• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 دی 1398
کد مطلب : 92921
+
-

شبیه‌ترین به پپ و کرویف

سرانجام در نیمه‌شب دوشنبه، حکم برکناری رسمی ارنستو والورده از سرمربیگری بارسلونا صادر شد. برخی هواداران از کوریا -زننده گل سوم اتلتیکو به بارسا در سوپرجام- که باعث حذف بارسلونا شد، تشکر کردند. برای جانشینی والورده نام مربیانی مثل ژاوی، پوچتینو و پیمنتا (سرمربی تیم ب بارسلونا در لیگ دسته سوم) مطرح شد. پوچتینو که پیش از این چندبار به‌دلیل ریشه اسپانیولی‌اش هرگونه احتمال سرمربیگری در بارسا را رد و ادعا کرده بود کار در مزرعه را به سرمربیگری این تیم ترجیح می‌دهد، بار دیگر پیشنهاد رسمی باشگاه کاتالونیایی را رد کرد. ژاوی اعلام کرد که فعلا آمادگی ندارد و پیمنتا هم به ‌اندازه کافی گزینه جذابی نبود. تا اینکه کیکه ستین که نزدیک‌ترین سرمربی حال حاضر جهان به فلسفه تیکی‌تاکای بارسلوناست با توصیه ژاوی جای والورده را گرفت. ستین که بازیکن سابق اتلتیکو مادرید بوده و در همان مقطع 3بازی ملی هم تجربه کرده، همان کسی است که تنها شکست خانگی را در نوکمپ به والورده تحمیل کرد و فصل قبل موفق شد با رئال بتیس تیم کاتالونیایی را 3-4شکست دهد. بتیس بزرگ‌ترین تیمی است که ستین در آن مربیگری کرده است. چندی پیش او گزینه هدایت سائوپائولو بود که باشگاه برزیلی با این توجیه که ستین نام بزرگی نیست، از قرارداد با او سر باز زد. ستین متولد سانتاندر است و در همین شهر نخستین بار خود به‌عنوان بازیکن و سرمربی کارش را آغاز کرد. او یکی از پیروان گواردیولا و سبک تیکی‌تاکای اوست. از ابتدای فصل 2013-14ستین بهترین رکورد مالکیت توپ را بین همه مربیان جهان در اختیار دارد. او در سال2018 در یک مسابقه لالیگایی با بتیس در مقابل لگانس رکورد 82.4درصد مالکیت توپ را ثبت کرد. ترکی آل‌شیخ، رئیس باشگاه آلمریا که با مسی و زیدان و ستاره‌های لالیگایی دوست است پریروز پیش‌بینی کرده بود که چنین اتفاقی می‌افتد.حالا کیکه شصت‌و‌یک‌ساله، شصتمین سرمربی تاریخ باشگاه و ششمین سرمربی اسپانیایی از میان 7سرمربی اخیر است (تاتا مارتینو آرژانتینی بود). بارسلونا از والورده به ‌دلیل کام‌بک خوردن در بازی‌های حساس و همچنین ناتوانی در آماده کردن بازیکنان و پیاده کردن سبکی که در DNA بارسلونا نیست و استراحت دادن زیاد به بازیکنان و تمرینات ناکافی ناراضی بود. والورده در 145بازی 97برد، 32تساوی و 16باخت کسب کرد که چهارتا‌ی این تعداد باخت به قیمت 2لیگ قهرمانان و یک کوپا و یک سوپرجام برایش تمام شد. او 2لالیگا و یک کوپا و یک سوپرجام را به دست آورد و با رکورد 339گل زده و میانگین 2.34گل در هر بازی و 1278گل خورده (میانگین 0.88گل) پستش را تحویل داد.
 ستین در سال2018 جایزه کرویفی‌ترین مربی سال را از بنیاد یوهان کرویف دریافت کرد. او اول بازیکن فوتبال ساحلی بود که به تیم ملی هم راه یافت، اما بعدا رشته‌اش را تغییر داد. 12فصل در راسینگ بازی کرد و لقب «ال مائسترو» (هیولا) را به‌دست آورد. او  به‌عنوان بازیکن 22بار مقابل بارسا قرار گرفته که 5بار برده و 5بار مساوی کرده و به‌عنوان مربی در 7رویارویی، 6شکست و تنها یک برد را ثبت کرده. بوسکتس یک‌بار به احترام سبک مربیگری این مربی پیراهنی را به او هدیه داد. او قبلا سرمربی بازیکنان بارسایی مثل بارترا، تیو، هلیلوویچ و کوین پرنس بواتنگ بود و جونیور فیرپو، مدافع چپ این فصل بارسا فصل قبل شاگرد خود او در بتیس بود. او ذوب در مسی است و شطرنج‌باز قهاری هم است و مقابل کارپف و کاسپارف هم بازی کرده. ستین در 500تجربه‌اش به‌عنوان سرمربی تیم‌های مختلف، 187برد، 143تساوی و 170باخت و تنها 37.4درصد میانگین برد را در کارنامه دارد در برابر 53.13درصد بردهای کارنامه مربیگری والورده در 783بازی.

انتقاد پپ از بارسا
والورده دیروز در واکنش به برکناری‌اش نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد که در آن نشانه‌ای از دلخوری دیده نمی‌شد. او از همه ازجمله بازیکنان و رئیس باشگاه تشکر کرد و نامه را با «زنده‌باد بارسا و زنده باد کاتالونیا» به پایان برد. اما گواردیولا و انریکه در مصاحبه‌ها و پیغام‌هایی با او همدردی کردند و نحوه برخورد با این مربی را نادرست خواندند. گواردیولا درباره این اتفاقات گفت: «رفتار با والورده بسیار بد و زشت بوده و او شایسته این شرایط نیست. باشگاه می‌توانست تا پایان فصل او را نگه دارد.» در گزارشی دیگر هم ال‌چیرینگیتو ادعا کرد مسی قبل از اخراج والورده به ژاوی زنگ زده و از وی خواسته بود بیاید تیم را نجات دهد. ستین عاشق مسی است و یک‌بار چند سال قبل او را دیده و از وی خواسته بود تا زمان مرگش (مرگ ستین) به بازی کردن ادامه دهد. ستین حالا 61ساله است و مسی همچنان بازی می‌کند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید