• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93242
+
-

غیب‌شدن سهمیه بنزین

   با اجرای سهمیه‌بندی بنزین برخی صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اعلام می‌کنند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوخت‌گیری بیش از ۲ لیتر کسر می‌شود؛ موضوعی که سبب تقویت شائبه کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت شد و کارگران این جایگاه‌ها در ردیف نخست متهمان این پدیده قرار گرفتند.
  هنوز هم کم‌شدن 2 تا 4 لیتری سهمیه بنزین از کارت سوخت مالکان خودروها مشکلی است که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی علت اصلی آن را دقت‌نکردن افراد در نحوه صحیح سوخت‌گیری و خارج‌کردن کارت سوخت از سامانه پیش از اتمام عملیات سوخت‌گیری تلقی می‌کنند.
   واقعیت آن است که سامانه هوشمند سوخت به‌گونه‌ای طراحی شده که با واردکردن کارت در کارتخوان و مشخص‌شدن مقدار سهمیه، ابتدا 3.99 لیتر (معادل یک پیمانه) از سهمیه کارت کسر و سپس سوخت‌گیری آغاز شده تا پیمانه اول به اتمام برسد. با گذرکردن میزان سوخت‌گیری از سقف پیمانه اول، مجدد 3.99 لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و با ادامه سوخت‌گیری این فرایند به‌صورت پیمانه‌ای تکرار خواهد شد.
   کسرشدن 2تا ۴ لیتری سهمیه بنزین همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارتخوان حین سوخت‌گیری نیز با همان موضوع پیمانه‌ای کسرشدن ذخیره کارت سوخت مرتبط است؛ بدان معنا که اگر حین سوخت‌گیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه 3.99 لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود. به‌نحوی که اگر فرد ۲ لیتر سوخت‌گیری کرده و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه کارت سوخت خودرو وی کسر می‌شود اما به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده هزینه سوخت محاسبه می‌شود. درصورتی که همان کارت مجددا وارد همان کارتخوان شود، سهمیه کسرشده بیش از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کسر و به کارت برگردانده می‌شود.
   برای جلوگیری از این مشکل، متقاضی سوخت‌گیری باید ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار داده، رمز آن را وارد کند، نازل را برداشته و سوخت‌گیری را آغاز کند. نکته مهم آن است که پس از اتمام سوخت‌گیری باید قبل از هر اقدامی نازل را به درستی سرجای خود  قرار داده و سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید