• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93657
+
-

آموزش و پرورش ساخت مدرسه در سوریه را تکذیب کرد

حاشیه‌های سفر یک وزیر


فهیمه طباطبایی ـ خبرنگار

چهارشنبه عصر بود که محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با انتشار یک مطلب در توییتر خود، موج بزرگی از انتقادات را به‌سمت تصمیمات این وزارتخانه روانه کرد. او نوشته بود: «امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. در چند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰هزار مدرسه تخریب شده باتوجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق العزب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم.»
کاربران ایرانی فضای مجازی برای او نوشتند که چرا وقتی مدارس در داخل کشور همچنان شلوغ، فرسوده، غیرمقاوم و حتی در مناطق جنوبی ایران کپری هستند و بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق روستایی در کانکس درس می‌خوانند، ایران باید در کشوری دیگر مدرسه‌سازی کند؟ برخی از معلمان مناطق سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان با انتشار عکس‌هایی از آخرین وضعیت مدارس سیل‌زده از او پرسیدند که چه زمانی مدارس این مناطق آباد می‌شود؟
انتقادات به حدی بود که حتی برخی از نهادهای مردمی که در مدرسه‌سازی‌ با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند و همچنین خیرین مدرسه‌ساز از این اقدام آموزش و پرورش انتقاد کردند و گفتند که وزارتخانه هرچه سریع‌تر متن تفاهمنامه را با طرف سوری منتشر کند تا حقیقت مشخص شود.
البته در مقابل افراد منتقد، کسانی هم بودند که اصرار داشتند این همکاری نه‌تنها برای ایران هزینه‌ساز نیست، بلکه ارز‌آور است و طرف ایرانی بابت آن درآمد خوبی کسب می‌کند. هیچ‌یک از2طرف بحث هیچ منبع موثقی از نوع همکاری ایران برای بازسازی مدارس سوریه در اختیار نداشتند و در حال جدال با یکدیگر بودند تا اینکه انتشار مطلب روزنامه «الوطن سوریه» به نقل از عماد العزب، وزیر آموزش و پرورش سوریه به ابهامات اضافه کرد: «جانب ایرانی ترمیم 250مدرسه را با رقمی متجاوز از 12میلیارد لیره تقبل کرده است.» 
این نقل قول حاشیه‌های سفر وزیر را افزایش داد و در نهایت صبح دیروز خبرگزاری پانا وابسته به وزارت آموزش و پرورش این خبر را به نقل از یک منبع آگاه تکذیب کرد: «خبری که در روزنامه سوری الوطن به نقل از وزیر آموزش سوریه آمده مبنی بر اینکه وزیر آموزش و پرورش ایران در سفر 2روزه خود به سوریه بازسازی ۲۵۰مدرسه را با هزینه مالی بیش از ۱۲میلیارد لیره برعهده گرفته است، صحت ندارد و تکذیب می‌شود.» 
همچنین چند ساعت بعد رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش که در این سفر همراه حاجی میرزایی بوده است در گفت‌وگو با ایسنا انتشار اخباری را مبنی بر قول وزارت آموزش و پرورش ایران برای بازسازی 250مدرسه در سوریه صحیح ندانست و آن را رد کرد.
علی باقرزاده گفت: آقای وزیر در جریان سفر 2روزه به سوریه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته هیچ قولی برای احداث مدرسه نداده‌است و صحبتی هم درباره ساخت‌وساز مدارس مطرح نشد، چه برسد به اینکه عدد و رقمی هم اعلام شود. در این سفر برای تبادل دانش و تجربه پیرامون بازسازی مدارس سوریه اعلام آمادگی کرده بودیم.»
البته تبادل دانش و تجربه پیرامون بازسازی مدارس از سوی ایران در سوریه در حالی قرار است کلید بخورد که اکنون یکی از معضلات جدی آموزش و پرورش، مدارس فرسوده و غیرمقاومی است که نیاز به بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی‌ دارند. 
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، 28آبان‌ماه امسال در سومین همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز گفته بود: «حدود ۳۰درصد مدارس ما نیازمند توجه ویژه برای مقاوم‌سازی‌ و بازسازی هستند. ۱۲درصد مدارس تخریبی و ۱۸درصد نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند. این بار بزرگ جز با کمک همه مردم برداشته نمی‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید