• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93566
+
-

درآمد 1600میلیارد تومانی دولت از مالیات سفر


«سفر گران ‌شد»؛ این تیتر دیروز روزنامه همشهری براساس مصوبه روز سه‌شنبه مجلس بود که اعلام می‌کرد، مسافرانی که قصد سفر به خارج از ایران دارند، باید مالیات بپردازند و 5درصد مالیات بر ارزش افزوده به ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری که مسافران را در داخل کشور جابه‌جا می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
اعلام همین بندها، رسانه‌ها و فعالان صنعت گردشگری کشور را به واکنش واداشت که چرا مجلس گامی در جهت گران‌تر‌کردن سفر به جای تلاش برای در دسترس ماندن و تسهیل سفر برای مردم برداشته است؟
فعالان صنعت گردشگری و رسانه‌ها معتقد بودند که مالیات سفر در شرایطی که عوارض خروج از کشور وجود دارد، به‌معنای بستن درهای کشور و جلوگیری از سفر و گران‌تر‌شدن آن است.
یک روز بعد از مصوبه مجلس یعنی صبح دیروز، همزمان با بالا‌گرفتن انتقادها از بستن مالیات بر سفر با وجود قانون پرداخت عوارض خروج از کشور، معاون درآمدی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مالیات بر سفر همان عوارض خروج از کشور است که همواره مسافران خروجی وجوه آن‌را پرداخت کرده‌اند. در مصوبه  سه‌شنبه مجلس اما هیچ اشاره‌ای به ملغی‌شدن قانون پرداخت عوارض خروج از کشور نشده بود و همین موضوع به برداشت نادرست از مصوبه مجلس دامن زد و فعالان گردشگری را همراه با معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی بر آن داشت که مخالفت خود با چنین مصوبه‌ای را اعلام کنند و از تصمیم برای جلوگیری از اجرای آن خبر دهند.

مالیات جایگزین عوارض خروج 
روز گذشته اما نمایندگان مجلس به همشهری گفتند که قانون پرداخت عوارض خروج از کشور با مصوبه پرداخت مالیات سفر ملغی شده و مصوبه جدید مجلس جایگزین قانون عوارض خروج از کشور شده است و دیگر قانونی به نام پرداخت عوارض خروج از کشور وجود ندارد، بلکه نام آن به پرداخت مالیات تغییر یافته است.
نمایندگان مجلس درحالی این اظهارات را مطرح  می‌کنند که در مصوبه مالیات بر سفر عبارت تغییر نام یا حتی ملغی‌شدن قانون پیشین با عنوان عوارض خروج از کشور قید نشده است.
مالیات بر سفر همانطور که دیروز نیز در همشهری اشاره شد، تنها بخش گردشگری خروجی کشور را هدف گرفته است؛ بخشی که بیشتر شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور در آن حوزه فعال هستند و البته به‌دلیل تقاضای بالا همواره از شاخه گردشگری ورودی فعال‌تر و پولسازتر بود. حالا با تصویب قانون مالیات بر سفرهای خارجی، سفر خارجی چه اندازه گران‌تر خواهد شد؟ رحیم زارع، نماینده استان فارس و عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: قانون عوارض خروج از کشور یک قانون موقت بود که با مصوبه پرداخت مالیات سفر بر سفرهای خارجی، منسوخ می‌شود و تنها یک تغییر اسم صورت گرفته است. او در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا با قانون جدید مبلغ عوارض خروج از کشور یا قانون پرداخت مالیات برای سفرهای خارجی افزایش می‌یابد؟ گفت: کمیسیون تلفیق مجلس افزایش این مبلغ را بررسی می‌کند.

مالیات سفر گران‌تر از عوارض خروج است 
سیده فاطمه حسینی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: مصوبه مجلس برای اخذ مالیات سفر مالیات جدیدی نیست بلکه همان عوارض خروج از کشور است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 87 آمده بود و درآمدآن هر سال در بودجه پیش‌بینی می شد، اکنون فقط نام آن تغییر یافته و دامنه شمول آن کمتر شده است.
نماینده تهران گفت: در ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 87 میزان مالیات یا همان عوارض خروج از کشور 25 هزارتومان برای هر بار خروج در نظر گرفته شده بود که هر سه سال یکبار امکان تجدید نظر آن بود.
حسینی افزود: در لایحه بودجه سال 98 اما درآمد 1400 میلیارد تومانی از محل دریافت عوارض خروج از کشور پیش‌بینی و تصویب شدکه در هشت ماهه نخست سال جاری 90 درصد آن تحقق یافت.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: عوارض خروج از کشور براساس لایحه دولت تصویب شد و در لایحه بودجه سال 99 نیز با درنظر گرفتن استثنائات مربوط به پرداخت نشدن عوارض خروج از کشور، درآمد 1600 میلیارد تومانی از محل اخذ عوارض خروج از کشور یا همان مالیات بر سفر پیش بینی شده است.
او با اعلام این که براساس لایحه بودجه سال99 که از سوی دولت پیشنهاد شده است میزان مالیات سفر یا همان عوارض خروج از کشوربرای بار نخست، 264 هزار تومان، برای بار دوم 396 هزار تومان و برای سومین بار و بیشتر 528 هزار تومان است.
به گفته سیده فاطمه حسینی، زائرین اربعین که از 14 شهریورماه تا 2 آبان‌ماه عازم عراق هستند از پرداخت مالیات بر سفر معاف هستند. زائران حج‌تمتع ۱۳۲ هزار تومان، زائران عتبات عالیات اما در روزهای عادی که قصد سفر به عتبات را داشته باشند باید برای سفرهوایی مبلغ 45 هزار تومان و زمینی و دریایی 15 هزار تومان بپردازند.
فاطمه حسینی تاکید کرد: قانون جدید مالیات جایگزین قانون عوارض خروج از کشور شده است و با تصویب آن در مجلس قانون قبلی تحت عنوان عوارض خروج از کشور ملغی می‌شود.



در لایحه بودجه پیشنهادی سال99، مالیات سفر یا همان عوارض خروج از کشوربرای بار نخست، 264 هزارتومان، برای بار دوم 396 هزار تومان و برای سومین بار و بیشتر 528 هزار تومان است

این خبر را به اشتراک بگذارید