• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93655
+
-

4خبر خوش تهرانگردها برای پایتخت

تهرانگردی این هفته احمد مسجدجامعی و گروه کاشف پایتخت دیروز به بازدید از محله‌ها و اماکن مهم منطقه 8 اختصاص داشت

مجید جباری _ خبرنگار

تهرانگردی این هفته احمد مسجدجامعی که بازدید از محله‌های منطقه8 بود، دیروز 4دستاورد مهم برای پایتخت داشت. «پیگیری برای ثبت ملی کوچه هلند»، «پیشنهاد تشکیل نخستین موزه فوتبال در ورزشگاه قدیمی باشگاه شاهین»، «ساخت بوستان محلی برای اهالی مجیدیه تا پایان سال» و «راه‌اندازی کانون نویسندگان منطقه در کتابخانه دکتر شهیدی» 4 خبر خوشی بود که مسجدجامعی دیروز در جریان تهرانگردی‌اش با خبرنگاران عنوان کرد. اما تهرانگردی 8ساعته گروه کاشف پایتخت از منطقه 8 دیروز با بازدید از مقبره الشهدا در بوستان فدک شروع و به باغ مینیاتور ختم شد. تهرانگردها دیروز نخستین برنامه‌شان را با بازدید از مقبره‌الشهدا در بوستان فدک شروع کردند. این یادمان شهدای غواص، آذرماه 94 همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) احداث شده است. در این محل 8 شهید غواص گمنام دفاع ‌مقدس آرام گرفته‌اند. احمد مسجدجامعی، عضو فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید از یادمان 8شهید غواص گفت:«ابتکار خوبی در این فضا‌سازی‌ صورت گرفته و با توجه به اینکه این شهدا، شهدای غواص بودند، طراحی فضا، داخل آب انجام شده که کار متفاوتی است.» در جریان بازدید تهرانگردها از منطقه 8، مسجدجامعی و همراهانش سری هم به محله مجیدیه زدند که این بازدید یک دستاورد مهم برای مردم این محله داشت. به این ترتیب با رایزنی مسجدجامعی و شهردار منطقه 8قرار شد یک فضای بلااستفاده هزار متری برای ساخت یک بوستان محلی برای اهالی محل اختصاص یابد.

نخستین موزه فوتبال ایران در باشگاه شاهین
ورزشگاه باشگاه شاهین، دیگر مقصد دیروز تهرانگردها بود. بازدید مسجدجامعی از این باشگاه قدیمی که از سال 1332راه‌اندازی شده است علاوه بر اهالی منطقه، یک خبر خوش برای فوتبال‌دوستان سراسر ایران داشت. با توجه به اینکه تاریخچه فوتبال ایران با ورزشگاه شاهین پیوند خورده، این محل با پیشنهاد مسجدجامعی قرار شد به نخستین موزه فوتبال ایران تبدیل شود. احمد مسجدجامعی در این‌باره توضیح داد: «باشگاه شاهین به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور فعالیتش را از سال 1322 شروع کرده و فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این ورزشگاه با توجه به اینکه نخستین قدم فوتبال حرفه‌ای را در ایران برداشته، تاریخچه‌ای را تدوین کند و بخشی از آن به موزه ورزش فوتبال تبدیل شود.» با استقبال خوب مسئول ورزشگاه از این پیشنهاد، قرار شد شهرداری همکاری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.

تشکیل کانون نویسندگان منطقه 
گروه کاشف پایتخت دیروز در ادامه برنامه خود سری هم به کتابخانه دکتر شهیدی زد. مسجدجامعی، عضو شورای‌شهر تهران در این بازدید پیشنهاد دیگری را مطرح کرد و گفت: در این کتابخانه کانون نویسندگان منطقه تشکیل شود. این پیشنهاد با استقبال برخی نویسندگان حاضر در کتابخانه مواجه و قرار شد این بازدید نقطه شروعی برای تشکیل کانون نویسندگان منطقه باشد. عضو شورای شهر تهران در این‌باره بیان کرد:« کتابخانه، محل خوبی برای کانون است، اما به مدیریت ویژه نیاز دارد؛ چرا که دکتر شهیدی شخصیت برجسته و اثرگذاری در علم و ادب معاصر ما بوده و آثار بسیار ارزشمندی از ایشان به جا مانده است. ضمن اینکه‌ شأن این شخصیت اقتضا می‌کند که بیش از پیش به این مرکز توجه شود و کانون نویسندگان و هنرمندان تأثیر‌گذاری در منطقه شکل بگیرد.»

ثبت‌ ملی کوچه هلند
«کوچه هلند واقع در منطقه 8 تهران ثبت ملی می‌شود.» این را احمد مسجدجامعی، دیروز در جریان تهرانگردی این هفته‌اش با خبرنگاران گفت. او با بیان اینکه ثبت ملی این کوچه نشانه همکاری مشترک ایران، هلند، مسلمانان و مسیحیان خواهد بود، اضافه کرد:« هم‌اکنون این کوچه از نظر سیما و منظر شهری نیازمند اصلاح است؛ بنابراین ثبت ملی کوچه هلند، پس از اصلاح آشفتگی بصری با نظر کارشناسان پیگیری می‌شود. تعویض سنگفرش کوچه و شناسنامه دار شدن آن ازجمله مقدمات ثبت ملی کوچه هلند خواهد بود.»
مسجدجامعی درباره تاریخچه این کوچه اظهار کرد: «موضوع کوچه هلند به سال ۱۳۴۱ و زلزله بوئین‌زهرا برمی‌گردد. پس از زمین‌لرزه بوئین‌زهرا، ملکه هلند زمین این کوچه را خریداری کرده و آن را دراختیار ارامنه قرار داده است تا زلزله‌زدگان این زلزله و برخی ارامنه در آن ساکن شوند.» بازدید از باغ مینیاتور مقصد نهایی دیروز کاشفان پایتخت بود و به این ترتیب، بازدید 8ساعته تهرانگردها به این محل ختم شد. باغ‌موزه مینیاتور تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری نسبتا جدید در تهران است. این موزه که در بوستان تمدن واقع شده مجموعه‌ای از ۱۳ ماکت از بناهای تاریخی کشور شامل تخت‌جمشید شیراز، میدان نقش جهان اصفهان و ارگ بم کرمان است. در محیط این بوستان ماکت‌های زیبایی از آثار باستانی کشورمان ساخته شده که در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند. احمد مسجدجامعی در بازدید از این موزه گفت: «این آثار در ابعاد مختلف ساخته شده است؛ اما برخی بناهای با عظمت در این نگاه، به اسباب‌بازی‌های بچگانه شباهت پیدا کرده که این موضوع موجب تحقیر بعضی از بناها شده و برخی دیگر از ماکت‌ها هم از گزند باد و باران در امان نمانده‌اند. از همین‌رو بازبینی و بازسازی برخی از این اثرها و ماکت‌ها ضرورت دارد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید