• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93704
+
-

آبرو‌ریزی در تالار وحدت

حمله رهبر مهمان به رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران شبی بد برای موسیقی کلاسیک ایران رقم زد

موسیقی
آبرو‌ریزی در تالار وحدت

اتفاقات بی‌سابقه پنجشنبه‌ گذشته در تالار وحدت در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به بدترین شکل ممکن از بحران رهبری در ارکستر سمفونیک تهران پرده برداشت.
به گزارش همشهری، دقایقی بعد از پایان کنسرت 3شهریور، حال عمومی شهرداد روحانی رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران، رو به وخامت گذاشت که بلافاصله به بیمارستان آپادانا منتقل شد. بعد از این اتفاق روابط عمومی بنیاد رودکی تهران اعلام کرد که مشکل خاصی گریبانگیر سلامت این هنرمند نیست و روحانی بعد از چند ساعت مداوا از بیمارستان مرخص شده است. به تشخیص پزشکان شهرداد روحانی دچار گرفتگی مختصری در عروق قلبی بوده که باعث بستری شدن این هنرمند در بیمارستان شده بود.
به‌دنبال برخی شایعات مبنی بر مناسب نبودن حال شهرداد روحانی برای رهبری ارکستر، روابط عمومی بنیاد رودکی تأکید کرد، حال عمومی شهرداد روحانی خوب است و صبح روز بعد پیگیر امور مربوط به ارکستر سمفونیک شد.
 10دی‌ماه اعلام شد ارکستر سمفونیک تهران، به رهبری شهرداد روحانی سوم بهمن در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت تا «سمفونی شماره۵ در دو‌مینور اپوس ۶۷» و «اورتور اگمونت اپوس۸۴» از بتهوون را اجرا کند. همچنین در این اجرا «میترا کوته» - پیانیست ایرانی - اتریشی به‌عنوان سولیست «کنسرت پیانوی شماره۲» اثر سرگئی واسیلیویچ راخمانینف را خواهد نواخت.
29دی ماه، خبرگزاری‌ها اعلام کردند که شهرداد روحانی به‌علت وخامت حال، قادر به رهبری ارکستر در برنامه 3بهمن نیست. از طرفی بنیاد رودکی خبر داده بود که پس از پایان تمرینات، رهبر ارکستر سمفونیک تهران با مشکلات جدی در ناحیه قفسه سینه مواجه شده که پس از مراجعه به پزشکان، تیم پزشکی تأکید جدی کرده و دستور استراحت مطلق پزشکی را داده است.
بنیاد رودکی در اطلاعیه خود ضمن تکذیب استعفای شهرداد روحانی (شایعه‌‌ای که در فضای مجازی پیچیده بود)، خبر داد که منوچهر صهبایی به‌عنوان رهبر مهمان در  این برنامه حضور خواهد داشت.
پنجشنبه‌گذشته، منوچهر صهبایی روی صحنه رفت و با ادبیات دور از ‌شأن یک رهبر ارکستر به مخاطبان گفت که بیماری شهرداد روحانی صحت ندارد و او از ایران رفته است. لحن صهبایی اعتراض برخی از حاضران را در سالن به همراه داشت. در ادامه، پاسخ صهبایی به اعتراض مخاطبان (که کلمات بدتری را برای پاسخ دوباره انتخاب کرده بود) باعث خروج برخی از سالن شد. پس از آن برنامه در قسمت اول اجرا شد.
 در تنفس بین 2قسمت برنامه که بیش از حد معمول طولانی شده بود، اتفاقات دیگری در پشت صحنه به وقوع پیوست. نوازندگان از رفتار صهبایی انتقاد و اعلام می‌کنند که قصد ندارند روی صحنه بروند. بعد از اعتراض نوازندگان، منوچهر صهبایی تالار وحدت را ترک می‌کند. در نهایت نوازندگان روی صحنه حاضر می‌شوند. محمدرضا کریمی یکی از اعضای گروه خطاب به مخاطبان نسبت به سخنان «منوچهر صهبایی» واکنش نشان داد و گفت: حرف‌های آقای «صهبایی» به هیچ وجه مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از «شهرداد روحانی» و انتقاد به آقای «صهبایی» حاضر به حضور در صحنه نیستیم. بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شد و تالار وحدت شاهد صحنه‌هایی از اعتراضات کلامی تند برخی و تشویق‌های حمایتی عده‌ای دیگر بود. هرج و مرج در سالن وقتی به اوج خود رسید که برخی با صدای بلند با بدترین الفاظ همدیگر را خطاب قرار دادند. بعد از چند دقیقه نوازندگان تصمیم گرفتند به احترام حاضران در سالن سمفونی نیمه تمام را طبق برنامه به پایان برسانند. اعضای ارکستر، بدون رهبر سمفونی 5 بتهوون را اجرا کردند تا یکی از تلخ‌ترین و عجیب‌ترین شب‌های تاریخ موسیقی کلاسیک ایران به پایان برسد.
روزنامه همشهری با توجه به اهمیت ارکستر سمفونیک تهران در چهره فرهنگی شهر، این موضوع را در گزارش‌های بعدی پیگیری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید