• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92820
+
-

تجربه سالمندان به مدد شهر می‌آید

5سرای تجربه در 5پهنه مختلف پایتخت تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

تجربه سالمندان به مدد شهر می‌آید

مجید جباری _ خبرنگار

جمعیت تهران با شتاب بالایی به سمت سالمندی حرکت می‌کند و این رشد بالای سالمندی در پایتخت با برنامه‌ریزی مدیران شهری می‌تواند به فرصت بزرگی برای شهر تبدیل شود. در بسیاری از کشورها، بهره‌گیری از تجربه بزرگ‌ترها با کوله‌باری از تجربه، فرصت‌های جدیدی را پیش پای مدیران و مسئولان جوان قرار داده و آزمون و خطاهای مدیریتی را کاهش داده است. به همین‌خاطر، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در سومین جلسه شهر دوستدار سالمند، از راه‌اندازی 5سرای تجربه خبر داده است. این 5سرای تجربه که تا پایان سال به‌صورت آزمایشی در 5پهنه تهران راه‌اندازی می‌شود، قرار است با تکیه بر برنامه 5ساله تهران و مصوبه شهر دوستدار سالمند، با پیش‌بینی شاخص‌های مناسب‌سازی فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی، نابرابری‌های اجتماعی را کاهش و حضور سالمندان را در محیط‌های استانداردسازی‌شده پایتخت افزایش دهد. سرای تجربه آنطور که از نامش پیداست، قصد دارد از تجربه‌های سالمندان برای طرح‌ها و برنامه‌های خلاقانه شهر مدد بگیرد. 

به گزارش همشهری، در نشستی در این زمینه الزاماتی که درخصوص شهر دوستدار سالمند در برنامه 5‌ساله سوم شهرداری تهران آمده، مصوبه شهر دوستدار سالمند و تعریف‌ پروژه‌های ویژه این با حضور مدیران شهری مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این نشست به نتایج دو جلسه گذشته شهر دوستدار سالمند اشاره کرد که طرح راه‌اندازی سرای تجربه مطرح شد و مورد قبول حاضران قرار گرفته بود. زینب نصیری گفت: «سرای تجربه یکی از مصادیق محیط‌های حامی سلامت با تأکید بر گردهمایی‌های مختلف جمعیتی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید.»
حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرتهران، ایجاد سرای تجربه در شهر را برای ارائه خدمات به سالمندان مهم دانست و گفت: «هم‌اکنون حدود 10درصد جمعیت ثابت شهر تهران را سالمندان تشکیل می‌دهند و جمعیت تهران به‌طور ثابت حدود 9میلیون نفر است. این بدین معناست که کلانشهر تهران حدود 900هزار تا یک‌میلیون فرد سالمند دارد. از این‌رو، باید به سراغ کارهای نو و خلاقانه برویم تا از بار مشکلات این حوزه نیز کاسته شود.»
خلیل‌آبادی که در سومین جلسه شهر دوستدار سالمند سخن می‌گفت، با یادآوری اینکه مشکلات حوزه سالمندی نمی‌تواند با روش‌های سنتی و کمک‌های دولتی برطرف شود، اظهار کرد: «به لحاظ حوزه اجتماعی شهرداری با افتخار در زمینه سالمندی فعالیت می‌کند؛ چراکه شهر نیاز به شهروندان خلاق، هوشمند، فعال و مشارکت‌پذیری دارد که می‌توانند از میان سالمندان هم باشند، چراکه معتقدیم سالمندان، انباشت تجربه‌های گرانی هستند و می‌توانیم از تجربیات آنان بهره‌مند شویم. به همین‌خاطر است که شهر تهران نیاز به سراهای تجربه دارد.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرتهران با ابراز امیدواری از اینکه نگاه به سالمندان باید از دید نگهداری و رفتار همچون سایر کشورها تغییر کند، متذکر شد: «امروز در دنیا این فرهنگ به رسمیت شناخته شده که موضوع رسیدگی به سالمندان بیشتر به‌خود مردم و ان.جی.او‌ها به‌ویژه خانواده‌ها واگذار شود و فرهنگسازی‌‌های کلان بیشتر در این زمینه صورت می‌گیرد.» مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم در سومین جلسه شهر دوستدار سالمند درباره سرای تجربه گفت: «در 2جلسه گذشته شهر دوستدار سالمند، طرح راه‌اندازی سرای تجربه مطرح شده و مورد قبول حاضران قرار گرفته بود.»
زینب نصیری، سرای تجربه را یکی از مصادیق محیط‌های حامی سلامت با تأکید بر گردهمایی‌های مختلف جمعیتی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: «این نکته مهم باید مدنظر قرار بگیرد که سرای تجربه برند و ارزشی است که در راستای تعریف خدمات تعاملی با سالمندان و اشتراک تجربیات آنان با شهروندان محله به سرای محله‌های شهر تهران داده می‌شود. به همین‌خاطر، راه‌اندازی این سراها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
مدیرکل سلامت شهرداری تهران بر حضور حداکثری سالمندان در محیط‌های استانداردسازی‌شده پایتخت تأکید کرد و گفت: «با تأیید ستاد شهر دوستدار سالمند تلاش می‌کنیم تا پایان سال، سراهای تجربه را در 5محله تهران راه‌اندازی کنیم و بر مبنای نتایجی که از راه‌اندازی این مجموعه‌ها حاصل می‌شود، در سال99 طرح ایجاد سرای تجربه را در وسعت بیشتری در سطح کلانشهر تهران دنبال کنیم. ضمن اینکه با حمایت‌های شورا می‌توانیم با سرعت بهتری گام‌های مؤثرتری را در حوزه سالمندی برداریم.»

استفاده بهینه از سالمندان در سراهای تجربه

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران
با توجه به سیل افزایش پیری در کشور و به‌طور خاص در پایتخت، هر ابتکار عمل، پیشنهاد و هر اقدامی در این حوزه می‌تواند گام مهمی در ارتقای کیفیت زندگی همه ما که به سمت سالمندی پیش می‌رویم، باشد. ضمن اینکه اقداماتی مانند راه‌اندازی سرای تجربه هم می‌تواند باعث استفاده بهینه از سالمندان باشد. از این‌رو راه‌اندازی سراهای تجربه در تهران از سوی شهرداری می‌تواند بسیار گام مهمی باشد. ما می‌توانیم این سراهای تجربه را راه‌اندازی کنیم تا از نیرویی که در افراد سالمند و بازنشسته در حال هدررفت است، استفاده کنیم. ضمن اینکه ایجاد چنین سراهایی می‌تواند حس مهم‌بودن و افزایش اعتمادبه‌نفس و سلامت فیزیکی و روحی و روانی سالمندان را ارتقا دهد. جلوگیری از زود خانه‌نشین شدن سالمندان می‌تواند از بسیاری از ناتوانی‌ها پیشگیری کند و هزینه نگهداری از سالمندان را هم کاهش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید