• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93693
+
-

جنجال روی تشک کشتی

در مسابقات کشتی فرنگی جام تختی، مربی و برادران یکی از کشتی‌گیران در اعتراض به رأی داوری روی تشک رفتند و به سمت داور هجوم بردند

جنجال روی تشک کشتی

مسابقات کشتی فرنگی جام‌تختی دیشب در شیراز به پایان رسید؛ مسابقاتی که قرار بود محمد بنا سرمربی تیم ملی مدعیان حضور در المپیک2020 را محک بزند. اما یک جنجال این مسابقات را تحت‌تأثیر قرار داد. در یکی از مسابقات وزن 72کیلوگرم، کار به زدوخورد کشید. در کشتی محمدرضا گرایی از تیم شیراز و امین کاویانی‌نژاد، برادران بزرگ‌تر گرایی باعث اصلی درگیری بودند. در این کشتی گرایی با 7امتیاز عقب بود. او 5امتیاز را جبران کرد و در یک صحنه کاویانی‌‌نژاد را روی پل برد. همین لحظه روی پل رفتن کاویانی‌نژاد دلیل آغاز درگیری‌ها بود.
محمدعلی گرایی، برادر بزرگ‌تر محمدرضا که 2مدال برنز جهانی دارد از شروع کشتی به داوری معترض بود و مدعی بود که کاویانی‌نژاد ضربه فنی شده است. این ادعای او بی‌دلیل هم نبود. داور وسط و قاضی ضربه فنی کاویانی‌نژاد را اعلام کردند ولی رئیس تشک آن را تأیید نکرد. در این لحظه بود که محمدعلی از کوره دررفت و بعد از اینکه دست کاویانی‌نژاد به نشان برنده بالا رفت، به همراه دیگر برادرش حسین و رحیم گیوی مربی تیم شیراز به روی تشک رفتند و در اعتراض به داوری به سمت او هجوم بردند. محمدعلی گرایی درباره‌ اتفاقات این مسابقه به همشهری گفت: «محمدرضا خیلی بهتر از اینها می‌توانست کشتی بگیرد ولی همه دیدند که داوران چطور حق او را ضایع کردند. داور وسط و قاضی ضربه را گرفتند ولی رئیس تشک تأیید نکرد. این ناداوری در دقایق دیگر هم بود. داوران کم‌کاری حریف را می‌دیدند ولی هیچ اخطاری نمی‌دادند. همه می‌دانند محمدرضا در خاک بسیار توانمند است ولی اصلا حریفش را در خاک ننشاندند.»
حسن رنگرز، سخنگوی فدراسیون در نشست خبری اعلام کرد با عاملان درگیری برخورد می‌شود. او از تشکیل کمیته انضباطی خبر داد. نظر گرایی چیز دیگری است؛ اینکه به‌جای برخورد با آنها اشتباهات داوری بررسی شود: «من کاری نکردم که با من برخورد کنند. باید داوری این مسابقه بررسی شود تا ببینند چه اشتباهات تأثیرگذاری رخ داد و باعث شد همه را اینطور به هم بریزد.»
همه اتفاقات در حضور نماینده اتحادیه جهانی کشتی افتاد. مسئولان شیرازی و بعضی از هواداران دو طرف درگیری را به بیرون سالن بردند تا غائله ختم‌به‌خیر شود. با هشداری که رنگرز برای تشکیل کمیته انضباطی داده، انتظار می‌رود کمیته انضباطی برخورد تندی با عاملان درگیری داشته باشد. یکی از انتقادات اصلی به مربی شیرازی است که چرا ‌شأن جایگاهش را حفظ نکرده است. در مسابقات جهانی هیچ‌گونه مماشاتی با این نوع رفتار مربیان نمی‌شود. 2سال پیش در مسابقات جهانی، جامبولات تدیف، سرمربی تیم روسیه به‌خاطر اعتراض، همان روز اول مسابقات از داور کارت قرمز گرفت و تا آخر مسابقات نتوانست از کنار تشک کشتی‌گیرانش را هدایت کند.
در چند وقت اخیر اشتباهات داوری تأثیر‌گذار در کشتی ایران کم نبوده است. برای نمونه داوری‌های بحث‌برانگیز در مسابقات کشتی آزاد جام تختی سبب شد کادرفنی درخواست بررسی مجدد نتیجه 2کشتی وزن 65کیلوگرم را داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید