• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93695
+
-

دوئل شورای نگهبان با منتقدان

شورای نگهبان بنا را بر پاسخ آنی به انتقادهای مسئولان دولتی و نامزدهای رد صلاحیت‌شده گذاشته است

انتخابات
دوئل شورای نگهبان با منتقدان

شورای نگهبان در این دوره از انتخابات به یک تقابل رسانه‌ای با کسانی که اتهاماتی را علیه این شورا وارد می‌کنند روی آورده است؛ اگرچه گاهی همین تقابل به حاشیه‌هایی برای اعضای این شورا هم تبدیل می‌شود، اما سخنگوی شورای نگهبان و روابط عمومی این نهاد، بنا را در این دوره از انتخابات بر پاسخگویی سریع به انتقادات گذاشته‌اند؛ چه بسا وقتی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از رد صلاحیت نامزدهایی به بهانه حمایت آن نامزد از برجام سخن می‌گوید، عباسعلی کدخدایی بلافاصله در صفحه توییتر خود به این ادعا پاسخ می‌دهد و می‌نویسد: «اگر ادعای ردصلاحیت یکی از نمایندگان به‌دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد! شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روز‌های گذشته قرار گرفته است.»
به گزارش همشهری، این نوع تقابل از 2هفته گذشته بین شورای نگهبان و دولت و از زمانی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور انتقاداتی را نسبت به حجم رد صلاحیت‌ها مطرح کرد، راه افتاده است. بعد از آنکه حسن روحانی در جلسه هیأت دولت 2هفته قبل گفته بود: «بگذارید همه گروه‌ها شرکت کنند در انتخابات. با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد»، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم‌تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است». این اظهارات با حاشیه‌های مختلفی برای شورای نگهبان همراه بود؛ ازجمله آنکه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در نامه‌ای به کدخدایی نوشت که در ادبیاتی که او در پاسخ به حسن روحانی انتخاب کرده، ‌شأن رئیس‌جمهور رعایت نشده است. با تمام این احوال 2هفته بعد از این ماجرا اظهارات محمود واعظی پاسخ آنی شورای نگهبان را در پی داشت. روابط عمومی شورای نگهبان با انتشار اطلاعیه‌ای که به‌نظر می‌رسید پاسخ به اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور باشد، اعلام کرد: طی امروز و روز‌های گذشته خبرها و مطالب مختلفی نسبت به دلایل عدم‌تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات منتشر می‌شود که عموماً کذب و بی‌اساس است. هرچند شورای نگهبان بار‌ها از مسئولان، فعالان سیاسی و رسانه‌ها درخواست کرده است که درخصوص نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان و دلایل عدم‌تأیید افراد از گمانه‌زنی‌های غیرمستند خودداری ورزند، اما با این حال شاهد تکرار این ادعا‌ها در فضای عمومی کشور هستیم.
روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرده بود: «حق این نهاد در پیگیری قضایی موارد نقض قانون ازجمله نشر اکاذیب محفوظ است.» شاید بعد از این اخطار بود که علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران بلافاصله توییتی را که در آن مدعی شده بود: «از برخی داوطلبان تأیید صلاحیت نشده درخواست رسید پرداخت وجوهات شرعی می‌شود» پس گرفته و در توییت جدیدی نوشت: «توییت قبلی با موضوع مطالبه رسید پرداخت خمس، توسط یکی از نمایندگان ردصلاحیت شده به بنده منتقل شد. با پیگیری مشخص شد در شورای نگهبان چنین موضوعی وجود نداشته است.» این مناقشه البته فقط در زمین انتخابات مجلس شورای اسلامی جاری نیست. برخی اعضای خبرگان هم که رد صلاحیت شده‌اند اعتراض‌هایی را به شورای نگهبان داشته‌اند؛ ازجمله آنها محمدجواد حجتی‌کرمانی است که با انتشار یادداشتی عباسعلی کدخدایی را دعوت به مناظره کرده و نوشته است: می‌خواهم در این مجال سخنم را که چندی پیش با جناب کدخدایی، سخنگوی محترم شورای نگهبان شروع کرده بودم، از سر گیرم و از ایشان بخواهم که دلیل «عدم‌تأیید» یا «عدم‌احراز صلاحیت» مرا اعلام فرمایند و اگر دلایل موجهی مبتنی بر «عدم‌التزام عملی من به اسلام و نظام» یا مواردی از سوءاستفاده مالی! سراغ دارند، اعلام فرمایند. او در ادامه مطلب خود با اشاره به اینکه از مراجعه حضوری به نشانی اعلام شده از سوی شورای نگهبان برای اعلام اعتراض معذور است، نوشته است بار دیگر ایشان (سخنگوی شورای نگهبان) را به مناظره دعوت می‌کنم و این دعوت تا سال آینده و پس از آن مجال پاسخ دارد...
رد و بدل کلام بین محمدجواد حجتی‌کرمانی و عباسعلی کدخدایی از آذرماه امسال و به واسطه یادداشتی که حجتی‌کرمانی در روزنامه اطلاعات منتشر کرد، آغاز شد. حجتی‌کرمانی معتقد است: رویه شورای نگهبان در ردصلاحیت افراد سیاسی است و حقوقی نیست.
او چندی پیش برای به کرسی نشاندن استدلال خود به رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و درباره عباسعلی کدخدایی نوشته بود: من ادبیات ردّیه ایشان (و شورای نگهبان) نه‌تنها در مورد من بلکه در مورد امثال مرحوم هاشمی‌رفسنجانی یا آیت‌الله بجنوردی یا حسن‌آقا خمینی، بر محور سیاسی بوده است و نه حقوقی؛ وگرنه راستش برای همه مردم ایران این سؤال مطرح است که آقای هاشمی که در زمان جنگ فرمانده کل قوا بوده، 2 دوره رئیس‌ مجلس و 2دوره رئیس‌جمهور و تا آخر عمر رئیس مجمع تشخیص مصلحت بوده؛ به چه دلیلی می‌تواند «رد» شود یا بفرمایند «احراز صلاحیت» نشود؟

این خبر را به اشتراک بگذارید