• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9341
+
-

کناره‌گیری جنتی از امامت نماز جمعه

گزارش
کناره‌گیری جنتی از امامت نماز جمعه

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، «آیت‌‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ۲۵سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.»
آیت‌الله احمد جنتی از سال90 خواستار کناره‌گیری از این مسئولیت شده بود. او در ١٤فروردین٧١ با حکم رهبر انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب شده بود و نخستین فردی بود که با حکم  آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، امام جمعه تهران شد. گمانه کناره‌گیری آیت‌الله جنتی از خطبه‌های نمازجمعه با غیبت طولانی وی در نمازهای جمعه سال96 آغاز شده بود. شائبه استعفای رئیس 91ساله مجلس خبرگان رهبری یک‌بار در سال90 مطرح شده بود. بعدها او این مسئله را تأیید کرد و در یکی از خطبه‌های نمازجمعه سال91 گفت: «رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه هم با کنار رفتن من مخالفت کردند ولی با توجه به درخواست بنده پیشنهاد کردند که موعد حضور در نمازجمعه را عقب بیندازم؛ برای همین هر 2ماه یک‌بار در نمازجمعه به‌عنوان خطیب حضور پیدا می‌کنم.» در عمل این دوره‌های حضور بیشتر از 2ماه هم شد.
آیت‌الله جنتی آخرین بار 19شهریورماه سال95 نمازجمعه تهران را اقامه کرد: همان خطبه انتقادی معروف آیت‌الله نسبت به توافق دولت با گروه ویژه مالی اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی که انعکاس زیادی داشت.  با کنار رفتن آیت‌الله جنتی از تریبون‌های نمازجمعه  در سال 96سومین تغییر در این پایگاه‌های سیاسی و عبادی عمومی رقم خورد. 16دی‌ماه سال‌جاری آیت‌الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری را به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب کردند. پیش از این سیدرضا تقوی به‌مدت 18سال این مسئولیت را برعهده داشت. به‌دنبال این جابه‌جایی و با تصمیم جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، روحانی اعتدال‌گرا ازسوی رهبر انقلاب، به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید