• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93627
+
-

در این حادثه مرد جوان جان باخت و 3 پسر کم سن وسال به شدت مجروح شدند

انفجار مرگبار مین در جاده شنی

داخلی
انفجار مرگبار مین در جاده شنی


انفجار مین به‌جا مانده از دوران جنگ تحمیلی خانواده‌ خوزستانی را داغدار کرد. در این حادثه مرد جوان جان باخت و 3برادرزاده 2، 6و 11ساله او مجروح شدند.
به گزارش همشهری، ظهر پنجشنبه گذشته، مرد دامدار اهل روستای مجید ضمدی از توابع شهرستان شوش در استان خوزستان تصمیم گرفت همراه برادرزاده‌هایش راهی روستا شود تا برای دام‌هایشان آب بیاورد. آنها از مدت‌ها قبل دام‌هایشان را به محلی درحوالی مرز چذابه در 30کیلومتری روستایشان منتقل کرده بودند؛ چرا که آن منطقه مملو از گیاهان خودرو است و محلی مناسب برای چرای دام‌ها. به همین دلیل نه‌تنها او، بلکه بسیاری از دامداران روستا ترجیح می‌دهند در فصل سرما دام‌هایشان را به این منطقه منتقل کنند و پس از پایان زمستان و در فصل بهار آنها را به روستا بازگردانند.
آن روز جمعه‌ ظروفچیان وقتی دید آب مورد استفاده دام‌ها رو به اتمام است، دبه‌های خالی آب را پشت نیسانش گذاشت تا راهی روستا شود. 3برادرزاده 11، 6و 2ساله او نیز که برای تفریح به آن منطقه آمده بودند تصمیم گرفتند با وی همراه شوند و برای آوردن آب کمکش کنند.اعضای خانواده ظروف‌چیان سوار نیسان شدند و به سمت روستا به راه افتادند.
مسیر اصلی رفتن به روستا که از شهر بستان می‌گذرد چیزی حدود 60کیلومتر است اما مردم روستا که آشنایی کاملی به منطقه دارند برای اینکه این مسیر را نصف کنند، جاده‌های شنی را که از تپه‌ماهورها می‌گذرد و فقط مردم محلی از آنها تردد می‌کنند، در پیش می‌گیرند. یعنی همان کاری که خانواده ظروف‌چیان کردند و سوار بر خودروی نیسان این جاده‌های شنی را در پیش گرفتند و راهی خانه شدند. وقتی به خانه رسیدند، بچه‌ها سرگرم دبه‌های خالی شدند. دبه‌ها که پر شد، در کنار بقیه اعضای خانواده ناهار خوردند و پس از آن دبه‌های پر از آب را به پشت نیسان منتقل کردند و همگی به سمت محل نگهداری دام‌ها به راه افتادند. جمعه 30ساله برای اینکه زودتر به این محل برسد همان مسیر تپه‌ ماهورها را در پیش گرفت و درحالی‌که 3برادرزاده او نیز همراهش بودند، به سمت مقصد حرکت کرد.




مین ضدنفر
بارانی که امسال در خوزستان باریده بود باعث شده بود که خاک در بسیاری از مناطق، خصوصا تپه‌ماهورها نشست کند. به همین دلیل مین‌های ضدنفر که از دوران جنگ تحمیلی در این مناطق توسط بعثی‌ها کارگذاشته شده بود، حالا و با کنار رفتن خاک‌ فاصله کمتری تا سطح زمین پیدا‌کرده بودند. خودروی نیسان در جاده‌ای شنی پیش می‌رفت و حالا به روستای فرحان کبیر رسیده بود که ناگهان صدای انفجاری مهیب به هوا بلند شد. عقربه‌های ساعت 17:25دقیقه را نشان می‌داد که یکی از چرخ‌های‌ جلو سمت چپ نیسان روی مینی رفت که از دل خاک بیرون زده بود و حادثه‌ای هولناک رخ داد. مردم روستا با شنیدن صدای انفجار اورژانس را خبر کردند و به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند. شدت انفجار به حدی بود که مرد جوان جراحات زیادی دیده بود و در همان لحظات اولیه جانش را از دست داده بود. اما 3برادرزاده او زنده بودند و دچار جراحات شدید شده بودند.
یکی از ساکنان منطقه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: با حضور امدادگران اورژانس، 3پسر کم سن و سال به بیمارستان شهر شوش منتقل شدند اما شدت جراحات آنها زیاد بود و به همین دلیل مجبور شدند آنها را به بیمارستان اهواز انتقال دهند. امیدواریم که آنها هر چه زودتر درمان و از بیمارستان مرخص شوند.
او ادامه می‌‌دهد: در اطراف روستاهای بخش فتح‌المبین، پر از تپه‌ماهورهایی است که در زمان جنگ توسط بعثی‌ها مین‌گذاری شده بود. هر چند ستاد مین‌روبی با حضور در این منطقه، عملیات پاکسازی را انجام داد اما متأسفانه هنوز مین‌های زیادی در این منطقه در دل خاک جا مانده‌اند که بارندگی‌های اخیر باعث شد به سطح زمین بیایند. به گفته او، آبان‌ماه امسال هم یک نوجوان حدود ۱۲ ساله بر اثر انفجار مین باقی‌مانده از دوران جنگ تحمیلی در این حوالی یک پای خود را از دست داد.


این خبر را به اشتراک بگذارید