• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93661
+
-

احضار شهود؛ اولویت شماره‌یک دمکرات‌ها

مدیران استیضاح دونالد ترامپ، در فرصت خود برای ارائه پرونده برای برکناری ترامپ، بر ترغیب سناتورها برای احضار شاهدان تمرکز کردند

استیضاح ترامپ
احضار شهود؛ اولویت شماره‌یک دمکرات‌ها


جواد نصرتی ـ خبرنگار

مدیران استیضاح کنگره، در 3روز مهلت قانونی خود برای ارائه پرونده استیضاح دونالد ترامپ، بر سناتورهای جمهوریخواه مرددی که امکان دارد در ادامه با دمکرات‌ها همراه شوند تمرکز کردند و زمینه را برای تصویب امکان احضار شهود جدید فراهم کردند.
به گزارش سی‌ان‌ان، 7نماینده دمکرات مجلس نمایندگان که از سوی نانسی پلوسی به‌عنوان مدیر استیضاح به سنا معرفی شده‌اند، در مباحث افتتاحیه خود، از ارائه پرونده استیضاح به سنا برای برکناری ترامپ دفاع کردند و در 2شب اول صحبت‌هایشان، بر مسئله سواستفاده ترامپ از قدرت تمرکز کردند. مجلس نمایندگان، 2سواستفاده از قدرت و همینطور جلوگیری از انجام وظیفه کنگره توسط ترامپ را وارد دانسته و‌ماه پیش او را به این خاطر استیضاح کرده است. حالا براساس قانون اساسی، تصمیم برای برکناری ترامپ باید در مجلس سنا گرفته شود؛ جایی که برخلاف مجلس نمایندگان، اکثریت با جمهوریخواهان است. ترامپ، تنها زمانی برکنار می‌شود که دو سوم سناتورها (67نفر) با برکناری او موافقت کنند.
مدیران استیضاح، پنجشنبه مستندات خود در زمینه سواستفاده ترامپ از قدرت ریاست‌جمهوری را ارائه کردند و دفاعیه اولیه تیم ترامپ را به چالش کشیدند. تیم وکلای ترامپ گفته است که رئیس‌جمهور تنها وقتی برکنار می‌شود که یک جرم آشکار مرتکب شده باشد. جروم نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، برای رد دفاعیه تیم ترامپ، صحبت‌های لیندزی گراهام یکی از سناتورهای نزدیک ترامپ را در جریان استیضاح بیل کلینتون در سال1999 پخش کردند. گراهام در آن سال، یکی از مدیران استیضاح کلینتون بود و موضعی مشابه با مدیران فعلی استیضاح داشت.
ستاره تیم دمکرات‌ها در این شب‌ها، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و یکی از رهبران استیضاح ترامپ بود. او یکی از سخنرانان اصلی دمکرات‌ها در این 3شب بود. شیف پنجشنبه شب، زمانی که از سناتورهای جمهوریخواه می‌خواست تا از طرفداری از ترامپ دست بردارند احساساتی شد و گفت که اگر حقیقت درباره اقدامات ترامپ برملا نشود، آمریکا از دست خواهد رفت؛ «به‌خوبی می‌دانید که نمی‌توانید مطمئن باشید که این رئیس‌جمهور کار درست را برای کشورش انجام خواهد داد. تنها چیزی که می‌توانید اطمینان داشته باشید این است که او کار درست را برای شخص خودش انجام خواهد داد. او این کار را خواهد کرد، همانطور که قبلا انجام داده است. او در چند‌ماه آینده هم همین کار را خواهد کرد و اگر بتواند در انتخابات هم همین کار را خواهد کرد.»
این صحبت‌ها، بخشی از استراتژی مدیران استیضاح برای همراه کردن برخی سناتورهای جمهوریخواه است. آنها مباحث افتتاحیه خود را به‌گونه‌ای مطرح کردند که نیاز به احضار شهود و ارائه اسناد جدید به‌صورت جدی‌تری حس شود. پیشنهاد دمکرات‌ها در روز اول محاکمه برای احضار شهود و ارائه اسناد جدید، با مخالفت قاطع جمهوریخواهان مواجه شد و قرار است دوباره در این‌باره رای‌گیری شود. تصویب این پیشنهاد، به 51رأی نیاز دارد و از آنجا که سنا تنها 47دمکرات نیاز دارد، اقلیت دمکرات سنا برای تصویب این پیشنهاد به همراهی 4سناتور جمهوریخواه نیاز دارد. تا‌کنون 3سناتور جمهوریخواه به این مسئله اشاره کرده‌اند که شاید نظر خود را درباره احضار شهود جدید تغییر دهند و با دمکرات‌ها همراهی کنند.
رهبران جمهوریخواه سنا البته به خوبی از استراتژی دمکرات‌ها آگاه هستند و همزمان با ارائه بیانیه افتتاحیه دمکرات‌‌ها، با سناتورها لابی کردند تا از نظر اولیه خود بازنگردند. بخشی از این تلاش‌ها، تماس با سناتورها از سوی اعضای تیم ترامپ است. رهبران جمهوریخواه حتی نزدیکان سناتورها را هم شناسایی می‌کنند و از آنها می‌خواهند تا با این سناتورها تماس بگیرند و اجازه ندهند در رای‌گیری دوباره احضار شهود جدید با دمکرات‌ها همراهی کنند.
سناتورها، احتمالا هفته آینده برای احضار شهود و ارائه اسناد جدید رأی خواهند داد. پیش از آن، تیم وکلای ترامپ 3روز کاری و هر روز 8ساعت (همچون مدیران استیضاح) وقت دارد تا بیانیه افتتاحیه خود را مطرح کند و پرونده استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را به چالش بکشد. بعد از آن، سناتورها 16ساعت (2روزکاری) وقت دارند که سؤالات خود را که پیش‌تر به‌صورت مکتوب دریافت شده را دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید