• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93572
+
-

تاوان ناتوانی اروپا

ظریف: اروپا از شرافتش دفاع کند

دیپلماسی
تاوان ناتوانی اروپا


تهدید ظریف مبنی بر خروج ایران از NPT، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت خارجه ایران را به واکنش واداشت. محمود واعظی و سیدعباس موسوی در رابطه با این تهدید، جزئیات تازه‌تری از نامه حسن روحانی به سران 3 کشور اروپایی فاش کردند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مواضع ایران در شرایطی که پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود، اظهار کرد: در دولت راجع به این موضوع بحثی که منجر به مصوبه شود نداشتیم؛ چراکه این موضوع از اختیارات دولت نیست و قاعدتا جزو مباحثی است که باید جای دیگری درباره آن تصمیم‌گیری شود.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی افزود: در اردیبهشت‌ماه آقای رئیس‌جمهوری نامه‌ای به سران کشورهای‌1+4 نوشتند و در آن اعلام کردند که ما علاقه‌مندیم در برجام بمانیم و به تعهدات خود عمل کنیم مشروط بر اینکه آنها هم درصورتی‌که می‌خواهند برجام را حفظ کنند، به تعهدات خود پایبند باشند. مطرح شده بود که ممکن است برخی پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند که در آن نامه آقای روحانی اعلام کردند اگر این اتفاق بیفتد، تصمیمات سخت‌تری را اتخاذ خواهیم کرد ازجمله اینکه از برجام خارج شویم.
در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه هم توضیحاتی درخصوص اظهارات وزیر خارجه در مجلس پیرامون احتمال خروج ایران از پیمان NPT داد و اظهار داشت: آنچه دکتر ظریف در مجلس بیان کردند، بخشی از مفاد نامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خطاب به سران 1+4 در اردیبهشت امسال درباره اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام بود که در آن خطاب به آنان تصریح شده درصورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد. ایران اردیبهشت امسال و یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در واکنش به عملی‌نشدن وعده‌های اروپا برای بهره‌مندی ایران از برجام توقف گام به گام تعهدات خود را آغاز کرد که 2هفته قبل ایران پنجمین و آخرین گام را برداشت و اعلام کرد هیچ محدودیتی در حوزه هسته‌ای نخواهد داشت.
تصمیم ایران باعث شد 3 کشور اروپایی بیانیه‌ای صادر و اعلام کنند مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کرده‌اند؛ اقدامی که ایران آن را غیرقانونی می‌داند. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام دست به انجام اقدامات جبرانی زده و اروپایی‌ها نمی‌توانند درمقابل اقدام جبرانی ایران، اقدام جبرانی انجام دهند.
دیروز محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه که این روزها به‌شدت از دست اروپایی‌ها عصبانی است، در پیامی توییتری در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست داووس، نوشت: از گفتن اینکه «من که گفته بودم»، پوزش می‌خواهم: وقتی که 3 کشور اروپایی، هفته گذشته باقی‌مانده برجام را با هدف فرار از تعرفه‌های ترامپ فروختند، هشدار دادم که این کار فقط اشتهای وی را تندتر می‌کند. اروپا پس از آن فروش شرافت خود و از دست‌دادن جایگاه اخلاقی و حقوقی خود، با یک تهدید تعرفه‌ای دیگر روبه‌رو شده است. برای اروپا بهتر است که حاکمیت خود را اعمال کند. اشاره ظریف به خبری است که هفته قبل رسانه‌های غربی منتشر کردند و نوشتند علت بیانیه 3کشور اروپایی درباره مکانیسم برجام، تهدیدی بوده که ترامپ درباره تعرفه 25درصدی بر خودروهای اروپایی داشته است.
دیروز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعا‌های نتانیاهو و ترامپ مدعی شد فرانسه اجازه دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد!

این خبر را به اشتراک بگذارید