• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93365
+
-

بیست و پنجمین حضور ظریف در مجلس برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان

روزی که دلواپسان قانع شدند

روزی که دلواپسان قانع شدند

وزیر امور خارجه دیروز به ابهامات 2 نماینده منتقدش در مجلس در مورد توان موشکی، بحث پولشویی و تحرکات آمریکا برای براندازی در نظام پاسخ داد. 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز برای بیست و پنجمین بار راهی مجلس شد و به سؤالات نمایندگان پاسخ داد؛ پاسخی که همچون 24دفعه قبل‌ترش مجلس را قانع کرد و حمایت تمام‌قد نمایندگان را از او به همراه داشت.  اگرچه دیروز ظریف برای پاسخگویی به سؤالات 3چهره شناخته شده و فعال جریان دلواپسان که بعد از برجام با مدافعان برجام دارای هویت شده‌اند راهی بهارستان شده بود، اما توضیحاتش چنان مستدل بود که مجلس توضیحات ظریف را قانع‌کننده دانست.  
مجتبی ذوالنوری، جواد ساداتی‌نژاد و محمدجواد ابطحی، 3 نماینده‌ای بودند که در نشست دیروز از ظریف طرح سؤال کردند، بعد از توضیحات ظریف، ذوالنوری به‌رغم همه نقدهایش به ظریف اعلام کرد که توضیحات او را قانع‌کننده می‌داند و در 2 مورد دیگر به رغم قانع نشدن سؤال کننده‌ها مجلس با اکثریت آرا توضیحات وزیر را قانع‌کننده دانست.

نگذاشتم ظریف را استیضاح کنند
 مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در آغاز بررسی سؤالش از ظریف، توان نظامی و دفاعی کشور را پشتوانه مذاکره عنوان کرد و گفت: طرح بعضی از مطالب برای تضعیف توان دفاعی در جریان مذاکرات، پالس‌هایی را به دشمن می‌دهد. 
او خاطرنشان کرد: آقای ظریف در جایی مطرح کرده‌اند آمریکا با 2موشک می‌تواند سیستم دفاعی ما را مختل کند. چرا باید جوری حرف بزنیم که دشمن را تقویت و خود را تضعیف کنیم. دشمن پیام لازم را از این حرف می‌گیرد.
 به گزارش همشهری، وی خاطرنشان کرد: چرا در صحبت‌هایتان نمی‌گویید ما به سطحی از بازدارندگی رسیده‌ایم که دشمن غلط می‌کند بمب بیندازد. اگر توان دفاعی نداشتیم عین‌الاسد را بزنیم بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ ذوالنوری ادامه داد: حرف شما که پولشویی در ایران یک واقعیت است تأثیر می‌گذارد. برخی نمایندگان به‌دنبال استیضاح شما بودند، اما من نگذاشتم مطرح شود زیرا احساسم این بود این موضوع به رأی گذاشته شود؛ شما باید اثبات کنید که پولشویی وجود دارد.

دفاع اول: اتحاد علت ضعف آمریکاست
 در پایان نقدهای ذوالنوری ظریف به جایگاه ناطقان مجلس رفت؛ «هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی ایران دفاع نکرده است»، «آنچه موجب ضعف آمریکایی‌ها شده، توان نظامی ما نبوده بلکه اتحاد مردم است»، «خارج از کشور محکم‌ترین دفاع‌ها را از همه سیاست‌های جمهوری اسلامی داشتم» و «آمریکایی‌ها قصد تخریب فردو را داشتند، اما به این نتیجه رسیدند که بعد از این کار مردم ایران منسجم‌تر می‌شوند» مهم‌ترین فراز‌های سخنان ظریف درمورد ادعاهای ذوالنوری بود. 
ظریف با این مقدمه که همواره مدافع توان دفاعی و موشکی کشور بوده است در پاسخ به ذوالنوری با اشاره به اینکه صحبت‌های او را بزرگ‌نمایی و تقطیع کرده‌اند، گفت: عرض بنده در مورد توان موشکی ایران همان سخن امام راحل در سال اول انقلاب است؛ ایشان معتقد بودند آنچه انقلاب و کشور ما را حفظ می‌کند حضور و حمایت مردم است نه چیز دیگر. ظریف سپس در پاسخ به بخش دوم سؤال ذوالنوری درباره ادعای وجود پولشویی در کشور پاسخ داد: در دنیا به‌خاطر اینکه کنوانسیون‌های مربوط به پولشویی را امضا نمی‌کنیم، دولت جمهوری اسلامی متهم به پولشویی است. اما من تأکید کرده‌ام دولت و نظام جمهوری اسلامی از این اتهام مبرا هستند اما در کشور منافعی هم وجود دارد که مانع امضای معاهدات می‌شود.
وزیر امور خارجه با توضیح اینکه آنچه من در مورد پولشویی گفتم با آنچه برخی ادعا می‌کنند متفاوت است، گفت: امروز دشمن، کل ملت ایران را نشانه گرفته است. فاجعه ترور شهید سلیمانی، فاجعه کرمان و فاجعه هواپیمای اوکراینی که 176خانواده را داغدار کرد، باید ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند، در هند به من گفتند در 430شهر هند برای شهید سلیمانی مراسم گرفته شده است که این وحدت را در چنین شرایطی که استکبار علیه همه ملت ایران شمشیر را از رو بسته است باید حفظ کنیم، همه ما با عقاید مختلف زیر یک پرچم زندگی می‌کنیم.
در نهایت و پس از توضیحات وزیر خارجه، ذوالنوری گفت: من نمی‌خواهم این سؤال به رأی مجلس گذاشته شود. ظریف هم در آخرین دفاع و پاسخ به ذوالنوری تأکید کرد: هیچ‌کس به اندازه من از توان موشکی دفاع نکرده است.

 دفاع دوم ؛چرا جنایت‌ آمریکا را به پای ظریف می‌نویسید
 محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال سیدجواد ساداتی‌نژاد درباره اقدامات وزارت امورخارجه در موضع‌گیری خصمانه مقامات آمریکایی و اروپایی در حمایت از آشوبگران دی‌ماه 1396چه بوده است، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آنچنان موفق بود که جلسه‌ای که آمریکا به‌عنوان یک عضو دائم شورا برای محاکمه ایران تشکیل داده بود تبدیل به جلسه محاکمه خود آنها شد. این کارها راحت به‌دست نمی‌آید. این کارها را دوستان خوب است که ملاحظه کنند. اینها سند افتخار بنده نیست؛ سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است. 
در نهایت نمایندگان با ۱۱۲ رأی موافق، ۵۳رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از ۱۹۴نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شدند.

  روایت ظریف از جلسه با سردار سلیمانی

نشست دیروز مجلس و ظریف، وزیر امورخارجه حاشیه‌هایی هم داشت. ظریف پیش از ورود به پاسخگویی به سؤال نماینده قم به حضور قبلی‌اش در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: دور قبل که سؤال نماینده خمینی‌شهر مطرح شده بود، بنده به هیأت‌رئیسه اعلام کرده بودم جلسه شورای امنیت ملی با حضور سردار سلیمانی برای بررسی آخرین تحولات عراق ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد. دوستان گفتند ساعت ۱۴ بیا و ۴۵ دقیقه به سؤال پاسخ بده و بعد برو. من هم با همین استدلال برای بار 24‌ام برای پاسخ به سؤال نمایندگان به مجلس آمدم، اما جلسه علنی دیر شروع شد. بنابراین بعد از اینکه 2بار صحبت کردم، به سمت جایگاه هیأت‌رئیسه برگشتم و گفتم که با اجازه از شما و دیگر نمایندگان از رادیو گوش خواهم داد و باید ساعت ۱۵ در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی حضور یابم و ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه از مجلس خارج شدم و با اینکه جلسه شورای‌عالی امنیت ساعت 15 شروع می‌شد، اما من سه و نیم به جلسه رسیدم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید