• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93600
+
-

ترامپ، برنده روز اول استیضاح

سناتورهای جمهوریخواه در نشستی پرتنش و طولانی آیین‌نامه استیضاح را به سود ترامپ تصویب کردند

استیضاح ترامپ
ترامپ، برنده روز اول استیضاح


جواد نصرتی ـ خبرنگار

اولین جلسه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ در سنا، با جدال سنگین دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر چگونگی برگزاری محاکمه شروع شد و به‌خاطر همراهی مطلق سناتورهای جمهوریخواه با ترامپ، به نفع رئیس‌جمهور آمریکا به پایان رسید.
این جلسه، برای تعیین آیین‌نامه داخلی محاکمه ترامپ برگزار شد و در نهایت با وجود درخواست‌های مکرر دمکرات‌ها، تقریبا همان چیزی که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا می‌خواست تعیین شد. به گزارش سی‌ان‌ان، قطعنامه آیین‌نامه محاکمه که مک‌کانل پیشنهاد کرده بود، براساس آرای حزبی تصویب شد و 53جمهوریخواه به آن رأی مثبت دادند و 47دمکرات با آن مخالفت کردند. چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات‌ 11اصلاحیه بر این آیین‌نامه پیشنهاد کرد که تقریبا همگی، با مخالفت سناتورها مواجه شد و تصویب نشد. شومر و دیگر دمکرات‌ها به‌دنبال این هستند که اسناد جدیدی در محاکمه ارائه شود و برخی شهود جدید هم احضار شوند. برخی شهود مورد نظر آنها، میک مالونی رئیس دفتر کاخ سفید و جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهور هستند. هردو درخواست آنها، با مخالفت جمهوریخواهان رد شد. دمکرات‌ها برای تصویب اصلاحیه‌های خود به 51رأی نیاز داشتند.
اولین جلسه محاکمه ترامپ، که ساعت یک بعدازظهر به وقت واشنگتن شروع شد و تا بعد از نیمه‌شب طول کشید، در ساعات انتهایی با تشنج و هیاهو همراه بود و جان رابرت، رئیس دیوان عالی آمریکا که ریاست جلسه را به‌عهده دارد مجبور شد به 2طرف درباره رفتارهایشان اخطار بدهد. او مشخصا به مدیران استیضاح (7عضو مجلس نمایندگان که توسط نانسی پلوسی، رئیس آن انتخاب شده‌اند تا پرونده استیضاح را به سنا ارائه کنند و در نقش دادستان ظاهر می‌شوند) و تیم وکلای مدافع ترامپ هشدار داد که شأن جلسه را رعایت کنند. تنش‌ها به‌شدت بین جروم نادلر، رئیس کمیته قضایی و آدام شیف، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان از یک طرف و پت سیپلون و جی سکولوف وکلای ترامپ از طرف دیگر بالا بود. رابرتز گفت که از هر دوطرف می‌خواهد به یاد داشته باشند که «در بزرگ‌ترین نهاد مشورتی دنیا حضور دارند» و ‌شأن آن را حفظ کنند.
اصلاحیه‌های پیشنهادی شومر بخشی از تلاش‌های دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا برای تغییر قطعنامه آیین‌نامه داخلی محاکمه است. این قطعنامه، تصمیم درباره احضار شهود و ارائه مدارک جدید را به بعد از ارائه بیانیه‌های افتتاحیه دو طرف و مطرح‌شدن سؤالات سناتورها می‌اندازد؛ اتفاقی که دمکرات‌ها معتقدند کاملا به نفع ترامپ است و موضوعیت احضار شهود جدید را از بین می‌برد.



شومر، سه‌شنبه در صحن سنا در این‌باره گفت: «به‌نظر می‌رسد که قوانین مک‌کانل را خود ترامپ برای خودش نوشته است. این آیین‌نامه از سنا می‌خواهد تا آنجا که ممکن است عجله کند و کار گرفتن مدارک و شواهد جدید را تقریبا غیرممکن می‌کند. قطعنامه مک‌کانل فقط باعث می‌شود که دادگاه بسیار شتاب‌زده و با اسنادی که در تاریکی شب گم می‌شوند برگزار شود.»
جنجال‌های ایجادشده در جلسه اول محاکمه، البته در برخی موارد کوچک به‌نفع دمکرات‌ها بود و همراهی برخی سناتورهای جمهوریخواه، مک‌کانل را مجبور کرد از پیشنهاد خود عقب بنشیند. یکی از این موارد، افزایش تعداد روزهایی است که تیم ترامپ و مدیران استیضاح باید بیانیه افتتاحیه خود را ارائه کنند. پیش از این مک‌کانل، با هدف کوتاه‌کردن روزهای محاکمه، تنها 2روز به دو طرف وقت داده بود. این بخش از آیین‌نامه باعث شد که جلسه روز اول به نیمه‌شب کشیده شود و بعد از انتقاد برخی سناتورهای جمهوریخواه، اصلاح شد. در یک مورد دیگر که مربوط به ارائه مدارک موجود است هم آیین‌نامه اصلاح شد.
این تغییرات جزئی اما دمکرات‌ها را راضی نکرد؛ آنها مک‌کانل را متهم می‌کنند که با ترامپ همکاری می‌کند تا محاکمه هرچه سریع‌تر به پایان برسد. در واقع این یک هدف جمهوریخواهان است و پیش‌تر لیندزی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه سرشناس و بسیار نزدیک به ترامپ گفته بود که هدف سنا این است که کار محاکمه، پیش از 4فوریه (11روز ‌دیگر) که ترامپ باید سخنرانی سالانه خود را ارئه کند تمام شود.
آدام شیف که نقش مهمی در استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان داشته است، روز سه‌شنبه به‌عنوان یکی از مدیران استیضاح در صحن سنا در اعتراض به این رفتار جمهوریخواهان گفت: «اگر سنا رأی بدهد که خود را از شهود و مدارک محروم کند، بیانیه افتتاحیه پایان محاکمه خواهد شد. اینکه تصمیم درباره شهود را به مراحل بعدی محاکمه موکول کنیم یعنی اینکه دادگاه را شتاب‌زده برگزار کنیم و بسیاری حقایق را پنهان کنیم و نادیده بگیریم.»
2قطعنامه استیضاح ترامپ،‌ ماه گذشته در مجلس نمایندگان که اکثریت آن با دمکرات‌هاست رأی آورد. رئیس‌جمهور آمریکا به‌خاطر فشار به رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره یکی از رقبای سیاسی خود به سوءاستفاده از قدرت متهم است. دیگر اتهام او، جلوگیری از انجام وظیفه کنگره است. ترامپ، که در جریان برگزاری نخستین جلسه محاکمه خود در داووس سوئیس به‌سر می‌برد، در توییتر به محاکمه‌اش واکنش نشان داد و نوشت: «متن را بخوانید». استیضاح ترامپ بعد از آن کلید خورد که متن گفت‌وگوی تلفنی او با ولودیمیر زیلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین فاش شد. ترامپ در این مکالمه زیلنسکی را تحت فشار قرار می‌دهد تا درباره جو بایدن رقیب خود تحقیق کند. او معتقد است که مکالمه‌اش کاملا درست بوده است. او همچنین در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت که از عملکرد وکلایش راضی است و بار دیگر اتهام‌های دمکرات‌ها را رد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید