• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93295
+
-

روایت‌های جدید از همکاری‌های ظریف و سردار سلیمانی در کنترل اوضاع منطقه

ژنرال دیپلمات

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی یک ژنرال بود، ولی در مذاکره یک دیپلمات تمام‌عیار بود - عراقچی: بزرگ‌ترین تغییر معادله‌ منطقه‌ای بعد از ترور سردار سلیمانی رخ داد

ژنرال دیپلمات

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

دیروز دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه میزبان نشستی درباره ابعاد سیاسی و راهبردی ترور سردار سلیمانی بود. سخنرانان این نشست، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل بین‌الملل مجلس بودند. در این نشست روایت‌های تازه‌ای درباره سردار سلیمانی بیان شد؛ ازجمله ناگفته‌هایی درباره مذاکرات سه‌جانبه ایران، آمریکا و عراق با هدایت سردار سلیمانی.
سیدعباس عراقچی در این نشست با تأکید بر اینکه شهادت سردار سلیمانی و پاسخ ایران معادلات قدرت در منطقه را تغییر داد، بیان کرد: ما یک فرمانده را از دست دادیم‌ اما فرماندهی مقاومت و انگیزه‌های‌مقاومت برقرار است. تردید ندارم اثر شهید سلیمانی در پیشبرد مقاومت بیشتر از سردار سلیمانی خواهد بود.

این دیپلمات ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا در ۴۰سال اخیر بود، گفت: آمریکا در راستای فشار حداکثری به ایران، تقابل نظامی را در دستور کار قرار داد اما وقتی ایران‌ به پایگاه آمریکا حمله کرد یک ضربه راهبردی به آمریکا وارد شد و آمریکا از پاسخ عاجز ماند و این تحولی بزرگ در راهبرد‌های منطقه‌ای ایجاد کرد.
او با تأکید بر اینکه میزان ‌تلفات آمریکایی‌ها در حمله موشکی ایران اهمیتی ندارد، گفت: البته اینکه آمریکا تصمیم‌گرفت بگوید حمله ایران تلفاتی نداشته تا آن را پاسخ ندهد، یک موضوع دیگر است. به هر حال آمریکا قادر به پاسخ نبود. حمله به عین‌الاسد یک‌موازنه نظامی بین ایران و آمریکا ایجاد کرد.
معاون وزیر خارجه در همین رابطه اضافه کرد: اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند چون‌ حمله ایران تلفات نداشت جواب ندادیم یک‌بهانه بود. درواقع ایران قدرت بازدارندگی داشت و به شکلی پاسخ داد که ضربه بعدی را آمریکا نزد.
عراقچی تأکید کرد: اسرائیل خیلی تلاش کرد با حمله به منافع ایران در سوریه، ما را وارد درگیری کند اما ما جواب نمی‌دادیم و می‌گفتیم تو طرف ما نیستی و آمریکا طرف ماست و اسرائیل در قد و قواره‌ای نیست ما با او وارد درگیری نظامی شویم؛ البته اقدامات اسرائیل پاسخ دارد که دیگران می‌دهند اما ما با آمریکا طرفیم.

در این نشست حسین امیرعبداللهیان هم با بیان اینکه سردار سلیمانی ژنرال بود اما در عین حال یک دیپلمات تمام‌عیار هم بود، گفت: زمانی که مذاکرات سه‌جانبه با عراق و آمریکا را داشتیم، رهبری مسئولیت مذاکرات را به سردار سلیمانی سپرد. سردار سلیمانی برای هر مرحله مذاکره بیش از ۱۰۰ساعت جلسه می‌گذاشت که این جلسات گاهی تا ۲ بامداد ادامه می‌یافت. سردار حتی درباره تشریفات هم جزئیات را بررسی می‌کرد؛ مثلا برای دعوت احتمالی ضیافت ناهار گفت اگر آمریکا دعوت کرد، دعوت را رد نکنید اما به شرط حضور عراقی‌ها به‌عنوان طرف ثالث. معاون اسبق وزیر خارجه اضافه کرد: یک‌بار در زمان مذاکرات برجام سردار‌سلیمانی از من خواست به آقای ظریف بگویم که اطلاعاتی هست حتما با جان کری مطرح کند، موضوع درباره اعزام چند فروند سی‌۱۳۰ آمریکا به موصل و جلسه آمریکایی‌ها با داعش بود و تخلیه تسلیحات در موصل و آقای سلیمانی گفت اگر کری مستندات خواست ما داریم و ‌می‌دهیم. بعدا آقای ظریف به کری گفت و مشخص شد گویا یک بخش نظامی در آمریکا آن اقدام را انجام داده بوده است.



علت سفر مقامات قطری به ایران بعد از ترور سردار


سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره اقدام اروپا در استفاده از مکانیسم ماشه گفت: اکنون مکانیسم ماشه به‌معنای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت مطرح‌نشده، بلکه سازوکار حل و فصل اختلافات را مطرح‌کرده‌اند که ما معتقدیم بند۳۶ برجام را ما فعال کرده‌ایم و اروپایی‌ها به لحاظ حقوقی و سیاسی نمی‌توانند این سازوکار را فعال کنند. چون اقدام ما اقدام جبرانی نسبت به خروج آمریکا از برجام بوده آنها نمی‌توانند اقدام‌جبرانی نسبت به اقدام جبرانی انجام دهند. معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیر قطر به ایران هم بیان کرد: از قبل این سفر طراحی شده بود. بعد از ترور سردار سلیمانی دوستان قطری اصرار داشتند برای رد شایعات مبنی بر استفاده آمریکا از پایگاهی در قطر به تهران سفر کنند. قطری‌ها تأکید کردند اجازه نمی‌دهند از خاک این کشور علیه ایران اقدامی صورت بگیرد؛ البته شایعات درباره پرداخت پول به ایران به‌خاطر سقوط هواپیمای مسافربری هم مطرح بود که اینها صحت ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید