• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92948
+
-

صورت مسئله پاک شد!

صورت مسئله پاک شد!

تیم ملی امید ایران با وجود برتری مقابل چین از رقابت‌های قهرمانی زیر 23سال آسیا حذف شد. ایران در آخرین بازی مرحله گروهی نیاز به پیروزی مقابل چین و شکست ازبکستان در بازی همزمان داشت که هر دو نتیجه اتفاق افتاد اما اختلاف 3گله در تفاضل‌گل 2 تیم جبران نشد و ایران برای صعود به جمع 8تیم برتر یک گل کم آورد. درحالی‌که کره‌جنوبی در بازی همزمان جوانمردی را در حق ایران تمام کرده و ازبکستان را 2-1شکست داده بود، ایران برای صعود نیاز به پیروزی با اختلاف 2گل داشت اما تمام فرصت‌هایش را از دست داد تا فقط با یک ضربه پنالتی مشکوک به یک گل برسد و با جام وداع کند.
  یک برد تلخ‌تر از باخت
حمید استیلی بعد از تساوی مقابل ازبکستان و شکست مقابل کره‌جنوبی، این بار ترکیب تیمش را با تغییرات زیادی نسبت به بازی قبلی آرایش داده بود. در ورزشگاه تینسولالون سونگلا تایلند، دروازه‌بان اصلی ایران به بازی سوم هم نرسید و باز هم حبیب فرعباسی درون دروازه ایستاد که البته این بار با یک کلین‌شیت بازی را به پایان رساند. 10بازیکن دیگر ایران نیز عارف آقاسی، مجتبی نجاریان، متین کریم‌زاده، شاهین طاهرخانی، رضا دهقانی، مهدی مهدی‌خانی، امید نورافکن، جعفر سلمانی، علی شجاعی و ‌الله‌یار صیادمنش بودند. نسبت به بازی قبلی مقابل کره‌جنوبی، ترکیب امیدها 3تغییر داشت که طاهرخانی، سلمانی و شجاعی به‌جای شکاری، محبی و قائدی راهی میدان شده بودند. این تغییرات بیش از هر چیز برای غلبه بر خستگی بازیکنان و فرار از سندروم «بازی سوم» برای ایرانی‌ها رخ داده بود. ضمن اینکه با ورود طاهرخانی به جمع مدافعان، نورافکن از خط دفاعی آزاد شده بود تا در خط میانی بازی کند و با نزدیک‌تر شدن به دروازه حریف، توان ایران را برای گلزنی در این بازی حساس بالاتر ببرد. ترفندی که البته منجر به خلق موقعیت‌هایی روی دروازه چین هم شد اما تمامی این موقعیت‌ها با بی‌دقتی از دست رفتند.2 ضربه از صیادمنش در دقایق 12و 16، ضربه سر علی شجاعی که با اختلافی ناچیز از بالای دروازه راهی اوت شد، ارسال نورافکن که با ضربه سر شاهین طاهرخانی از روی دروازه عبور کرد و در نهایت موقعیتی که در محوطه 6قدم نصیب مهدی‌خانی شد و از کنار دروازه به خارج رفت؛ اینها فقط موقعیت‌هایی بودند که امیدهای ایران در نیمه اول از دست دادند. این در حالی بود که کره‌جنوبی در همان دقایق ابتدایی دروازه ازبکستان را باز کرد و در ادامه گل تساوی را دریافت کرد تا نیمه اول آن بازی هم با تساوی 1-1به پایان برسد. در نیمه دوم و در دقیقه71کره‌جنوبی دومین گل را وارد دروازه ازبکستان کرد تا نتیجه دلخواه ایران در آن بازی به‌دست آمده باشد. حالا ایران برای صعود نیاز به پیروزی با 2گل داشت اما دروازه چین همچنان طلسم‌ شده بود و امیدهای ایران نیز با استرس فراوان به توپ ضربه می‌زدند. در این نیمه چین یک‌بار تیر دروازه ایران را لرزاند و در مقابل سفیدپوشان هم چند موقعیت دیگر را از دست دادند. یک خطای مشکوک در محوطه جریمه چین توسط داور نادیده گرفته شد و در عوض در دقیقه87 یک پنالتی مشکوک برای ایران اعلام شد که نورافکن آن را به تنها گل بازی تبدیل کرد. مهم‌ترین موقعیت بازی در دقیقه93نصیب ایران شد که دفع توپ توسط دروازه‌بان چین موقعیتی عالی را نصیب قائدی کرد اما ضربه سر قائدی از پشت محوطه جریمه از کنار دروازه چین به خارج رفت. با این نتیجه ایران با 4امتیاز و تفاضل گل صفر بازی‌هایش را به پایان برد تا ازبکستان با 4امتیاز و تفاضل گل 1+ به‌عنوان تیم دوم از این گروه به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد. با این حذف، ایران 44سال بعد از آخرین حضورش در المپیک هم نتوانست به این رقابت‌ها صعود کند و با توجه به اینکه از دوره بعدی در المپیک مسابقات فوتسال جانشین فوتبال می‌شود، حسرت فوتبال ایران برای حضور در المپیک ابدی شد.

استیلی: فداکارانه بازی کردیم
حمید استیلی در پایان بازی و حذف ایران از این رقابت‌ها از همه مردم عذرخواهی کرد و بدشانسی را عامل این اتفاق دانست. سرمربی امیدهای ایران گفت: «همه دیدند چقدر این بازیکنان فداکارانه و خوب کار کردند. ما در بازی با ازبکستان مستحق برد بودیم و مقابل کره نیز حداقل باید به تساوی می‌رسیدیم. در بازی امروز(دیروز) مقابل چین هم می‌توانستیم با تعداد‌ گل‌های خیلی بالا پیروز شویم، ولی موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم. در دیدار مقابل چین 25شوت به سمت دروازه زدیم و ارسال‌های پرتعدادی داشتیم.» استیلی در نشست خبری هم گفت: «این تقدیر بود و ما هم بدشانس بودیم. در گروه خیلی سختی قرار داشتیم و شاید اگر در گروه دیگری بودیم، می‌توانستیم صعود کنیم. فقط در نیمه دوم بازی با چین می‌توانستیم 3یا 4گل بزنیم. تا دقیقه90تلاش کردیم گل‌های بیشتری بزنیم و به تفاضل گل برسیم. از همه عذرخواهی می‌کنم، اما بدانید حمید استیلی تمام تلاش خودش را کرد و همه ظرفیت و توان خودش را برای این تیم گذاشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید