• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 بهمن 1398
کد مطلب : 93346
+
-

عیب‌زدایی لامپ‌های ال.ای.‌دی

  استفاده از لامپ‌های ال.ای.دی کم‌مصرف به جای انواع رشته‌ای حبابی و پرمصرف در حالی به رویه‌ای معمول در مراکز تجاری، اداری و حتی برای مصارف خانگی تبدیل شده است که رفع برخی عیوب ناشی از به کارگیری نادرست آن می‌تواند به طول عمر این لامپ‌ها و کاهش هزینه خانوارها کمک کند.
   اگر چشمک زدن این لامپ‌ها  هنگام استفاده یا در زمان خاموش بودن موجب آزار شما شده است، بررسی دلایل این مشکل و راهکارهای رفع آن خالی از فایده نیست.‌ عمده‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ‌های ال.ای.‌دی ناشی از مشکلات ترانسفورماتورها، سیم‌کشی اشتباه و غیراصولی، استفاده از کلیدهای چراغ‌دار، عیوب دیمرها، سنسور حرکتی ناسازگار یا بی‌کیفیتی و معیوب بودن این لامپ‌هاست.
   اگر از لامپ‌های ال. ای. دی یا کم‌مصرفی استفاده می‌کنید که در ساختار آن‌ از ترانسفورماتور استفاده‌ می‌شود، ممکن است دلیل چشمک زدن این لامپ‌ها کیفیت ولتاژ خروجی و نوسان در این قطعه باشد که باید آن را با مدل‌های جدید مخصوص لامپ‌های ال.ای.دی در بازار جایگزین کنید.
   سیم‌کشی درست این لامپ‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که سیم نول به‌طور مستقیم به لامپ وصل شده و سیم فاز در مسیر کلید باشد. اتصال مستقیم سیم‌فاز به یک مصرف‌کننده مثل لامپ می‌تواند از طریق اتصال سرپیچ، دیوار، بدنه لامپ و... موجب چشمک زدن لامپ ال. ای. دی شود که برای رفع آن باید جای سیم فاز و نول توسط برقکار شما عوض شود.

   علت دیگر چشمک زدن لامپ 
ال.ای.دی در حالت خاموش یا روشن، مشکل دیمر است. لامپ‌های قدیمی مشکلی با دیمر ندارد اما لامپ‌های ال.ای.دی و کم‌مصرف به‌دلیل نبود امکان کاهش نور و نیاز به ولتاژ خاص با دیمرها به مشکل برمی‌خورند. پس هنگام خرید اینگونه لامپ‌ها حتما به این نکته توجه کنید که قابلیت اتصال به دیمر داشته و دیمر خریداری شده نیز متناسب با لامپ ال.ای.دی باشد. خارج کردن دیمر از مدار راه‌حل دیگر رفع این مشکل است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید