• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93038
+
-

روحانی در همایش بانک مرکزی:

فاصله بین جنگ و صلح یک گلوله است

فاصله بین جنگ و صلح یک گلوله است

رئیس‌جمهور پنجشنبه 27دی‌ماه صراحتا از تأثیر بن‌بست روابط خارجی در مشکلات داخلی کشور سخن گفت و به حامیان افزایش تنش روابط خارجی ایران، شرایط تهدید نظامی قدرت‌های بزرگ در سال92 کشور را یادآور شد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در پنجاه‌ونهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور، با اشاره به اینکه در جهان سیاست، ما باید کار و تلاش کنیم و روزی نبوده که در دولت به فکر سیاست خارجی نباشم، گفت: به‌عنوان مسئول شورای‌عالی امنیت ملی، روزانه از امنیت و جلوگیری از برخورد نظامی مراقبت می‌کنم؛ اگر مراقبت روزانه انجام نگیرد، فاصله بین جنگ و صلح فقط یک گلوله است. روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور قبلی فرانسه در جلسه خصوصی و حتی در سفر به پاریس در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما 6کشور قاطعانه برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته و مصمم به انجام آن در سال2013 بودیم، تأکید کرد: «رئیس‌جمهور فرانسه گفت که بعد از انتخابات سال2013 شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و از تصمیم خود منصرف شدیم و هیچ فردی در دنیا این گفته‌ها را تکذیب نکرد.»

حداقل من بلد نیستم
روحانی با بیان اینکه اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی درآمیخته است، ادامه داد: «یک بخش از اقتصاد ما وصل به سیاست و سیاست خارجی است. اگر کسی بگوید من به سیاست خارجی کار ندارم، من به دنیا کار ندارم، کاملا درونگرا هستم، داخل دروازه‌هایم فکر می‌کنم و همه مشکلات اقتصادم را حل می‌کنم؛ حالا من بلد نیستم، البته اقتصاددان هم نیستم ولی بلد هم نیستم. اگر اقتصاددانی بلد است بیاید به ما بگوید چگونه می‌شود تمام روابط خارجی تخریب شده باشد، به‌هم ریخته باشد، مردم احساس کنند هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به ما فشار بیاورد و در فروش محصولات ازجمله نفت با مشکلات مواجه باشیم، اما اقتصاد مملکت هم هیچ دست نخورد! حداقل من بلد نیستم.» رئیس‌جمهور در تشریح شرایط کشور یادآور شد: اگر مراقبت مداوم انجام نگیرد، بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است و یک گلوله می‌تواند جنگ بیافریند و خودداری از شلیک یک گلوله نیز می‌تواند منجر به صلح شود. مراقبت مداوم وظیفه دولت است و آن را دنبال می‌کند. او سیاست خارجی را موضوع مهم دیگر عنوان کرد و گفت: ارتباط با دنیای خارج و سیاست خارجی مهم است و نمی‌توان گفت که همه دشمن ما هستند. یکی از وظایفی که مردم با رأی خود روی دوش ما گذاشتند، این بوده که فتیله تنش‌ها را پایین بیاوریم. اینکه بگوییم دنیا با ما خوب نیست، نمی‌شود. باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و آیا راهی وجود دارد، یا نه. در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

فردای ترامپ قابل پیش‌بینی نیست
روحانی با بیان اینکه کارکردن با دنیا سخت است، گفت: «عده‌ای می‌گفتند طرف مقابل قابل اعتماد نیست، اتفاقا وقتی قابل اعتماد نباشند کار سخت است. راحت‌ترین راه این بود که کار را رها کنیم، در این حال همه تعریف می‌کردند و می‌گفتند این آدم به دنیا پشت کرد، اما آیا با این کار، کار مردم حل و یا گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌شد؟»  او با بیان اینکه با همه سختی‌ها، ثابت کردیم می‌شود با دنیا کار کرد، گفت: «در مذاکرات به یک توافق بین‌المللی با 6کشور رسیدیم که همه آن را تأیید کردند و به تأیید سازمان ملل هم رسید، حال ممکن است در دنیای سیاست یک فرد غیرقابل پیش‌بینی روی کار بیاید که امروز این اتفاق افتاده است. یک نفر نمی‌تواند بگوید که کار فردای ترامپ قابل پیش‌بینی است؛ نه ما می‌توانیم چنین چیزی بگوییم نه در آمریکا، نه در اروپا و نه حتی در کاخ سفید کسانی که با او کار می‌کردند و کار می‌کنند، نمی‌توانند کار ترامپ را پیش‌بینی کنند.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امروز وارد یک مقوله جدید شده‌ایم و تلاش ما این است که در این شرایط ضررمان حداقل شود، گفت: اقتصاد، سیاست و امنیت خارجی جدا نیستند و با هم ممزوج هستند.

40روز جشن می‌گرفتند
روحانی با یادآوری تلاش‌های سابق ترامپ برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران ادامه داد: «سال97 جلسه شورای امنیت سازمان ملل با حضور خود ترامپ برگزار شد، اما در این جلسه همه حاضران علیه ترامپ صحبت کردند و حتی اروپایی‌ها هم از اقدامات ترامپ حمایت نکردند و این یک موفقیت بزرگ سیاسی بود. 
حالا بعضی‌ها خیلی دلشان نمی‌خواهد کار خوب ما را تعریف و تبیین کنند اما اگر فرد دیگری بود، 40روز جشن می‌گرفتند و می‌گفتند که کار بسیار مهم و بزرگی انجام شده است. دولت ما مظلوم است و ما فقط می‌توانیم در چنین جلساتی بگوییم و توضیح دهیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم. دولت ترامپ جلسه‌ای هم در ورشو با هدف جلب حمایت و تحت فشار قرار دادن ایران برگزار کرد که با تلاش ما و وزارت خارجه در این جلسه هم به نتیجه نرسید.»  او با بیان اینکه در دنیای سیاست، باید با جهان کار و همکاری کنیم، گفت: «روزی نبوده است که ما در دولت به‌عنوان نماینده ملت به فکر سیاست خارجی کشور نباشیم. با دولت‌ها تماس گرفتیم و حرف زدیم. البته کار بسیار سخت بود و در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و عمل‌نکردن طرفین به تعهداتشان تصمیم گرفتیم کاهش تعهدات را به‌صورت گام‌به‌گام انجام دهیم. باید با اتحاد و وحدت و در کنار هم از مشکلات عبور کنیم و ما هم همزمان دنبال این هستیم که راه‌حل‌های سیاسی را دنبال کنیم و برای بهبود شرایط کشور دست روی دست نگذاشته‌ایم.» 
روحانی با بیان اینکه امروز در انرژی اتمی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر وضعیت هسته‌ای وضع‌مان بهتر از قبل برجام است، گفت: «امروز غنی‌سازی بیشتر از آن موقع انجام می‌شود و ما دست روی دست نگذاشته‌ایم. شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای سیاست، امنیت و اقتصاد باهم ارتباط تنگاتنگ دارند.»

بعد از پاسخ ایران آمریکا عقب‌نشینی کرد

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کمتر کشوری در دنیاست که در برابر آمریکا بایستد و صریحا اعلام کند و یک پایگاه نظامی مهم منطقه‌ای آن را زیر موشکباران قرار دهد، گفت: آمریکا به همه کشورهای دنیا ظلم و تجاوز می‌کند و ممکن است برخی را با زبان تهدید کند، اما در مقام عمل، این جمهوری اسلامی ایران بود که برای یک شب پایگاه آنان را به لرزه در آورد و پنتاگون را برای 24ساعت بیدار نگه داشت.روحانی با بیان اینکه این نکته بسیار مهمی است که آمریکا را ناچار کردیم از تهدیدات خود عقب‌نشینی کند، افزود: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که اگر ایران به ترور سردار سلیمانی پاسخ دهد، 52نقطه مهم ازجمله مراکز فرهنگی و تاریخی ایران را هدف قرار داده و منهدم می‌کند، اما وقتی جمهوری اسلامی ایران به این پایگاه نظامی حمله می‌کند، لحن و برنامه وی تغییر کرده و صریحا و رسما عقب‌نشینی می‌‌کند. رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه دردناک سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که 176نفر عزیز و کبوتران علم و دانش و تحقیق بال‌هایشان در آسمان می‌سوزد و به زمین فرود می‌آیند، ادامه داد: یک ملت داغدار ‌شد و یک نفر در کشور نبود که اظهار همدردی نکند و در همین ارتباط باید گام‌های بعد از این اشتباه بزرگ برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید