• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92962
+
-

جدل اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحات: این رویه ردصلاحیت‌ها، پس از تهدیدهای خارجی، بزرگ‌ترین تهدید علیه منافع ملی کشور است

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب و  نمایندگان فعلی مجلس موجی از واکنش‌ها را نسبت به عملکرد شورای نگهبان در روند احراز صلاحیت‌های کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دنبال داشته است.  در پاسخ به نقدهای ریز و درشتی که عملکرد شورای نگهبان را نشانه گرفته است،  موضع شورای نگهبان قابل تامل است؛ هرچند بنای شورای نگهبان دفاع از رویه صورت گرفته است اما سخنان دیروز آیت‌الله احمد جنتی در رأس این شورا در نوع خود بی‌سابقه و قابل تامل است.
چهره‌هایی مثل علی مطهری،  الیاس حضرتی و  محمود صادقی  از معروف‌ترین نمایندگانی هستند که در نوشته‌های مختلف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از رویه بررسی صلاحیت‌ها گلایه کرده و نسبت به سرد شدن فضای انتخابات هشدار داده‌اند.
در جدید‌ترین واکنش‌ها به این موضوع دیروز شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلب دست به قلم شد و در بیانیه‌ای خطاب به شورای نگهبان و مسئولان دست‌اندرکار در انتخابات اتمام حجت کرد و هشدار داد اگر کاندیداهایی نداشته باشد لیستی و حضور فعالی نخواهد داشت. در بخشی از بیانیه شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان آمده است: شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی صندوق رأی را مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه تغییر و اصلاح در کشور می‌داند و با همین باور،  با علم به همه دلسردی‌های جامعه و فارغ از نتیجه انتخابات،  فعالیت خود را برای حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی آغاز کرد.
 این بیانیه می‌افزاید: متأسفانه در نخستین مرحله،  امری بدیع و بی‌سابقه درخصوص ترکیب هیأت‌های اجرایی اتفاق افتاد و به‌تبع آن با اعمال نفوذ بخش‌هایی از یکی از نهادهای غیرمسئول،  این بار هیأت‌های اجرایی نیز در بدعتی دیگر،  به‌گونه‌ای عمل کردند تا بار هیأت‌های نظارت برای رد صلاحیت‌های گسترده سبک شود. گام دیگر این فرایند،  نتایج اعلام شده توسط هیأت‌های نظارت است؛  به‌گونه‌ای که تنها حدود ۳۰ درصد داوطلبان احراز صلاحیت شده‌اند و براساس اخباری که تاکنون به اطلاع شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی رسیده است،  تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان یا رد صلاحیت شده‌اند یا احراز صلاحیت نشده‌اند.
در این بیانیه تأکید شده است که شگفت آنکه بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ نیز با اتهاماتی کلی و غیرقابل اثبات از گردونه رقابت‌ها حذف شده‌اند. البته فراکسیون امید با ارزیابی دقیق دلایل رد صلاحیت نمایندگان،  در حال پیگیری احقاق حق قانونی آنهاست.
در ادامه بیانیه با اشاره به اینکه شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی براساس راهبرد مصوب خود که پیش‌تر نیز اعلام شده است درصورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه،  لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد،  آمده است که براساس آنچه تاکنون دریافت کرده‌ایم  و‌ برخلاف آنچه با مغالطه به جامعه اعلام می‌شود از مجموع بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام کننده،  تاکنون تنها حدود ۵ هزار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و حدود هزار و 500 نفر یا انصراف داده‌اند  یا پس از رد صلاحیت توسط هیأت‌های اجرایی،  اعتراض قانونی نکرده‌اند. حدود 9 هزار و 500 نفر نیز یا احراز صلاحیت نشده‌اند یا رد صلاحیت شده‌اند. متأسفانه بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای شناخته شده احزاب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند.
شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در نهایت هشدار می‌دهد که رویه در پیش گرفته شده،  جز افزایش یأس و بی‌اعتمادی و تعمیق شکاف بین حاکمیت و مردم و افزایش فساد و ناکارآمدی نهادهای حاکمیتی،  نتیجه‌ای نخواهد داشت. این رویه،  پس از تهدیدهای خارجی بزرگ‌ترین تهدید علیه منافع ملی کشور است و از شورای محترم نگهبان انتظار تجدیدنظر جدی در این زمینه را دارد تا مردم با حضور جدی در پای صندوق‌های رأی بتوانند به نامزدهای مورد نظر و علاقه خود رأی بدهند.

دبیر شورای نگهبان: نتایج نهایی نیست
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ما با گوشی شنوا شکایات و اعتراضات را رسیدگی می‌کنیم و البته تحت فشار فرد یا جریانی در روند بررسی صلاحیت‌ها قرار نمی‌گیریم،  داوطلبان را به صبر و خویشتنداری دعوت و تصریح کرد: نتایج اعلام شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست و همچنان امکان بازبینی و بازنگری در نظرات اولیه توسط اعضای شورای نگهبان وجود دارد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی اضافه کرد: همانطور که قبلا نیز تأکید کرده بودیم در بررسی صلاحیت‌ها به حزب و جناح کاری نداریم و شرایط قانونی را با تمامی داوطلبان تطبیق می‌دهیم. در میان افراد تأیید یا رد صلاحیت شده افراد شاخصی از هر دو جناح سیاسی هستند که خود نشانگر این رویکرد بی‌طرفانه و مستقل شورای نگهبان است. به‌رغم موضع‌گیری دیروز دبیر شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اما بر سیاق قبل مقابل انتقادات ایستاد.  او در اکانت شخصی‌اش در توییتر نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم‌تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»
به‌نظر می‌رسد اشاره کدخدایی واکنش‌های اخیر اصلاح‌طلبان به رویه اخیر شورای نگهبان باشد؛  کما اینکه دیروز الیاس حضرتی، نماینده تهران در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان گلایه کرد و نوشت: خواستم به شما و همکاران‌تان بگویم که این راهی که می‌روید هیچ تناسبی با وضعیت این روزها و گفتمان اتحاد و جذب حداکثری ندارد و جز یک کاسه کردن مجلس به نفع یک گروه و یک جریان به نتیجه دیگری ختم نمی‌شود. همچنین لازم است بگویم که اقدام شما پیشاپیش تنور سرد انتخابات را از قبل هم سردتر کرد و باعث دلسردی بخش‌های زیادی از مردم برای حضور پرشور در انتخابات شد. لابد این مخالفت‌ها و نقدها را کمابیش شنیده‌اید و از آثار تصمیمات‌تان مطلعید و عامدانه و بنابر ملاحظاتی کنارش نهاده‌اید.
به هر روی باید منتظر ماند و دید آیا شورای نگهبان در قریب به یک‌ماه باقی مانده تا آغاز ماراتن انتخابات دوم اسفندماه نرمشی در روند بی‌سابقه رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب خواهد داشت یا دایره حضور این جریان در مقابل طیف‌های چندگانه اصولگرا محدودتر از گذشته خواهد شد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید