• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93471
+
-

میدانگاه شهری به‌جای هایپرمارکت

بخشی از بافت فرسوده میان خیابان‌های 17شهریور و شکوفه تا سال آینده تبدیل به پلازا و پارکینگ زیرزمینی می‌شود

میدانگاه شهری به‌جای هایپرمارکت

محمد سرابی _ خبر‌نگار

درست بین تونل زیرگذر امیرکبیر که از خیابان 17شهریور به سمت امین‌حضور می‌رود و بازار میوه و تره‌بار شکوفه، یک مجموعه وسیع پلازا در حال ساخت است. قبلا قرار بود یک فروشگاه بزرگ در این محدوده ایجاد شود اما حالا قرار است «میدانگاه شهری امیرکبیر» با بیش از 8هزار متر مساحت و 2451متر فضای کاربردی در آن ساخته می‌شود. بیشتر مساحت پلازا شامل فضای باز، مبلمان شهری و محل توقف دوچرخه‌ خواهد بود و یک باند فرود بالگرد نیز در آن پیش‌بینی شده است. نزدیک 500واحد پارکینگ خودرو‌های سواری در 3طبقه زیر‌زمینی در حال ساخت است. فروشگاه، رستوران، 2باشگاه ورزشی و چندین سرویس بهداشتی هم در این مجموعه ساخته می‌شوند. با اجرای این پروژه خیابان قمصری در ناحیه‌یک منطقه14 تبدیل به فضای عمومی محله‌ای خواهد شد.
شهردار تهران در بازدید از پروژه میدانگاه شهری امیرکبیر گفت: هم‌اکنون 3موضوع را در این محل پیگیری می‌کنیم؛ نخست تجمیع 71پلاک با مساحت متوسط 50-40مترمربع در محله دولاب است که با موافقت ساکنان و حمایت سازمان نوسازی و دفتر خدمات محلی و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ تجمیع و کسب رضایت این تعداد مالک منحصر به فرد است.

«پیروز حناچی» افزود: مرحله بعد، عرشه روی پارکینگ امیرکبیر است که به بخشی از قلمروی عمومی در منطقه تبدیل خواهد شد، ساخت 8200مترمربع پلازا و 500واحد پارکینگ به ارتقای کیفیت زندگی محلی کمک می‌کند. پیش‌تر قرار بود در این نقطه «هایپرمارکت» ساخته شود اما طرح مذکور تغییر کرد و تصمیم بر این است که این فضا به محلی برای پیاده‌روی و گذراندن اوقات فراغت ساکنان تبدیل شود. اگر این فضا را به هایپر‌مارکت تبدیل می‌کردیم زندگی برای ساکنان مشکل می‌شد.
حناچی عنوان کرد: طبق قولی که همکاران داده‌اند 6ماهه اول سال99 پارکینگ این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید.
شهردار درباره پروژه پایانه شرق نیز اظهار کرد که در بازدیدی از محل این پروژه، ارزیابی لازم برای تعیین تکلیف آن انجام خواهدشد.

در کنار ایستگاه مترو
مجاور ورودی پروژه امیرکبیر، ایستگاه متروی خط6 نیز در حال ساخت است که در دوسوی خیابان خروجی خواهد داشت. در بازدید شهردار از طبقه‌های زیرزمینی پارکینگ اتصال مستقیم این پارکینگ به ایستگاه مترو و همینطور مسیر‌های ورودی و خروجی پارکینگ مورد بررسی قرار گرفت تا کارکرد پارکینگ به سطحی بیش از محله ارتقا پیدا کند.
مجموع مساحت 3طبقه این پارکینگ به 20هزار مترمربع می‌رسد. در این بازدید همچنین قرارداد مشارکت پروژه مسکن پیشتاز محله دولاب با تجمیع 71پلاک ریزدانه با چند تن از مالکان امضا شد. این املاک شامل 95واحد مسکونی است که 4240مترمربع مساحت دارد و با اضافه‌شدن کوچه‌های بن‌بست و اصلاح معابر به 4300مترمربع زیربنای مسکونی خواهد رسید. 
کوچه‌های باریک میان 2خیابان شکوفه و 17شهریور و همینطور بنا‌های قدیمی اطراف آن نشان می‌دهد که این قسمت از منطقه14 بخشی از بافت قدیمی شهر است. فضای پلازا که برای سال‌ها به‌صورت کارگاه ساختمانی درآمده بود تا اردیبهشت سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

بعد از پلاسکو 3هزارساختمان ناامن در تهران شناسایی شد

شهردار تهران به مناسبت سومین سالگرد فروریزی پلاسکو و شهادت 16 آتش‌نشان در جمع خانواده آنان حضور یافت.
شهردار تهران در این مراسم گفت: بعد از حادثه پلاسکو 3هزار ساختمان ناامن در تهران شناسایی شد. پیروز حناچی در نشست صمیمانه با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو اظهار کرد: من به  همه شما عزیزان که جگرگوشه‌تان را در این حادثه از دست دادید حق می‌دهم و هر چقدر هم جبران مادی برای این موضوع صورت بگیرد یک تار مو از آن جوانان رشید را جبران نمی‌کند. داغ دل خانواده‌هایی که در این حادثه به رحمت خدا رفتند و شهید شدند با مسائل مادی جبران نخواهد شد. حناچی افزود: سومین سالگرد حادثه پلاسکو را پشت سر می‌گذاریم و یکی از نتایج این حادثه خرید تجهیزاتی با برد ارتفاع بالا بوده است. این درسی بود که از حادثه پلاسکو گرفته شد. مطمئنا هیچ‌کس نمی‌خواست حادثه پلاسکو اتفاق بیفتد، ولی می‌خواهم بگویم یک حادثه کوچک و یک بی‌احتیاطی حوادثی را پیش می‌آورد که قبل از آن قابل پیش‌بینی نبود. ما در صنعت ساختمان چیزی به نام کدهای ساختمانی داریم. تعداد زیادی آدم در حوادث کشته شده‌اند تا اینها تبدیل به درس و باید و نباید شده است. مطمئنا تأثیر حضور فرزندان شما یکی از ابعادش اصلاح آیین‌نامه‌های آتش بود. سازمان آتش‌نشانی 3هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرد. آموزش‌های آتش‌نشانی درخصوص ساختمان‌های بلند بعد از حادثه پلاسکو تغییر کرد و این نتیجه تلاش‌های فرزندان شماست که یادشان را گرامی می‌داریم.
او بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی تاکنون 59شهید را تقدیم جامعه کرده و 16شهید مربوط به حادثه پلاسکو است و می‌دانم خانواده‌های شهدا خواسته‌های خاصی دارند؛ ازجمله اینکه عزیزانشان شهید محسوب شوند که در حال پیگیری هستیم؛ هرچند این تصمیم با ما نیست. مسقف کردن قطعه50 و صدور کارت ایثار توسط شهرداری تهران و طراحی جایگاه شهدا در ساختمان پلاسکو هم در جریان است.
شهردارتهران گفت: دوستانی که منطقه جلفا را دیده باشند می‌دانند روی رود ارس پلی قرار دارد که 100سال پیش 3سرباز آنجا مقاومت کرده‌اند. قطعا یاد فرزندان شما هم از خاطره ملت ما فراموش نخواهد شد. رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه عملیات احداث ساختمان پلاسکو در حال اجراست، اعلام کرد: تا نیمه دوم سال آینده عملیات ساختمانی به اتمام می‌رسد. اگر به‌خاطر پارکینگ و عوارض نیز بحثی است، مانع ساخت نشویم و این بحث‌ها را با مذاکره حل کنیم. پرویز فتاح اظهار کرد: طبقه همکف ساختمان پلاسکو را به یادمان شهدا تبدیل می‌کنیم. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این مراسم گفت: ۳۰دی‌ماه یادآور خاطره تلخ برای همه ما بود و ۱۶نفر از بهترین‌های آتش‌نشانی در راه خدمت به مردم جان خود را از دست دادند. «مهدی داوری» افزود: این حادثه فصل جدیدی از خدمت صادقانه آتش‌نشانان به مردم را رقم زد و مردم با خدمات صادقانه آتش‌نشانان بیشتر آشنا شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :