• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93313
+
-

بارش شادی

با وجود بارش برف نسبتا سنگین ترافیک شهر روان بود

بارش شادی

محمد سرابی _ خبر‌نگار

در روز هوای پاک، هوای تهران سفید شد. این بار بارش برف کمتر از دفعه پیش بر ترافیک شهر تأثیر گذاشت و با دفعه پیش که در ترکیب با افزایش قیمت بنزین باعث اختلال در رفت‌وآمد‌ شده بود، تفاوت قابل توجهی پیدا کرد. بین این دو بارش برف، حوادث گوناگونی در کشور رخ داد و درگذشت تعداد زیادی از هموطنان در حوادث مختلف، اندوه عمیقی بر جامعه مستولی کرده بود. صبح یکشنبه اهالی تهران در شهری که زیر بارش دانه‌های سفید قرار داشت، از خواب بیدار شدند. این بار مدرسه‌های پایتخت به‌دلیل برف و نه آلودگی هوا تعطیل بودند، خیابان‌ها و بام خانه‌ها سفید پوش شدند و با آدم‌برفی‌ها و گلوله‌های برفی کوچک؛ بالاخره شادی به شهر راه پیدا کرد.

از چند روز پیش که هواشناسی احتمال بارش در نیمه شمالی کشور را پیش‌بینی کرده بود مناطق و نواحی شهرداری تهران اقدامات لازم برای مقابله با لغزندگی و مسدود شدن معابر را آغاز کردند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران از انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی معابر خبر داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر برودت هوا و احتمال بارش برف در هفته اخیر، از روزهای گذشته ۱۴هزار نیروی خدمات شهری به‌همراه ۱۳۵۰دستگاه ماشین‌آلات برف‌روبی در حالت آماده باش کامل قرار داشتند.
«مجتبی یزدانی» با اشاره به تعبیه ۴۰۰۰مخزن زردرنگ در پایتخت اضافه کرد: این مخازن مجهز به شن مخصوص، نمک و ماسه هستند تا شهروندان و عوامل کارگری درصورت نیاز بتوانند از آنها استفاده کنند.
به‌گفته او، تمامی مدیران و شهرداران مناطق ٢٢گانه از شب گذشته در حالت آماده باش قرار داشتند و طبق گزارش‌های واصله تاکنون هیچ‌یک از معابر اصلی پایتخت به‌علت بارش برف مسدود نشده است. شهروندان می‌توانند از طریق تماس با سامانه‌های ١٣٧ و ۱۸۸۸ هرگونه مشکل را با مسئولان شهرداری در میان بگذارند تا بلافاصله عوامل ناحیه برای برف‌روبی اقدام کنند.
یزدانی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با هدف پشتیبانی از عملیات برف‌روبی، ارسال ماشین‌آلات و تجهیزات به مناطق و توزیع آنها در سایت‌های پشتیبانی کوهک، دارآباد، بنی هاشم و آزادگان را در دستور کار خود قرار داد، عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌محض بارش برف، عملیات برف‌روبی در ۲۲سایت مستقر در مناطق و سایت‌های اصلی برج میلاد، بهشت‌زهرا و مجتمع پردازش و دفع آرادکوه آغاز می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از استقرار ۲۲۲دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری در سایت‌های برف‌روبی مناطق ۲۲گانه خبر داد.
«صدرالدین علیپور» گفت: تعاملات مطلوبی را با تمامی مناطق شهرداری تهران داشتیم و تاکنون ۲۲۲دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری شامل کامیون‌های نمک‌پاش دارای تیغه برف‌روب و کامیون‌های محلول پاش و نمک پاش برای استقرار در سایت‌های پشتیبانی ارسال شده است.
او عنوان کرد: اکیپ‌های تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات برف‌روبی نیز برای کاهش مشکلات ناشی از بارش برف و خدمات‌رسانی سریع به شهروندان، در پهنه‌های شرقی و غربی مناطق برف‌گیر شامل مناطق یک تا ۶ و ۲۱ و ۲۲ مستقر شدند. براین اساس، بلافاصله پس از خرابی ماشین‌آلات نسبت به تعمیر و رفع نقص آنها اقدام خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات برف‌روبی در ۲۲سایت مستقر در مناطق، سایت اصلی برج میلاد، بهشت‌زهرا و مجتمع پردازش و دفع آرادکوه آغاز می‌شود.

فعالیت برف‌روب‌ها
شهردار تهران صبح یکشنبه از ستاد برف‌روبی منطقه6 بازدید کرد. پیروز حناچی در این ستاد که با سازه‌های موقت ایجاد شده است، دپوی شن و نمک مخصوص نیز در آن قرار دارد در جریان اقدامات شهرداری منطقه و نیرو‌های آن‌که باید مانع بسته‌شدن معابر مهم مرکز شهر شوند قرار گرفت.
شهردار منطقه6 تهران در این بازدید با بیان اینکه گروه‌های برف‌روب در منطقه مشغول فعالیت هستند، گفت: علاوه بر نیروی انسانی، ماشین‌آلات برف‌روب و نمک پاش نیز در حال خدمت رسانی هستند. با توجه به تمهیدات اندیشیده شده عبور و مرور وسایل نقلیه در قلب پایتخت روان است.
«تورج فرهادی» افزود: نیروهای فضای سبز نواحی شش‌گانه طبق دستورالعمل ابلاغی، عملیات برف‌تکانی درختان در محوطه پارک‌ها و معابر منطقه را آغاز کرده‌اند و شهروندان نیز می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.
معاون امور مناطق شهرداری تهران، با اشاره به حجم بارش برف بر آمادگی مسئولان شهرداری در برابر کاهش دما و یخبندان تأکید کرد.
«شاپور رستمی» میزان بارش برف را برابر با سال96 دانست و گفت: آمادگی با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی باید استمرار داشته باشد. یکی از اقدامات خوب با هماهنگی فرمانداری و استانداری تعطیلی مدارس بود. این اتفاق باعث شد تا تردد و بالتبع مشکلات ترافیکی کمتر شود که در مدیریت معابری که ترافیک مانع انجام وظیفه ما بود، بسیار به کمک‌ نیروهای خدماتی آمد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از رصد همه خطوط تاکسی پایتخت خبرداد و گفت: همزمان با بارش برف، تعدادی ون تاکسی به نقاط استراتژیک اعزام شدند.
«علیرضا قنادان» درباره تمهیدات تاکسیرانی در روزهای برفی اظهارداشت: خدمات رسانی در روزهای برفی متفاوت از شرایط روزهای معمولی است. از نخستین ساعات روز و در پیک صبحگاهی شرایط پایانه‌های تاکسیرانی تحت رصد کارشناسان و ناظران بوده و تاکسی‌های ون به نقاط استراتژیک و مهم شهر تهران اعزام شدند.
او ادامه داد: عرض کم معابر منتهی به ایستگاه‌های مترو از دیگر نقاط استراتژیک شهر تهران است که مورد پیگیری تیم‌های نظارتی و گشت‌های میدانی قرار دارد تا خللی در خدمت رسانی به شهروندان پیش نیاید.

خدمت‌رسانی اتوبوسرانی 
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به مسافران با تمام ظرفیت خدمت رسانی می‌کند. محمود ترفع سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران درباره اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی برای خدمت رسانی به شهروندان همزمان با بارش‌ برف در پایتخت گفت: خوشبختانه با شروع بارش‌ها در تمام مسیر خطوط دهگانه BRT از سوی معاونت خدمات شهری شن و نمک پاشی شد و برف نشسته روی مسیر خط ویژه اتوبوسرانی پاکسازی شد. سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده هیچ‌گونه انسدادی در خطوط دهگانه اتوبوس‌های BRT گزارش نشد و خدمت‌رسانی اتوبوس‌های شرکت واحد به شهروندان با تمام ظرفیت انجام می‌شود.

وضعیت ترافیک پایتخت 

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از شهروندان خواست از تردد غیرضروری در معابر پایتخت در این روز برفی خودداری کنند. سرهنگ محمد رازقی در این‌باره گفت: دیروز در برخی معابر ترافیک بود که امروز نیز چنین وضعی  در این مسیرها پیش‌بینی‌می‌شود: همت غرب به شرق از جنت آباد، حکیم غرب به شرق از آیت‌الله کاشانی، مسیر غرب به شرق آزادگان، شیخ فضل‌الله از تیموری، چمران از تونل توحید تا گیشا و از حکیم تا همت و صدر مسیر شرق به غرب از کامرانیه تا مدرس، مدرس شمال به جنوب از پل پارک وی تا هفت‌تیر، بابایی از نوبهار، زین الدین شرق به غرب از امام علی، نواب جنوب به شمال از پل قزوین و جاده مخصوص از پل صنایع بار. همچنین شاهد بار ترافیکی در چند خیابان اصلی نیز بودیم که ازجمله آنها می‌توان به سی متری جی تا قبل از آزادی، گلشن دوست به غرب، خیابان گلبرگ، میدان امام رضا، خیابان دماوند از امام علی تا پل چوبی، خیابان انقلاب از پل روشندلان تا میدان فردوسی، شمال به جنوب و جنوب به شمال اشرفی اصفهانی از هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. بدین‌ترتیب با هشدار پلیس، شهروندان باید وسایل نقلیه خود را مجهز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید