• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93714
+
-

تلخ‌ترین تساوی

تیم ملی هندبال ایران، پنجشنبه شب در حساس‌ترین بازی‌‌اش در مسابقات قهرمانی آسیا مقابل کره‌جنوبی به تساوی 24-24رسید. این تساوی، ایران را از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی و گرفتن سهمیه جام‌جهانی 2021مصر محروم کرد، چرا که کره تفاضل گل بهتری نسبت به ایران داشت. کره با 85گل زده و 85گل خورده تفاضل گل صفر داشت ولی تفاضل گل ایران با 77گل زده و 79گل خورده، منفی سه بود.
هندبال ایران سال 2015 حضور در جام‌جهانی را تجربه کرد و امسال همه منتظر بودند تیمی که به بهترین تیم همه دوران هندبال ایران معروف است، هم سهمیه جهانی بگیرد و هم سهمیه المپیک. ایران چند‌ماه پیش سهمیه المپیک را از دست داد و پنجشنبه شب هم سهمیه جهانی. همه با حسرت از 9ثانیه پایانی بازی می‌گویند؛ از 9ثانیه‌ای که بعد تساوی، ایران می‌توانست با یک گل جای کره به جام‌جهانی برود. اما استوری اینتساگرامی سجاد استکی، یکی از بازیکنان تیم ملی، نشان می‌دهد که مشکل تیم ایران نه 9ثانیه آخر بازی با کره است و نه گل‌هایی که در بازی‌های قبل باید می‌زد و نزد. او نوشته: «لطفا به راحتی توهین نکنین، اینجا هندباله نه فوتبال. اینجا همه‌چیش داغونه. اینجا امکاناتش در حد تیم ملی نیست. اینجا هندباله نه فوتبال که وقتی بازی‌ رو بردی بهت 10هزار دلار پاداش بدن. اینجا حتی یه اردوی تدارکاتی خوب نمیتونن اکی کنن. اینجا هندباله نه فوتبال که میلیاردی خرجش کنن و نتیجه هم نگیره. پس لطفا به راحتی توهین نکنین وقتی نمیدونین که اینجا چه خبره. ما سعی خودمون رو کردیم ولی نشد که نشد.» 
کیوان صادقی از کارشناسان هندبال هم حرف سجاد استکی را که گفته بازیکنان همه سعی‌شان را کردند، تأیید می‌کند. اما او از سرمربی تیم ملی ایراد می‌گیرد، اینکه چرا به تنهایی تصمیم‌گیرنده بوده و کمک نداشته است. صادقی به ایسنا گفته است: «بارها اعلام شد که آقای حبیبی، سرمربی تیم ملی باید چند نفر را کنار داشته باشد اما گوش نکرد. کمک مربی می‌تواند نقش حیاتی داشته باشد، در تعویض و ترکیب تیم تأثیر بگذارد. حتی در تیم‌های بزرگ دنیا گاهی سرمربی روی نیمکت می‌نشیند و کمک مربی‌ها خیلی از کارها را انجام می‌دهند.» صادقی تعویض‌ها و مدیریت نشدن دقایق آخر بازی را دلیل شکست می‌داند: «لحظات آخر بازی احساسی شدیم و شوت‌های بی‌مورد زدیم، تعویض‌های بدی کردیم و اشتباهات بزرگی داشتیم. مثلا اگر پویا نوروزی‌نژاد در لحظات آخر خطا نمی‌کرد و ما گل می‌خوردیم، نه او اخراج می‌شد و نه تیم ملی 2دقیقه ۶نفره بازی می‌کرد. برخی جاها نباید اشتباه کنیم. نتوانستیم بخش آخر بازی را مدیریت کنیم.» ایران اگر تفاضل گل بهتری داشت شاید می‌توانست صعود کند. ایران بازی با قطر را 25-31 باخت. صادقی نتیجه این بازی را در صعود نکردن ایران مؤثر می‌داند، اما ایراد اصلی به فدراسیون وارد است، اینکه بازیکنان فقط 20روز اردو داشتند و همه بازیکنان هم در این اردو حاضر نبودند.علیرضا حبیبی، سرمربی تیم ملی همه انتقاداتی که به او وارد شده را قبول ندارد. او به ایسنا گفته که همراه او، مدیر فنی، مربی دروازه‌بان‌ها و آنالیزور کروات به کویت، محل برگزاری مسابقات اعزام شده بودند. او مشکل تیم ملی هندبال را آمادگی جسمانی بازیکنان می‌داند: «قبل از هرچیز بازیکنان یک تیم باید آمادگی جسمانی لازم برای یک بازی ۶۰دقیقه‌ای هندبال را داشته باشند، آیا چنین آمادگی‌ای وجود دارد؟ آیا بازیکنان در تمرینات باشگاهی خود به‌ویژه کسانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند با آمادگی جسمانی کامل وارد اردوی تیم ملی می‌شوند؟ آیا از نظر تکنیک‌های فردی در سطح خوبی هستند؟ آیا با چند اردوی تدارکاتی کوتاه‌مدت می‌توان به همه مسائل آمادگی جسمانی و تکنیکی و تاکتیکی پرداخت؟ اصلی‌ترین علت افت بازیکنان ایران در نیمه دوم بازی با کره‌جنوبی تحلیل انرژی، از دست دادن تمرکز در اثر خستگی، عدم‌وجود جایگزین‌های باتجربه و مصدومیت‌ها بود.»‌ حبیبی برای این بازی چند بازیکن مصدوم داشت.تیم‌های کره‌جنوبی، قطر، بحرین و ژاپن به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا رسیدند و سهمیه جام‌جهانی را هم گرفتند. ساعت 16امروز ایران برای رسیدن به رده پنجمی مقابل امارات قرار می‌گیرد.
  کاپیتان رفت 
الله کرم استکی، کاپیتان تیم ملی بعداز اینکه ایران شانس حضور در جام‌جهانی را از دست داد، از تیم ملی خداحافظی کرد. استکی که سابقه بازی در لیگ‌های قطر، فرانسه و رومانی را دارد، به تازگی با تیم پونته خنیل اسپانیا قرارداد یکساله بسته است. بعضی خداحافظی استکی را احساسی می‌دانند و می‌گویند 31سال سنی نیست که یک بازیکن هندبال بخواهد از تیم ملی کنار برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید