• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92802
+
-

تلاش های جهانی برای یافتن اکسیر حیات

260شرکت، 250سرمایه‌گذار، 10موسسه غیرانتفاعی و 10آزمایشگاه تحقیقاتی فقط در انگلیس با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها برای افزایش طول عمر انسان فعالیت می‌کنند

تلاش های جهانی برای یافتن اکسیر حیات

 چه‌کسی دوست ندارد و نمی‌خواهد زندگی طولانی داشته باشد؟ تا همین اواخر، تلاش برای کند شدن روند پیری یا حتی معکوس شدن روند آن، چیزی در حد افسانه یا موضوعی برای کلاهبرداری بود. با این حال امروز، شواهدی از یک رقابت برای به تأخیر انداختن یا جلوگیری از پیری مشاهده می‌شود که دانشمندان را در سراسر جهان برای این کار ترغیب می‌کند.
 به گزارش گاردین، با حمایت دولت‌ها، کسب و کارها، دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران، صنعتی به ارزش 110میلیارد دلار شکل گرفته که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025ارزش آن به حدود610میلیارد 
دلار برسد. دانشمندان در این صنعت در حال استفاده از قدرت ژنومی و هوش مصنوعی برای افزایش سلامتی و طول عمر هستند.دانشمندان می‌گویند، اکنون می‌توانیم برای افزایش سلامت و طول عمر فعالیت کنیم. این در حالی است که آنها وعده می‌دهند، با آزمایش‌های گسترده فعلی در مورد داروها و مداخلات دیگر، دستیابی به زندگی سالم و طولانی مدت، چندان دور از ذهن نیست.
دکتر نیر بارزیلای، مدیر و مؤسس پژوهشکده پیری دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می‌گوید: مرگ اجتناب‌ناپذیر است، اما پیری اینگونه نیست.
بارزیلای تقریبا 50میلیون دلار برای شروع یک آزمایش بالینی پنج‌ساله با استفاده از «متفورمین» که یک داروی ارزان‌قیمت است جمع‌آوری کرده است. این دارو پیش از این برای افراد پیش‌دیابتی و دیابتی‌ها تجویز می‌شد. او می‌خواهد ثابت کند که این دارو تا حد زیادی باعث افزایش سن سلول می‌شود و افرادی که از آن استفاده می‌کنند، می‌توانند چند دهه دیگر با سلامتی کامل به زندگی خود ادامه دهند.
متفورمین قبلاً در تعدادی از آزمایش‌های بالینی مجزا به‌کار گرفته شده است تا پیشرفت بسیاری از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن ازجمله انواع سرطان‌ها، آلزایمر و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. به گفته بارزیلای، این روش روند پیری را کند می‌کند و سلول‌ها و بافت‌ها «جوان‌تر» می‌شوند.

عوارض جانبی
این کار البته عوارض جانبی هم به همراه دارد. طبق دستورالعمل‌های انستیتوی ملی بهداشت و مراقبت‌های ویژه(Nice) استفاده‌کنندگان این دارو احتمالاً دچار ناراحتی معده و حالت تهوع می‌شوند. با این حال، بارزیلای که برای پیشگیری از بیماری دیابت، به‌مدت 5سال متفورمین مصرف کرده است، می‌گوید: تنها اثر جانبی طولانی‌مدت این دارو، زندگی طولانی‌تر نسبت به حقوق بازنشستگی است که دریافت می‌کنید.
تلاش برای زندگی و سلامتی طولانی‌مدت در انگلستان قابل توجه است. 260شرکت، 250سرمایه‌گذار، 10مؤسسه غیرانتفاعی و 10آزمایشگاه تحقیقاتی با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها برای دستیابی به اکسیر حیات فعالیت می‌کنند. دولت انگلستان حتی در فهرست 4چالش بزرگ استراتژی صنعتی خود که هدف آن برتری انگلستان در صنایع آینده است، بخش‌های «هوش مصنوعی» و «کهنسالی جامعه» را در اولویت قرار داده است.
لین کاکس، استاد دانشگاه آکسفورد و متخصص مکانیسم‌های بیولوژیکی پیری است که به‌عنوان یکی از پیشگامان جهان در توسعه روش‌های جدید برای جلوگیری از پیری سلول یا پیری سلولی شناخته می‌شود.
او می‌گوید: با افزایش سن، تغییراتی در سلول‌های انسان به‌عنوان موجود زنده ایجاد می‌شود که در نهایت باعث پیری سلولی می‌شود. سلول‌های پیر نمی‌توانند دیگر خود را نوسازی کنند، به این معنی که یک بدن پیر نمی‌تواند بافت‌ها را از نو بسازد یا زخم‌ها را بهبود بخشد.

نتیجه آزمایش‌ها
کاکس اظهار می‌کند: از 8سال پیش، آزمایش‌ها نشان داد که برداشتن سلول‌های پیر در موش‌ها به جوان‌سازی چشمگیری منجر می‌شود، در حالی ‌که پیوند سلول‌های پیر در حیوانات جوان منجر به پیری زودرس می‌شود.
اکنون آزمایش‌های بالینی در مورد سلول‌های سنولیتیک در حال انجام است. سنولیتیک به‌معنای استفاده از مولکول‌ها برای از بین بردن انتخابی سلول‌های پیر در افراد است. برخی از ترکیبات سنولیتیک از قبل به‌صورت طبیعی در دسترس هستند. با این حال، کاکس هشدار می‌دهد که این پژوهش‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود است و رویکرد مؤثرتر و ایمن‌تر انجام دادن کارهایی است که ما از قبل می‌شناسیم، مثل ورزش، خوردن غذای مناسب، کمتر غذا خوردن و خواب خوب.
سابینا برنان روانشناس، متخصص علوم اعصاب و نویسنده کتاب پرفروش «100روز با مغز جوان‌تر» با این موضوع موافق است. او به‌دنبال افق‌های دور نیست تا راز جاودانگی را پیدا کند. در عوض، او معتقد است راز سلامت در دوران پیری تمرکز بر سلامت مغز است.
او می‌گوید: تقریبا نیمی از بزرگسالان در انگلستان نمی‌توانند یک عامل خطرزا برای زوال عقل را نام ببرند. باوجود اینکه حداقل یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده 24.6 میلیون نفر از انگلیسی‌ها از زوال عقل رنج می‌برد، از هر پنج نفر یک نفر به غلط معتقد است که زوال عقل بخش اجتناب‌ناپذیری از دوران پیری است.

آزمایش‌های قبلی
متفورمین قبلا در تعدادی از آزمایش‌های بالینی مجزا به‌کار گرفته شده است تا پیشرفت بسیاری از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن ازجمله انواع سرطان‌ها، آلزایمر و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید