• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93602
+
-

هشدار «ووهان»

دولت چین نسبت به شیوع ویروس جدید شبیه سارس به دیگر مناطق جهان هشدار داد

آسیا
هشدار «ووهان»


هشدار دولت چین درباره احتمال گسترش بیماری ویروسی جدیدی که در این کشور شیوع پیدا کرده، کشورهای جهان را به اتخاذ اقدامات ویژه در زمینه غربالگری مسافران واداشته است.
لی بن، یکی از مسئولان کمیسیون سلامت ملی چین دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به گسترش این ویروس جدید به دیگر کشوهای جهان هشدار داد و اعلام کرد: «تردیدی وجود ندارد که ویروس کشف‌شده در حال تغییر شکل است و می‌تواند به شکل ناگهانی در منطقه وسیعی گسترش پیدا کند.»
بیماری ناشی از ویروس جدید تاکنون باعث مرگ 9نفر در چین شده است. منشأ ویروس، شهر «ووهان» در غرب چین است که حدود 11میلیون جمعیت دارد. تاکنون بیش از 400نفر مبتلا به این ویروس در 13نقطه چین ازجمله در شهرهای پرجمعیت و پرتردد پکن و شانگهای شناسایی شده‌اند. 
ویرس شهر ووهان از خانواده ویروس «کرونا» است که تاکنون ۶‌نمونه از آن کشف شده بود. کرونا نوعی ویروس خطرناک است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی باعث سندرم حاد تنفسی یا همان بیماری سارس می‌شود. سارس نیز در سال‌۲۰۰۲ در چین شیوع پیدا کرد و به دیگر کشورهای جهان به خصوص در آسیا منتقل شد. سارس باعث ابتلای بیش از ٨ هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر شد. 
تحقیقات از ویروس جدیدی که در شهر ووهان کشف شده، نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس، نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد. پس از آنکه مشخص شد این ویروس از انسان به انسان منتقل می‌شود، مسئولان ووهان از مردم چین خواستند به این شهر سفر نکنند. همچنین از شهروندان ووهان خواسته شده است در خانه‌ها بمانند و از حضور در مناطق پرتردد و پرجمعیت خودداری کنند. این در حالی است که تعطیلات سال نو میلادی در چین از فردا آغاز می‌شود و صدها میلیون‌ چینی با استفاده از قطار، اتوبوس و هواپیما از شهری به شهر دیگر سفر خواهند کرد. 
مسئولان شهر ووهان با استفاده از نیروهای امنیتی، دستگاه‌های تست تب در فرودگاه و ایستگاه‌های قطار و اتوبوس شهر نصب کرده‌اند تا در صورت شناسایی بیماران جدید نسبت به قرنطینه آنها اقدام کنند. دولت چین نیز، سطح هشدار بهداشتی ویروس جدید را هم‌سطح با ویروس سارس قرار داده است تا شاید بتواند از بروز یک فاجعه انسانی دیگر در این کشور جلوگیری کند. 

اقدامات پیشگیرانه در جهان
طی روزهای اخیر، کشورهای مختلف جهان در فرودگاه‌هایی که پروازهای چین در آنها فرود می‌آیند، اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه ویژه اتخاذ کرده‌اند.
 موارد ابتلا به ویروس جدید در کشورهای تایلند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و آمریکا دیده شده است. مقام‌های بهداشتی در آمریکا اعلام کردند که نخستین فرد مبتلا به ویروس جدید در واشنگتن شناسایی شده است. به گفته آنها این فرد اخیرا به ووهان سفر کرده ‌و اکنون ناقل بیماری است و در قرنطینه نگهداری می‌شود. 
دیگر کشورهای منطقه ازجمله استرالیا، هند، بنگلادش، سنگاپور و مالزی نیز ورودی‌های مشخصی را برای تردد مسافران به چین تعیین کرده‌اند تا از بروز این بیماری در کشورهای خود جلوگیری کنند. مقام‌های دولتی در کره شمالی اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی ورود گردشگران چینی به این کشور ممنوع است. 
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز برای بررسی بیماری ویروسی جدیدی تشکیل جلسه خواهند داد. در این نشست، کارشناسان به این موضوع خواهد پرداخت که آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی هست که بتوان اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی اعلام کرد. 
تحلیلگران اعلام کرده‌اند که ویروس جدید می‌تواند به تهدیدی علیه بازارهای جهانی تبدیل شود. احتمال جلوگیری از تردد چینی‌ها به کشورهای منطقه، باعث نگرانی‌هایی در بازارهای مالی آسیا شده است. شیوع این ویروس برای بسیاری یادآور شیوع ویروس سارس است که تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :