• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93035
+
-

مرور حوادثی که در سال‌جاری ایرانیان را به کام مرگ کشیده است

روزهای تلخ نودوهشت

نیمی از مرگ‌ها در ایران زودرس است

روزهای تلخ نودوهشت

آوین آزادی _روزنامه نگار

اینجا، جان ارزان است و نیمی از آدم‌ها زودتر از آنچه باید می‌میرند. آمارهای رسمی منتشر شده از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صحه بر این گزاره می‌گذارد که «در ایران سالانه تقریبا 375هزار مرگ رخ می‌دهد که نزدیک به ۵۰درصد آنها زودرس محسوب می‌شود». این در حالی است که در جوامع پیشرفته سهم مرگ‌های زودرس در گرفتن جان آدم‌ها تنها بین 15تا 20درصد است. آمار‌ها می‌گویند که تصادف‌های جاده‌ای و سکته قلبی و مغزی و سرطان از مهم‌ترین علل مرگ ایرانی‌ها در سال‌های اخیر به شمار می‌روند؛ براساس آمارهای لحظه‌ای پایگاه ایران شمار، از ابتدای سال 98تا 23دی امسال، 299هزار و 730نفر در ایران فوت شده‌اند.

در سال 98 چه مصیبت‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم؟ 

فروردین

سیل سال 

  امسال با سیل در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و تلفات و مصدومین زیادی از این واقعه به جا ماند. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام آخرین آمار تلفات حوادث سیل پایان سال ۱۳۹۷ و نوروز ۱۳۹۸ گفت: جمعا در ۱۳ استان کشور، ۷۰ نفر بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن، جان خود را از دست دادند. البته برخی منابع خبری در اعلام‌هایی غیررسمی می‌گویند تعداد تلفات سیل فروردین‌ماه در استان‌های کشور، بیشتر از این عدد بوده است.
  سیل در یکم فروردین‌ماه در استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی 17تلفات بر جای گذاشت .
  پنجم فروردین ماه، 23نفر به واسطه سیل در استان‌های فارس، کرمانشاه و خوزستان جان خود را از دست دادند. 
  یازدهم فروردین‌ماه هم سونامی خفگی با آب به استان‌های لرستان و همدان رسید و جان 21نفر را گرفت. 

آبان
زلزله‌ در آذربایجان و مسجدسلیمان 

  از ابتدای سال 98، شهرهای مختلف ایران، ‌زلزله‌های متعددی را تجربه کرده‌اند، اما بررسی‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که براساس اعلام سازمان اورژانس، تنها در شمال غرب ایران (‌تَرْک یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی و مرکز دهستان کندوان) 7نفر از شهروندان جان خود را به این واسطه در 17آبان سال‌جاری از دست داده‌اند و همچنین در مهر‌ماه زلزله‌ای که به قدرت 5.7ریشتر، دهستان گلگیر از توابع شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان را لرزاند، منجر به فوت یک نفر شد.

اعتراض‌ها به سه برابر شدن قیمت بنزین 
  بیست و چهارم آبان ماه، روز تلخی برای ایران بود. در پی اعلام سه برابر شدن قیمت بنزین، اعتراض‌ها بالا گرفت و عده‌ای به خیابان‌ها آمدند. روایت‌ها درباره تعداد کشته‌شدگان درباره این اعتراض‌ها زیاد است. درحالی‌که منابع رسمی می‌گویند برای بیان تعداد تلفات نیاز به زمان و بررسی داریم. براساس اظهارات مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، 170نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دی
مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در کرمان 

 جنایت آمریکا علیه سردار قاسم سلیمانی در بغداد، موجب شد تا مردم در بسیاری از شهرها برای وداع با این سپهبد شهید به خیابان‌ها بیایند اما جمعیت زیاد و بی‌مسئولیتی مسئولان، موجب مرگ تعدادی از هموطنان در دی‌ماه سال‌جاری و در مراسم تشییع و بدرقه شهید سلیمانی شد. هفدهم دی‌ماه در شهر کرمان، 56نفر شامل 35مرد و 21زن در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.
 
هواپیمای اوکراینی 
 752، عددی که هرگز از یادمان نخواهد رفت؛ شماره پرواز هواپیمای اوکراینی که از تهران به مقصد کی‌یف قصد سفر کرده بود اما تنها 6دقیقه بعد، بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، به‌واسطه خطای انسانی و شلیک اشتباه پدافند سپاه، در شهریار سقوط کرد؛  خطایی که جان ۱۷۶ سرنشین آن را گرفت که براساس اعلام دولت، 146نفر آنها ایرانی بودند.

سیل جنوب 
 سیل در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اتفاق تلخ دیگر دی‌ماه بود؛ استان‌های مظلومی که این بار هم در سکوت رسانه‌ها، تا لحظه تنظیم این گزارش، به داغ 3نفر از شهروندان خود نشسته‌اند و خانه‌هایشان از دست رفته است.

سرطان

سرطان یکی از عامل‌‌های مهمی است که موجب مرگ زودرس ایرانی‌ها می‌شود. وزرات بهداشت در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده که سالانه 56هزارنفر بر اثر ابتلا به سرطان فوت می‌کنند و  34هزارنفر از کسانی که از سرطان فوت می‌کنند، زیر 70سال سن دارند.

آلودگی هوا 

 آلودگی هوا و ذرات سمی‌ای که این روزها در هوا وجود دارد، می‌توانند در درازمدت به یکی از اصلی‌ترین عامل قتل ایرانی‌ها تبدیل شوند. این موضوعی است که آمار سال‌های گذشته آن را تأیید می‌کند. 4هزار و ۸۱۰‌نفر از ساکنان تهران براثر آلودگی هوا در سال ۹۵، جان خود را از دست داده‌اند.
 میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۷، بالغ بر ۳هزارنفر از افراد بالای ۳۰ سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵‌نفر، سرطان ریه ۹۶‌نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸‌نفر و سکته‌های مغزی ۵۲۶نفر در این تراژدی سهم داشتند.
  براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هواست.

حوادث رانندگی 

  طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه اول سال 98، 9هزار و ۳۶۰‌نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند و این تعداد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته یک‌دهم درصد افزایش یافته است.
 آمارهای ایران شمار اما به شکل لحظه‌ای، تعداد تلفات جاده‌ای را تا لحظه تنظیم این گزارش 13هزار و 266نفر اعلام کرده است.
  روزانه 44نفر براثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

اپیدمی آنفلوآنزا 

  براساس اعلام ِ حسین عرفانیان- رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- تعداد کل تلفات بیماری آنفلوآنزا از اوایل مهر  تا روز دوم دی‌ماه 106نفر اعلام شده است. 

سکته قلبی و مغزی 

 سکته در برخی سال‌ها نخستین قاتل ایرانی‌ها و در برخی سال‌ها دومین یا سومین بوده است. سالانه در ایران بیش از ۱۵۰هزارنفر بر اثر سکته قلبی یا مغزی جان خود را از دست می‌دهند و تقریبا در سال 98 هم در بر همین پاشنه می‌چرخد،  اما هنوز آمارهای مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی برای این سال اعلام نشده است. 

پیاده‌های قربانی 

  سهم عابران پیاده در رقم زدن آمار تلفات جاده‌ای، قابل توجه است. براساس اعلام پزشکی قانونی در 7ماه نخست سال‌جاری 2هزار و ۱۸۱ عابر پیاده در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :