• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93568
+
-

موج سرما و برف

معاون‌تامین و‌توزیع شرکت‌ملی پخش فرآورده‌های نفتی‌: سرما مصرف گاز را 250میلیون لیتر افزایش داد معاون شهردار تهران از شهروندان خواست در زمان بارش برف همکاری بیشتری انجام دهند

آب و هوا
موج سرما و برف


دمای هوای کشور از ابتدای هفته آینده 3 تا 10درجه کاهش می‌یابد و کارشناسان هواشناسی به همشهری می‌گویند این میزان کاهش البته رکورد‌شکن نیست.
صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، درباره ویدئویی که روز گذشته و به نقل از کارشناس تلویزیونی هواشناسی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی دست به‌دست شد و خبر از کاهش رکوردشکن دمای هوا ‌داد، به همشهری گفت: این پیش‌بینی ناشی از نقشه‌های قدیمی هواشناسی است که با ارسال نقشه‌های جدید پیش‌بینی وضعیت هوا تغییر کرد.
به گفته او، روزهای جمعه و شنبه پیش رو، اردبیل و ارومیه با کمینه دمای ۱۲- درجه سانتی‌گراد، سردترین استان‌های کشور خواهند بود و پس از آن سنندج با کمینه دمای ۱۱- و تبریز و زنجان با کمینه دمای ۱۰- درجه سانتی‌گراد سردترین شهرهای کشور طی 2روز آینده هستند. پیش از این اعلام، ویدئویی متعلق به «محمد اصغری»، کارشناس هواشناسی منتشر شد که با اعلام موج بی‌سابقه سرما در ایران، موجی از شگفتی در مردم ایجاد کرد.
صادق ضیائیان، ‌مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اما براساس نقشه‌های جدید پیش‌بینی وضعیت هوا به همشهری گفته است: هوا در برخی نقاط بین 5 تا 10درجه کاهش می‌یابد و نقشه‌های جدید برای تهران 3درجه کاهش را پیش‌بینی می‌کنند. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، گفت: از روز جمعه تا حوالی دوشنبه کاهش دما در کشور رخ می‌دهد و از روز دوشنبه به بعد، دمای هوا نرمال می‌شود.
به‌گفته او، امسال زمستان نرمالی پیش‌بینی شده است. اما هفته پیش‌رو سرد‌تر از روزهای قبل است.
ضیائیان تأکید کرد: سامانه جدیدی از شمال غرب به سمت اراضی جنوبی‌تر حرکت می‌کند که سرما را گسترش می‌دهد. این سامانه همچنین نیمه شمالی کشور را نیز دربرخواهد گرفت اما افت دما به‌گونه‌ای نیست که رکورد سال‌های قبل شکسته شود. با این حال سرمای هوا به اندازه‌ای خواهد بود که تمهیدات لازم برای تردد ضروری باشد. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی طی روز جمعه ۴بهمن کاهش قابل ملاحظه دما در استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی روز شنبه ۵بهمن این کاهش دما در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، نیمه‌غربی اصفهان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس و خوزستان دور از انتظار نیست.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی همچنین به وضعیت امروز هوا در کشور اشاره کرد و گفت: امروز ۳بهمن‌ماه شدت بارش‌هایی که از دیروز شروع شد، از سمت غرب کشور کمتر می‌شود و به‌تدریج نیمه شرقی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین این سامانه بارشی از اوایل وقت روز جمعه (چهارم بهمن) از نوار شرقی کشور خارج می‌شود؛ بنابراین امروز، بیشتر مناطق کشور آسمانی ابری، گاهی همراه با رعدوبرق دارند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان درباره‌ وضعیت جوی تهران طی 2روز آینده، گفت: آسمان تهران ۳بهمن ابری همراه با مه رقیق و در بعضی از ساعات بارش برف و اوایل شب، نیمه‌ابری با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای 4 درجه سانتی‌گراد و طی روز جمعه (۴بهمن) ابری و در بعضی از ساعات مه‌آلود همراه با بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
سازمان راهداری نیز درباره وضعیت جاده‌های کشور در روز پنجشنبه سوم بهمن اعلام کرد که جاده‌های مواصلاتی در ۱۱استان به‌ویژه مناطق کوهستانی همراه با مه و برف خواهد بود. هراز، چالوس و قزوین - رشت برفی و بارانی است.
کاهش دمای هوا در کشور مصرف سوخت و گاز را در بخش خانگی و بخش صنعت افزایش می‌دهد و این موضوع نه‌تنها به آلودگی بیشتر محیط‌زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای دامن می‌زند که زیاده‌روی در مصرف سوخت منابع سوخت کشور را نیز با کاهش شدید مواجه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید