• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93149
+
-

دفاع معاون اول از اظهارات رئیس‌جمهور درباره ارتباط سیاست خارجی و اقتصادی

اقتصاد را نمی‌توان حبس‌کرد

اقتصاد را نمی‌توان حبس‌کرد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع از اظهارات اخیر حسن روحانی درباره ارتباط اقتصاد و سیاست خارجی بر لزوم ارتباط اقتصاد کشور با فضای بین‌الملل گفت: گاهی اوقات وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد، برخی فکر می‌کنند این یک کار غیرانقلابی است درحالی‌که این کار عین انقلاب است. اقتصاد به‌عنوان یک مجموعه دارای محیطی درونی و پیرامونی است و اثر  بخش پیرامونی بیشتر از اثر درونی و مسائل داخلی است.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور که در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش سخن می‌گفت اظهار داشت: این موضوع حتی در مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی نظام که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در حال اجراست لحاظ شده و یکی از 5رویکرد اصلی این سیاست‌ها برون‌گرایی و تعامل و کار با دنیاست. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 4اصل دیگر شامل درون‌زایی به‌معنای استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی کشور، دانش بنیانی، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است.
جهانگیری تصریح کرد: حتما نمی‌شود اقتصاد را حبس کرد بلکه باید با دنیا در زمینه مسائل اقتصادی همکاری کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهور پنجشنبه هفته گذشته در جمع مدیران بانکی کشور با بیان اینکه اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی در آمیخته است، گفته بود: یک بخش از اقتصاد ما وصل به سیاست و سیاست خارجی است. اگر کسی بگوید من به سیاست خارجی کار ندارم، من به دنیا کار ندارم، کاملا درونگرا هستم، داخل دروازه‌هایم فکر می‌کنم و همه مشکلات اقتصادم را حل می‌کنم. حالا من بلد نیستم، البته اقتصاددان هم نیستم ولی بلد هم نیستم. اگر اقتصاددانی بلد است بیاید به ما بگوید. تمام روابط خارجی تخریب شده باشد، بهم ریخته باشد، مردم احساس کنند هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به ما فشار بیاورد و در فروش محصولات ازجمله نفت با مشکلات مواجه باشیم، اما اقتصاد مملکت هم هیچ دست نخورد. حداقل من بلد نیستم.

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دی‌ماه امسال پردلهره، سخت و پر از خبرهای غیرمترقبه و داغ‌های بزرگ بود گفت: امروز از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم و آمریکایی‌ها برای نخستین بار در تاریخ خود رسما یک سردار نامی کشورمان را ترور کرده‌اند. آنها می‌دانستند که ما به این اتفاق عکس‌العمل نشان می‌دهیم. بر همین اساس تهدید می‌کردند که اگر عکس‌العملی نشان دهیم 52نقطه از کشورمان را مورد هدف قرار می‌دهند، اما برادران عزیز سپاهی ما پاسخ محکمی به آنها دادند.
وی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق بعد از چند روز از این اتفاق گفت‌: از آنجایی که آمریکایی‌ها نمی‌توانند خیلی مسائل را مخفی کنند، یکی بعد از دیگری آمار تلفات مربوط به حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را اعلام کردند. جهانگیری با تأکید بر اهمیت شفافیت در مواجهه مسئولان با مردم اظهار کرد: هر کسی در هر مسئله‌ای پنهان‌کاری کند ضرر کرده است. یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن ۱۷۶ نفر انسان محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.
 معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا 3-2روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم‌ترین کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود به وضع زندگی مردم در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرایط اقتصادی داخل کشور سخت و وضع معیشت مردم دشوار است. در دهه 90یکی در سال 90و دیگری طی سال‌های 97و 98با دو شوک تورمی مواجه شدیم که قدرت خرید مردم را کاهش داد. همچنین بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل علیه کشورمان اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: گرچه پیگیری اعمال تحریم‌ها به‌صورتی که امروز مشاهده می‌کنیم در تاریخ استثنایی است اما در شرایط اقتصادی نسبت به آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از ثبات و آرامش خوبی برخورداریم و وضع واردات، تولید و صادرات خوب است.
جهانگیری اظهار کرد:‌ البته در موضوع نفت خام شرایط به‌گونه‌ دیگری است؛ چرا که به‌دلیل اعمال تحریم‌ها صادرات‌مان با محدودیت‌هایی مواجه شده و این در حالی است که یکی از منابع مهم درآمدی بودجه دولت نفت خام است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید