• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 دی 1398
کد مطلب : 93134
+
-

نیوزلند: کنسرو شیر

شیرهای‌ پولساز

شیرهای‌ پولساز

آوین آزادی_روزنامه نگار

اقتصاد نیوزلند به کشاورزی گره‌خورده است. کشوری در نزدیکی استرالیا و اقیانوس آرام که به مزرعه‌های سرسبز و دشت‌های تکرار نشدنی‌اش معروف است. پنجاه‌و‌هفتمین کشور صادر‌کننده جهان، در سال 2017، 37میلیارد دلار صادرات داشته و تراز تجاری آن، مثبت 988میلیون دلار برآورد شده است. محصولات کشاورزی و گوسفند و بز از مهم‌ترین اقلام صادراتی نیوزلند به شمار می‌روند. نیوزلند آرام و آزاد، در 268کیلومترمربع مساحت ِخود، 4‌میلیون و700هزار نفر جمعیت را جای داده و شغل عموم مردم این کشور، کشاورزی است. اصلی‌ترین راه تامین درآمد نیوزلندی‌ها از راه صادرات کنسرو شیر است؛ 14درصد حجم صادرات این کشور را کنسرو شیر بدون آب تشکیل می‌دهد. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که حدود 40درصد از حجم صادرات نیوزلند، در حوزه کشاورزی است. چین (با 8.79میلیارد دلار)، استرالیا (با 5.61میلیارد دلار)، آمریکا (3.61میلیارد دلار)، ژاپن (با 2.3میلیارد دلار) و کره‌جنوبی (با 1.14میلیارد دلار) از بزرگ‌ترین مقاصد صادرات نیوزلند به شمار می‌روند.

ویژگی‌های محصول صادراتی 
کنسروهای شیر نیوزلندی در جهان هواداران بسیاری دارد. محتوای این کنسروها، ‌شیر تازه پرچربی است که همه آب آن گرفته شده و محصول نهایی یک شیر غلیظ خالص است که ماندگاری بالایی دارد. نیوزلند در سال 2017، 5.3میلیارد دلار شیرکنسرو شده صادر کرده است که 14درصد حجم تجارت این کشور را شامل می‌شود. نیوزلند، رتبه اول صادرات این کالا را در جهان  به‌خود اختصاص داده است؛ کنسرو شیر نوع محبوبی از لبنیات است که عموما با شکر شیرین می‌شود و به‌عنوان صبحانه یا میان‌وعده مصرف می‌شود. حجم تجارت جهانی کنسرو شیر، بر اساس آمارهای پایگاه oecworld به 18.9میلیارد دلار در سال 2017رسیده است و این رقم، این کالا را در رتبه 173اقلام تجاری جهان قرار داده است.

کشورهای خریدار 
چین اصلی‌ترین خریدار شیرهای نیوزلندی است. این کشور بزرگ، مشتری 33درصد شیر نیوزلند است که حجم تجارت این کالا بین چین و نیوزلند را به 1.77میلیارد دلار رسانده است. الجزایر دومین مشتری بزرگ شیر نیوزلند است که 7.7درصد کنسروهای تغلیظ شده این کشور را می‌خرد و در سال 2017برای این موضوع، 413میلیون به نیوزلند پرداخت کرده است. امارات با حجم تجارت 345میلیون دلار در جایگاه سوم خرید شیر از نیوزلند رسیده که این یعنی 6.5درصد از کنسروهای شیر این کشور به امارات می‌رسد. مالزی با 5.2درصد و 278میلیون دلار در جایگاه چهارم ایستاده است.

مقایسه با درآمد نفت ایران
درآمد ناشی از صادرات نفت‌خام در ایران، 5برابر درآمد صادرات شیر در نیوزلند است. در مقایسه با جمعیت اما، ماجرا اندکی فرق می‌کند. هر ایرانی در سال گذشته، 360دلار از محل نفت‌خام درآمد داشته و این در حالی است که هر نیوزلندی فقط از محل صادرات کنسرو شیر، هزارو127دلار کسب کرده است. در ظاهر اگرچه درآمد نفت ایران 5برابر است اما اگر بخواهیم اندازه کشورها را در مقایسه‌ لحاظ کنیم، شیر نیوزلند 3.1برابر درآمدزا‌تر از نفت ایران بوده است.

وضعیت اقتصادی 
اقتصاد نیوزلند، با توجه به امکاناتی که در دست دارد، یک اقتصاد تحسین برانگیز است. رشد اقتصادی این کشور در سال 2016، 4.2درصد بوده که در سال 2018به 2.8درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ تورم در نیوزلند حدود یک تا 2درصد است و آخرین آمارها این نرخ را در سال‌جاری، 1.8برآورد کرده‌اند. گفتنی است که نرخ بیکاری در این کشور سرسبز، 4.2درصد اعلام شده است و در رتبه‌بندی امسال بانک جهانی، نیوزیلند با امتیاز 86.6(از ۱۰۰) بهترین کشور دنیا در زمینه سهولت کسب‌و‌کار معرفی شده است. این در حالی است که رتبه نخست در کارآفرینی، حفاظت از اقلیت سرمایه‌گذار و ثبت آسان کسب‌وکار و دادن اعتبار را هم از آن خود کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید