• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92963
+
-

روحانی با انتقاد از وضعیت رد صلاحیت‌ها گفت با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد

دعوت رئیس‌جمهور به آشتی ملی

انتخابات قدم اول حرکت آشتی ملی باشد از یک جناح و جمعیت بزرگ مخالف درست نکنید بیاییم سبک فکر سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم و در کنار هم قرار بگیریم به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17نفر کاندیدا هستند؛ 17نفر از چند جناح؟

رئیس‌جمهور کمتر از 40روز مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس نسبت به ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتقاد کرد. حسن روحانی مشخصا آمارهای ارائه شده درخصوص تعدد رقبا را به چالش کشید و آنها را متعلق به یک جناح و بدون تنوع دانست. عباسعلی کدخدایی، عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس هم به فاصله کمی در جواب رئیس‌جمهور توییت کرد: «جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم‌تأیید بستگان به معنی حذف جناح های دیگر است.» اشاره کدخدایی به ردصلاحیت یکی از بستگان سببی رئیس‌جمهور در هیأت‌های استانی نظارت بود. روابط عمومی‌ دفتررئیس‌جمهور در واکنش به این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: متاسفانه سخنگوی شورای‌نگهبان در واکنشی کاملا شتاب‌زده و نسنجیده که حکایت از سیاست و رویکرد ایشان نسبت به انتخابات دارد و با شخصی‌کردن موضوع، سخنان رئیس‌جمهور را که زمینه‌سازی برای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخابات باشکوه بوده، ضدملی خوانده و  با کلماتی سخیف نسبت به این سخنان موضع گرفته است. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیأت دولت با انتقاد از ردصلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس یازدهم، گفت: همه آنهایی که در انتخابات نقش دارید، من از شما خواهش می‌کنم آنجایی که روشن است صلاحیت یک فرد باید رد شود، رد کنید، آنجایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگویید که دربرابر یک صندلی مجلس 17نفر، 170نفر، هزار و 700نفر کاندیدا وجود دارد. از چند جناح هزار و 700نفر؟ 17نفر از چند جناح؟ از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه شما در مغازه‌ای از یک جنس 2هزار تا بگذارید و بگویید تنوع است! آقا این یک جنس است. آن طرفش چه؟ مردم تنوع می‌خواهند.

یک جناح را مخالف نکنید
روحانی تأکید کرد: در میدان انتخابات بگذارید همه احزاب شرکت کنند، همه گروه‌ها شرکت کنند ضرر نمی‌کنید شما. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور مال همه است. اگر تمام 83میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، آن یک نفر را باید جذب کنیم. یک نفر مخالف برای ما زیاد است. شما یک جناح و جمعیت بزرگ را می‌کنید مخالف؟ حواس‌مان را جمع کنیم. پاسداشت خون شهید سلیمانی اتحاد است. شهید سلیمانی حزبی نبود. او با همه خوب بود. پیش همه می‌رفت و از همه مشورت می‌گرفت. بیاییم سبک و فکر سردار سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم. یکی بشویم و در کنار هم قرار بگیریم.

اشتباه بی‌سابقه سرنگونی هواپیما
رئیس‌جمهور همچنین در بخشی از سخنانش با اشاره به ماجرای سقوط 18دی‌ماه هواپیمای اوکراینی با 176مسافر یادآور شد: کسی نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه بین‌المللی هدف قرار گیرد. این موضوع در مخیله آدم نمی‌گنجد. من به‌عنوان کسی می‌گویم که 7 سال مسئول پدافند هوایی بودم و در زمان جنگ هم چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران چنین اشتباهی رخ نداد. روحانی تأکید کرد: چنین چیزی نداریم که کنار فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کشور در روت هوایی یک هواپیما زده شود. آدم باور نمی‌کند؛ یعنی خیلی‌ها در جامعه و مسئولان ما شوکه هم بودند. مگر می‌شود؟ تصور آن گاهی دشوار است. در عین حال اگر تأخیر شده برای تأخیر هم عذرخواهی کنند. اگر لحن هم احتمالا لحن مناسبی نبوده، برای آن هم عذرخواهی کنند. رئیس‌جمهور با تأکید براینکه در عذرخواهی کردن در برابر ملت بزرگ ایران، همیشه باید روان، ‌شفاف، ساده و رک باشیم، تصریح کرد: مردم، آقا، ولی نعمت و بزرگ ما هستند و ما نوکر آنها هستیم. نوکر در برابر آقا باید متواضعانه، خاضعانه و دقیق حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم و مردم مطمئن باشند.

عروج مظلومانه در 3حادثه
روحانی با اشاره به حوادث تلخ نیمه دوم دی‌ماه کشور که باعث شهادت صدها نفر شد، گفت: علت اینکه این حوادث دل مردم ما را خیلی به درد ‌آورد این است که این عروج‌ها بسیار مظلومانه بود. هم شهادت شهید سلیمانی مظلومانه بود، هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود، هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده و مردم را بی‌قرار کرده است. تقریبا هر سه حادثه هم برای جامعه و کشور ما غیرمنتظره بود. می‌دانستیم‌ آمریکا بسیار جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری، میهمان‌آن کشور را که از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار دهد. این سبک و سیاق شاید برای ما غیرمنتظره بود و مظلومانه شهید سلیمانی را به شهادت رساندند. او درباره پیگیری‌ها در مسئله سقوط هواپیما، یادآور شد: جز اقدامات معمول نخستین اقدامی که باید انجام شود این است که با پیگیری صحیح و درست قضایی دولت، قوه قضاییه و نیروهای مسلح با هم مشارکت کنند یک اقدام قضایی انجام دهند که این اقدام برای افکار عمومی و دنیا اقناع‌کننده باشد.

صحبت با 2رهبر اروپایی درباره برجام
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زمزمه اروپایی‌ها مبنی بر راه‌اندازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها در برجام گفت: اروپایی‌ها می‌گویند در مسئله هسته‌ای ایران به‌طور مثال گام پنجم را برداشته، ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات است. ما این را به صراحت به شما گفته‌ایم. من به 2نفر از رهبران اروپا که همین روزها با آنها صحبت کردیم به صراحت گفته‌ام، آنچه را که ما انجام دادیم اولا قابل بازگشت است و دوم اینکه هر کاری که ما در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس است. بنابراین اینگونه صحبت‌ها که ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است از حرف‌های بی‌اساس و واهی است که لطفا تکرار نکنید و کنار بگذارید. در کشوری که پادمان و پروتکل اجرایی را اجرا می‌کند و نمایندگان و بازرسان آژانس به‌راحتی در اینجا حضور دارند، دوربین‌های آنها در مراکز غنی‌سازی ماست، این حرف چه معنایی دارد؟ او خطاب به اروپایی‌ها تأکید کرد: اگر شما قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد. راه درست را انتخاب کنید. راه درست هم این است که به برجام برگردید. نمی‌دانم نخست‌وزیر در لندن، چطور فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم. ترامپ جز نقض عهد و زیرپا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی کاری انجام نداده است.

تصمیم بزرگ آشتی ملی
او در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: بیایید این مشکلات یک هفته و ۱۰ روز را مقدمه کرده و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم. آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، ۲۲ بهمن، قدم و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد. امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست‌خورده هستیم، این انتخاب با ماست. ملت ایران اگر وحدت را انتخاب کرد، بی‌تردید برابر آمریکا و دنیا پیروز است و اگر خدایی ناکرده از هم جدا شدیم و فاصله گرفتیم، شکست خورده در داخل، منطقه و صحنه جهانی هستیم.

تضعیف نیروهای مسلح نادرست است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح قدم اول در تحقیق و بررسی و اعلام علت سقوط هواپیمای حامل مسافران ایرانی را خوب برداشتند، گفت: نیروهای مسلح قدم‌های دیگر را نیز باید بردارند که منجر به نظارت و هماهنگی بیشتر شود. جبران این موضوع این نیست که به عکس عمل کنیم و نیروهای مسلح را تضعیف کنیم ما نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و ارتش و نیروی انتظامی را نیاز داریم، شاید در این میان اشتباهی رخ دهد که البته رخ داده، ولی ما به این نیرو برای امنیت کشور و آسمان نیاز داریم. نباید نیروهای مسلح تضعیف شوند، این تضعیف نادرست است، راه و هدف این است که خود نیروهای مسلح ما به مردم اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید