• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93310
+
-

پاسخ به سؤالات حقوقی

پاسخ به سؤالات حقوقی
پاسخ به سؤالات حقوقی

مریم مرادی عرب- وکیل پایه یک دادگستری

  آیا شهادت دروغ جرم است؟

ادای شهادت دروغ مطابق قانون، جرم و دارای مجازات است. ماده۶۵۰ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد، هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به 3ماه و یک روز تا 2سال حبس و یا به یک میلیون و 500هزار تا 12میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. از طرف دیگر شهادت باید از روی قطع و یقین ادا شود. ضمن آنکه دادگاه حق تحقیق و بررسی لازم را درخصوص خلاف واقع بودن شهادت خواهد داشت. حاصل آنکه درصورت علم به خلاف واقع بودن شهادت، شهادت مذکور معتبر نیست.

  آیا فرار از پرداخت مهریه جرم است؟
طبق ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به‌نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه6 یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هردو مجازات می‌شود و درصورتی که منتقل‌الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد، در حکم شریک جرم است. دراین صورت عین مال و درصورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به‌عنوان جریمه اخذ و محکوم به از محل آن استیفا خواهد شد.

  صدمه زدن به‌خودرو هنگام تعمیر آن در نمایندگی چه حکمی دارد؟
بر حسب میزان خسارت می‌توانید به مرجع قضایی صالح (شورای حل اختلاف یا دادگاه) مراجعه کرده و مطالبه خسارت کنید. اگر خسارت وارده تا 20میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده مراجعه کنید و مطالبه خسارت بیش از این مبلغ در صلاحیت دادگاه است که دادخواست آن باید از طریق دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسد.

  وکالت بلاعزل چطور باطل می‌شود؟
درخصوص برطرف‌شدن وکالتِ بلاعزل راه‌های مختلفی وجود دارد. فوت یکی از طرفینِ وکالت و انجام موضوع وکالت توسط موکل ازجمله این راه‌هاست. همچنین اضافه کردن وکیل دیگر راهی است که می‌توان به‌وسیله آن محدودیت‌هایی برای وکیل بلاعزل ایجاد کرد. در مورد قسمت دوم پرسش باید گفت بهتر است به دفترخانه مراجعه و از طریق کدملی از وجود یا عدم‌وجود وکالت‌نامه مطلع شوید.

  وقتی صاحبخانه ودیعه را پس نمی‌دهد
هرچند که پاسخ دقیق بدون آگاهی و رویت مفاد توافق و اجاره‌نامه ممکن نیست اما باید گفت اقدام موجر مبنی بر نگه‌داشتن ودیعه عملی قانونی نیست. چه اینکه اگر ایشان مدعی ورود خسارت به‌خود بوده یا هر ادعایی دیگر ‌داشته باشد باید از طریق مراجع قانونی پیگیری کند نه آنکه ودیعه را نزد خود نگه دارد. با ارسال اظهارنامه‌ای رسمی می‌توانید رسماً پرداخت مبلغ ودیعه را از موجر تقاضا کنید و درصورت عدم‌پرداخت ودیعه، اقدام به طرح دعوا علیه ایشان کنید.

  چگونه می‌شود از وکیل شکایت کرد؟
بسته به اینکه وکیل شما پروانه کدام شهر یا کانون را دارد، باید به کانون همان محل مراجعه کنید اما کانون وکلای دادگستری مرکز، شامل تهران و شهرهای اطراف تهران، در میدان آرژانتین واقع است. با مراجعه به دادسرای کانون و تقدیم شکایت، این مرجع، رسیدگی را شروع می‌کند و پس از احضار وکیل و بررسی دلایل طرفین نهایتا رأی را صادر می‌کند. این رأی قابل تجدیدنظر در دادگاه انتظامی قضات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید