• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 دی 1398
کد مطلب : 93032
+
-

اهدای عضو، آخرین وصیت مرجان

اهدای عضو، آخرین وصیت مرجان

زن جوان پیش از اینکه دچار مرگ مغزی شود وصیت کرده بود که اگر اتفاقی برایش رخ داد، اعضای بدنش را اهدا کنند و همین وصیت بود که باعث اهدای زندگی به چند بیمار نیازمند شد.
به گزارش همشهری، مرجان چند هفته‌ای بود که دچار سردردهای شدید می‌شد. سردردهایی که منشأ آنها معلوم نبود و خودش تصور می‌کرد مسئله مهمی نیست و زود رفع می‌شود. اما جمعه گذشته وقتی این سردردها دوباره سراغش آمد، از حال رفت و همین باعث شد که خانواده‌اش نگران او شوند و وی را به بیمارستان منتقل کنند. مرجان و خانواده‌اش در زنجان زندگی می‌کردند که پس از بیهوش شدن او، همسرش سراسیمه با اورژانس تماس گرفت و وی به بیمارستان ولی‌عصر زنجان منتقل شد و آنجا بود که معلوم شد سردردهای زن جوان ناشی از تورم مغز او بوده است.
عادل، همسر مرجان می‌گوید: 8سال از زندگی مشترک من و همسرم می‌گذشت که این اتفاق افتاد. پیش از آن مرجان به سردردهایش توجه نمی‌کرد و می‌گفت که چیز مهمی نیست اما آن روز وقتی او را به بیمارستان بردم و پزشکان معاینه‌اش کردند، معلوم شد که ماجرا جدی و وخیم است.
خبری که پزشکان به همسر زن جوان دادند، او را شوکه کرد. باورش نمی‌شد که وضعیت همسرش چنین وخیم باشد و برای همین هر کاری کرد تا بتواند او را از خطر مرگ نجات دهد. وی ادامه می‌دهد: همه آزمایش‌ها، عکس‌ها و هر مدرک پزشکی که از او داشتیم را گرفتم و همسرم را به تهران آوردم و نزد پزشکان زیادی بردم. متأسفانه نظر همه پزشکان این بود که بازگشت مرجان به زندگی تقریبا غیرممکن است اما هنوز امیدوار بودم تا اینکه روز چهارشنبه پزشکان آب پاکی را روی دستمان ریختند و گفتند همسرم دچار مرگ مغزی شده است. همان موقع بود که پیشنهاد دادند تا زمان داریم اعضای بدن همسرم را به بیماران نیازمند اهدا کنیم.
عادل می‌گوید: نمی‌خواستم امیدم را از دست بدهم. برای همین گفتم او را به بیمارستان سینا منتقل کنید اگر آنجا هم مرگ مغزی تأیید شد من رضایت می‌دهم. اما آزمایشات تکمیلی در بیمارستان سینا هم نشان داد که بازگشت او به زندگی غیرممکن است. همان موقع بود که یاد روزی افتادم که همسرم وصیت کرد که اگر اتفاقی برایش رخ داد، اعضای بدنش را اهدا کنیم.
اتفاقی که عادل از آن حرف می‌زند، به‌مدتی قبل برمی‌گردد. آن روز او و همسرش راهی نمایشگاهی در زنجان شده بودند. او می‌گوید: در نمایشگاه غرفه مخصوص اهدای عضو را دیدیم. همان موقع به همسرم گفتم که من چند سال پیش فرم اهدای عضو را پر کرده‌ام و اگر تو هم دوست داری این فرم را پر کن. اتفاقا مرجان خیلی استقبال کرد و درست زمانی که درحال پر کردن فرم اهدای عضو بود از من قول گرفت که اگر روزی حادثه‌ای برایش رخ داد و دچار مرگ مغزی شد حتما اعضای بدنش را اهدا کنیم. همین درخواست مرجان بود که باعث شد بدون هیچ شکی رضایتنامه را امضا کنیم.
با رضایت خانواده زن جوان، وی به اتاق عمل منتقل شد و پزشکان موفق شدند اعضای بدن او را به چند بیمار نیازمند پیوند بزنند. به گفته ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا، این بیمار به‌علت ترومبوز مخچه دچار مرگ مغزی شده بود که پس از انتقال به اتاق عمل، قلب، کبد و کلیه‌های او به 4بیمار نیازمند پیوند زده شد تا آنها فرصتی برای ادامه زندگی پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید