• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 30 دی 1398
کد مطلب : 93236
+
-

بارش شادی

همشهری از حال و هوای دیروز شهر بعد از بارش برف که رنگ نشاط به‌خود‌گرفته و سفیدپوش شده بود گزارش می‌دهد

گزارش
بارش شادی


دیروز آسمان تهران به پایتخت‌نشین‌ها روی خوش نشان داد. بارش برف که از نیمه‌های شب شروع شد شادی و نشاط را به شهروندان هدیه داد و شهر را سفیدپوش کرد. برفی که برای ساعت‌های پی‌درپی بارید و شیرینی تعطیلی مدارس را با بازی‌های کودکانه در پارک‌ها و فضاهای عمومی آمیخت. آدم برفی‌هایی که در گوشه و کنار پارک‌های تهران با شکم‌های چاق و     دماغ‌های  هویجی ساخته شدند هم دلخوشی‌های روز برفی را بیشتر کردند.
روز گذشته خیلی از شهروندان تهرانی در اوج بارش دانه‌های سفید و پنبه‌ای برف از آسمان حتی از سرخوردن ناگهانی و زمین خوردن هم لذت بردند و قهقهه زدند. چه عابران پیاده‌ای  که تلاش می‌کردند تا برف‌های کوبیده نشده را در مسیر حرکتشان پیدا کنند و با راه رفتن روی آنها صدای «قیرچ»، «قیرچ» برف را در بیاورند. تهران بعد از هفته‌ها فضای غم، اندوه و تنش که از زمان افزایش قیمت بنزین برفضای شهر حاکم و با حوادث دیگری همچون سقوط هواپیمای اوکراینی همراه شد، روز نسبتا شادی را پشت سر گذاشت و در نهایت برف آن قدر بارید که برای ساعت‌ها نشاط را به شهر و شهروندانش هدیه داد. کوچه‌ها، خیابان‌ها و فضاهای عمومی که پوشیده از چندین و چند سانتی‌متر برف شده بود به بستری برای بازی و لذت بردن از طبیعت و زیبایی‌های آن بدل شده بود و تعداد زیادی از  خانواده‌ها و گروه  دوستان را می‌شد دید که با صورت‌های سرخ شده از سرما به سوی هم گلوله‌های ریز و درشت برف پرتاب می‌کردند یا اینکه در جست‌وجوی پس‌زمینه‌ای برفی برای عکس‌های سلفی می‌گشتند.
در این بین شهروندانی هم بودند که برای تردد راحت‌تر خود و همسایگانشان با پارو به جان برف‌های جمع شده جلوی در خانه‌ها و مغازه‌ها افتادند و با پاشیدن نمک تلاش کردند تا شرایط بهتری را برای عبور و مرور خود و دیگران فراهم کنند. در این میان چقدر قشنگ بود دیدن افرادی که با حس مسئولیت اجتماعی تلاش می‌کردند تا برف را از روی شاخه‌های درختان فرو ریزند و تن سنگین شده ساکنان سبز شهرها را سبک‌ترکنند.




 علی که در گوشه میدان هفت تیر با دسته پاروی قرمز رنگش تلاش می‌کرد تا شاخه‌های بالایی کاجی را از زیر بار برف رها کند، می‌گوید: «این درخت روبه‌روی مغازه مانتوفروشی من قرار دارد و فضای قشنگی را جلوی فروشگاه ایجاد کرده، خودم به آن آب می‌دهم و رسیدگی می‌کنم؛ بنابراین وظیفه دارم برف را از روی شاخه‌هایش که ممکن است از سنگینی بشکنند، بردارم.» 
او می‌گوید: «  کاش هر کسی در مسیر حرکتش تاجایی که می‌تواند و دستش می‌رسد درخت‌ها را که حال و هوای قشنگی به شهر داده‌اند و ممکن است به‌خاطر برف شاخه هایشان بشکند، تکان بدهد.»
تعطیلی مدارس به‌دلیل بارش برف بسیاری از کودکان را با مادرها و پدرهایشان به کوچه‌ها و به‌خصوص پارک‌ها کشاند و صدای خنده کودکان را  می‌شد در فضای بسیاری از پارک‌ها شنید و جست‌وخیزشان را در میانه دانه‌های سفید تماشا کرد. دیروز پارک ملت حال و هوایی پر  شور و نشاط را به‌خاطر حضور کودکان، خانواده‌ها و جمع‌های دوستان تجربه کرد. بارش چندین ساعته برف مناظر طبیعی را در پارک رقم زده و در این بین فضایی ایجاد شده بود برای قدم‌زدن‌های دو‌نفره و برف‌بازی جوانان تا برای ساعتی هیجانشان را خالی کنند. دو دختر جوانی که در پارک ملت به سوی هم گلوله‌های برف پرتاب می‌کنند، می‌گویند کارمند شرکتی در برج روبه‌رویی پارک هستند و ترجیح داده‌اند،  نیم ساعت وقت ناهار را به پارک بیایند و علاوه بر خوردن ساندویچ  کمی هم برف‌بازی کنند. یکی از آنها که گلوله نسبتا بزرگی از برف  دستش هست، می‌گوید: «کاش برف خبرهای بد این مدت را بشوره و ببره.» 





برف پارووو می‌کنیم
اما در این بین نه‌تنها چهره شهر که شبکه‌های اجتماعی هم تقریبا پوشیده از برف شده بود و بسیاری با گذاشتن تصویر و نوشتن جملاتی تلاش کردند تا با بارش دانه‌های سفید همراه شوند؛ آن هم در شرایطی که تا همین دیروز بخش مهمی از فعالان شبکه‌های مجازی یا از سیل و مصیبت‌های آن می‌نوشتند، یا از حوادث آبان و سقوط هواپیمای اوکراینی  یا یأس و ناامیدی که بر جامعه حاکم شده است. روزگذشته فضای غالب در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی آرامش بود؛ برف باعث شد بود بخش زیادی از کاربران و فعالان این فضا از توییتر گرفته تا تلگرام و اینستاگرام برای ساعتی هم که شده به تنش‌های اجتماعی، تصاویر تلخ بی‌پایان و... آتش بس اعلام کنند و به هم فرصت دهند تا از بارش برف انرژی بگیرند. 
پر کاربردترین هشتگ دیروز #برف بود. یکی از کاربران نوشت: «اگه کل ایران برف بیاد هیشکی خبردار نمیشه، کافیه 2میلی‌متر برف تو تهران بیاد، توییتر و اینستاگرام زیر میلیون‌ها تن برف و بهمن دفن‌میشن.» یکی دیگر از کاربران توییتر هم یاد ایام قدیم و برف‌های سنگینش افتاده و نوشته بود: «برررف پاروو می‌کنیم! یادش بخیر مشاغل فصلی قدیم البته الانم فکر کنم بعضی جاها باشه.» کاربردیگر هم توییت کرده بود: «صبح برفی خود را چگونه آغاز کردید؟ با جیغ یه پسربچه 26ساله که با ذوق می‌گفت آخ‌جان برف اومده تعطیله.» مریم هم در توییتی خدا را شکر کرد و نوشت: «خدایا شکرت برای بارش برف امروز در تهران؛ نقاشی زیبای خالق در طبیعت...»
همچنین شبکه‌های اجتماعی پوشیده از تصاویر و استوری‌های برف شد و بسیاری از کاربران عکس‌های قشنگی از بارش برف، قدم‌زدنشان روی برف و ردپاهایی که روی برف جامانده بود منتشر کردند. یکی از کاربران اینستاگرام در کنار تصویری از بارش برف از آسمان و تصویر دیگری از ردپاهای در برف نوشت: «مسیر من کدام است؟» پریسا با گذاشتن تصویری از درختی پوشیده شده از برف نوشت: «کاش همه درخت دم خونه‌شون رو بتکونن.» صوفیا هم کنار عکس جمعی با دوستانش در برف نوشت: «برف اومده و داریم سعی می‌کنیم به زندگی برگردیم، ولی به‌معنای این نیست که فقدان‌ها و مشکلات رو فراموش می‌کنیم.» در این بین کاربران زیادی هم بودند که با حال‌وهوای روز شعرهایی را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذاشتند. مثلا یکی از کاربران اینستاگرام در کنار تصویری از پارکی پر از درخت‌های سفیدپوش، نوشت: «جز روزگار من/ همه‌‌چیز را سفید کرده برف. #شمس لنگرودی.»
البته در این بین هیجان بیش از اندازه برخی از کاربران نسبت به بارش برف با واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. یکی نوشته بود: «به قرآن توی روستای ما 20سانت برف اومد انقدر مسخره بازی درنیاوردیم! این دیگه چه کاریه شما تهرانی‌ها می‌کنید!»






پیام تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره بارش برف

ـ  مجتبی یکی از کاربران توییتر: انقد عکس برف نذارید، شاید یه سریا برف نداشته باشن، دلشون بسوزه.
ـ  یکی از کاربران توییتر: بچه که بودیم، تو محلمون وقتی برف میومد مواظب بودیم بچه‌ها جاهای دیگه‌ محله که هنوز برف داره نرن تا هم بیشتر از بودنش لذت ببریم هم به خیالمون موندن برف ولو به اندازه کمم باعث بشه مدرسه نریم. یادش بخیر
ـ یکی از کاربران توییت کرد: #محبوب_من برف آمد ولی تو هنوز نیامدی.
ـ کاربری با نام «کاراکتر بیگانه» هم در توییتی نوشت: «برف دوتا بیماری مزمن ایجاد میکنه؛ یک: خراب‌کردن برف‌های دست‌نخورده. دو: سعی در خراب‌نکردن برف‌های دست‌نخورده.»
ـ کاربری در اینستاگرام با گذاشتن تصویری از بارش برف نوشت: «تابه‌حال به رنگ دلتنگی فکر کرده‌ای؟ دلتنگی سپید است، همرنگ این دانه‌های برف روی زمین، خالی از ردپای تو.»


این خبر را به اشتراک بگذارید