ترین نشانه ناقلان ویروس کرونا و مبتلایان به این بیماری است؛ ازاین‌رو در همه فرودگاه‌های جهان برای جلوگیری از انتشار این ویروس خطرناک نسبت به اندازه‌گیری حرارت بدن و تب افراد اقدام می‌شود. 
این کار در فرودگاه‌های پیشرفته با استفاده از دستگاه‌های اسکنر تب‌سنج و بدون نیاز به تماس فیزیکی با مسافران انجام می‌شود اما در مکان‌هایی که امکان استفاده از این اسکنرها وجود ندارد،  متولیان اداره بهداشت با استفاده از تب‌سنج‌های دستی برای اندازه‌گیری تب افراد در ناحیه پیشانی اقدام می‌کنند. در هر دو حالت،  چنانچه تب فردی از میزان طبیعی بالاتر باشد،  او را برای معاینات پزشکی دقیق‌تر به بخش دیگری که تیم پزشکی مستقر است، می‌فرستند و درنهایت اگر متخصصان وجود ویروس خطرناکی نظیر کرونا را تأیید کردند، فرد ناقل، قرنطینه خواهد شد.

کرونا را شوخی نگیرید
در روزهای اخیر بارها ویدئوهایی از نحوه پایش مردم در چین و قرنطینه افراد مشکوک به ابتلای کرونا در فضای مجازی دست‌به‌دست شده و رسانه‌ها نیز دراین‌باره گزارش‌های زیادی منتشر کرده‌اند. اما ویدئوهایی که از نحوه رصد مسافران ورودی فرودگاه امام خمینی (ره) منتشر شده  حاکی از این است که در این فرودگاه،  حداقل در یکی از خروجی‌های منتهی به سالن مسافران،  عوامل انسانی متولی اندازه‌گیری تب افراد هستند و با استفاده از تب‌سنج دستی این کار را انجام می‌دهند. نکته قابل‌توجه در این ویدئوها این است که این افراد هیچ‌گونه پوشش ضدعفونی برای در امان ماندن از احتمال شیوع ویروس ندارند و گویا فقط برای خالی نبودن عریضه در این مکان مستقر شده‌اند.
این ساده‌انگاری در رصد ویروس خطرناک کرونا باعث شده بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به شوخی گرفتن این ویروس هشدار بدهند. در این میان امیر خجسته،  نماینده همدان در مجلس نیز نسبت به مسائلی که می‌تواند زمینه‌ساز شیوع ویروس مرگبار کرونا در ایران شود، ابراز نگرانی کرده و در توییتی نوشته است: «در روزهای آینده و در رویدادی به نام ایران باشکوه،  توریست‌های چینی وارد شهرهای کشور ازجمله همدان می‌شوند. با توجه به شیوع بیماری ناشناخته در چین،  مسئولان وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل باید چاره‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور یا لغو این رویداد بیندیشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید