• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93076
+
-

مراسم قرعه‌کشی سانس نمایش فیلم‌های جشنواره برگزار ‌شد

آغاز میزبانی ملت

آغاز میزبانی ملت

مسعود میر _ روزنامه‌نگار

باید پناه‌ ببریم به سالن تاریک سینما و دلمان را خوش کنیم به تماشا، شاید سینما کمی حالمان را بهبود بخشد. شاید بتوانیم دو، سه ساعتی فارغ شویم از غم و در آغوش سینما آرام بگیریم. اینگونه است که هنوز هم جشنواره نفس می‌کشد و جوانه‌های امید هر چند بی‌رمق، اما سرشاخه سرمازده با یاْس تکیده نشده ‌است.
میزبانی ملت صبح سوزناک پنجشنبه رسما آغاز شد و قرعه‌کشی برای مشخص‌شدن سانس نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم، نخستین بهانه برای دورهم جمع شدن اهالی رسانه و سینما در اتمسفر فجر سی‌و‌هشتم لقب‌گرفت.

همدلی و دیگر هیچ
رسم است که در چنین مراسمی دبیر جشنواره سخنرانی می‌کند و این رسم در مراسم قرعه‌کشی امسال هم انجام ‌شد. ابراهیم داروغه‌زاده در صحبت‌هایی از همه سینماگرانی که بنا را به همدلی گذاشتند و می‌خواهند با سینما، اندکی از حزن مردم بکاهند و آنها را دلگرم کنند، تقدیرکرد. او از لغو مراسم افتتاحیه جشنواره به احترام سوگواران روزهای اخیر خبر داد و سفر برخی سینماگران به استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان را یادآور شد. او سپس اعلام‌ کرد که در جشنواره پیش‌رو، 3 سانس اول به فیلم‌های بخش نگاه‌ نو و سودای سیمرغ اختصاص یافته و سانس‌آخر مخصوص فیلم‌های مستند و کوتاه است.

سودای خورشید
بعد از مشخص‌شدن روزهای نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند، نخستین قرعه برای مشخص‌شدن زمان نمایش فیلم‌های بخش سودای سیمرغ به نام «خورشید» افتاد. فیلم مجید مجیدی طبق قرعه‌کشی قرار است در نخستین سانس روز دوم جشنواره به نمایش درآید؛ هرچند که خبرهای جسته گریخته‌ای به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه شاید آخرین فیلم مجیدی به موقع از تنور بیرون نیاید که اگر اینگونه شود احتمالا یکی از فیلم‌های رزرو، جانشین خورشید می‌شود و «خورشید» می‌ماند تا طلوع در جشنواره‌ای بین‌‌المللی مانند کن...

کام عمیق برای آغاز ماراتن 
جشنواره پرحاشیه امسال با «سه کام حبس» آغاز می‌شود. یک آغاز نمادین لااقل در دایره اسامی و خلاصه قرار است فیلم سامان سالور در روز اول جشنواره و در سانس اول روی پرده‌ برود. با این حساب پریناز ایزدیار و محسن‌تنابنده نخستین بازیگرانی خواهند ‌بود که بعد از آرم جشنواره سی‌و‌هشتم روی پرده به چشم می‌آیند.
آخرین فیلمی هم که در سینمای رسانه به نمایش در می‌آید در سانس چهارم روز بیست و یکم بهمن‌ماه جا خوش کرده و بعد از سه کام حبس عمیق ختم می‌شود به «پروژه ازدواج».

هشتاد و هشت گردو
محمدحسین مهدویان در روز قرعه‌کشی در پردیس ملت حاضر بود، اما مهم‌ترین اتفاق درباره درخت گردو را تهیه‌کننده این فیلم با یک قول راجع به کمک مالی به سیل‌زده‌های استان سیستان و بلوچستان رقم زد. مصطفی احمدی قول داد تا 88میلیون تومان از درآمد نمایش این فیلم در سینماهای مردمی جشنواره را به سیل‌زده‌ها اهدا کند.

یادمان شادمانی
جشنواره ‌بروهای حرفه‌ای حتما در سال‌های گذشته مهدی شادمانی را دیده بودند. روزنامه‌نگاری که به‌رغم وضعیت نامساعد جسمی، خود را برای فیلم‌های کارگردانان محبوبش به کاخ جشنواره می‌رساند و درد سرطان را با سینما تسکین می‌داد. امسال مهدی شادمانی همکار درجه یک ما در مؤسسه همشهری قید دنیا را زد و جای خالی او در جشنواره سی‌و‌هشتم از همین حالا به چشم می‌آید. در روز قرعه‌کشی، دختر و پسر مهدی شادمانی برای برداشتن قرعه یکی از فیلم‌ها روی صحنه آمدند تا نام او از یادمان نرود.

این خبر را به اشتراک بگذارید