• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93479
+
-

پرش بودجه از 18 به 28

به‌گفته معاون شهردار تهران، بخشی از متمم بودجه امسال و افزایش بودجه سال آینده به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد

پرش بودجه از 18 به 28

محمد سرابی- خبرنگار

بودجه شهرداری تهران که از 4سال قبل روی 18هزار میلیارد تومان ثابت مانده بود امسال به 22هزار میلیارد تومان و برای سال آینده به 28هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش همشهری در طول این 4 سال قیمت کالا‌ها و خدمات در کشور افزایش پیدا کرد و هزینه‌های اداره و توسعه شهر بیشتر شد اما در زمانی که ساخت‌وساز کم شده و درآمد صدور پروانه ساختمانی کاهش یافته است چرا باید بودجه را به سرعت زیاد کرد؟
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران چند روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از ارائه متمم بودجه امسال به شورای شهر خبر داد و مبلغ آن را 5300میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته «حامد مظاهریان» بودجه سال بعد نیز حدود 28-27هزار میلیارد تومان محاسبه خواهد شد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم تأیید کرده است که بودجه سال آینده قطعا بیشتر از 25هزار میلیارد تومان و بین 27هزار میلیارد تا 30هزار میلیارد تومان خواهد بود تا پروژه‌های بزرگی مانند مترو قابل اجرا باشد.
بخش عمده این افزایش بودجه نه برای ساخت بزرگراه دو طبقه یا دیگر طرح‌های عمرانی کلان بلکه برای ساماندهی اموری مانند حمل‌ونقل و ساماندهی امور جاری شهر صرف خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: بودجه سال99 در حال نهایی شدن است و منتظر تصویب متمم بودیم که اعداد و ارقام در آن بنشیند. هم‌اکنون با تصویب متمم در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، آماده ارسال لایحه بودجه99 به شورا هستیم.
حامد مظاهریان، درباره اعتبار حمل‌ونقل در لایحه بودجه99 می‌گوید: حمل‌ونقل عمومی یکی از محورهای مهم لایحه سال آینده است که بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای توسعه این بخش درنظر گرفته شده است. برای پروژه‌های محله محور هم حدود دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
او می‌افزاید: البته تمامی این اعداد و ارقام متناسب با تحولاتی که در متمم و تصمیماتی که در شورا گرفته می‌شود، باید نهایی شود.
مظاهریان تأکید می‌کند: سقف لایحه بودجه99 نیز 27هزار میلیارد تومان و مهم‌ترین ویژگی‌ آن اولویت محور بودن است. باتوجه به اولویت محور بودن بودجه99 شهرداری، پروژه‌هایی در سال آینده ردیف بودجه خواهند گرفت که در اولویت توافقی میان شورای شهر و مدیریت شهری قرار داشته و امکان تحقق‌ آنها در 2سال آینده وجود داشته باشد.
بنا به آنچه این هفته در صحن شورای شهر مطرح شد، بخش عمده بودجه امسال شهرداری تهران محقق شده است و در 2‌ماه باقیمانده نیز می‌توان به کسب درآمد‌های بیشتر امیدوار بود. شهرداری مطالباتی از دیگر دستگاه‌ها دارد که درصورت دریافت آنها قسمتی از بودجه متمم به‌صورت یک‌جا تامین خواهد شد؛ ازجمله 3هزار میلیارد تومان که باید از دولت دریافت و برای خرید اتوبوس‌ صرف شود. برنامه‌های بالادستی مانند برنامه 5ساله سوم نیز تناقضی با افزایش بودجه شهرداری ندارند. اگر بودجه سال99 شهر تهران با مبلغ 27هزار میلیارد تومان نهایی مصوب شود، نسبت به بودجه امسال بیش از 40درصد رشد خواهد داشت. بنا به رویکرد شهرداری و شورای شهر تهران، باید محل کسب درآمد‌های شهرداری‌ها از عوارض ساخت‌وساز که «ناپایدار» محسوب می‌شود به سمت درآمد‌های پایدار منتقل شود. لوایحی مانند لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس در حال بررسی است نیز به همین موضوع ارتباط پیدا می‌کند و در شکل کلی کسب درآمد پایدار شهرداری ارتباط زیادی با همکاری دیگر ارگان‌ها دارد.
سال آینده افزایش بودجه در دولت نیز رخ داده است و بعضی وزارتخانه‌ها مانند بهداشت و ورزش و جوانان در سال آینده درآمد بیشتری از سال98 خواهند داشت و حقوق کارکنان دولت نیز 15درصد بیشتر می‌شود. مجموع بودجه دولت نیز با وجود کاهش صادرات نفتی، بیشتر از امسال تعیین شده است که برای تحقق آن اما و اگرهای زیادی وجود دارد. بخشی از این افزایش بودجه‌ها در کشور ناشی از کاهش ارزش ریال و بیشتر شدن هزینه‌های جاری در ابعاد مختلف است که اداره امور جاری هر وزارتخانه و ارگانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در ابعاد شهری یک جنبه متفاوت با وزارتخانه‌ها را نیز باید درنظر داشت. به‌دلیل اینکه مدیریت شهری پایتخت در امور گوناگون مورد توجه کلانشهرهای کشور قرار می‌گیرد، از اکنون که موضوع افزایش بودجه تهران مطرح شده است، می‌توانیم شاهد حرکت شورا‌های شهر و شهرداری‌های دیگر کلانشهر‌ها برای افزایش بودجه سال آینده خود باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید